شناسهٔ خبر: 29393330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب خبرداد:

اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس میناب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب از اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس این شهرستان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از میناب، سهراب پشتاره رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب در گفتگو با خبرنگار شبستان در این شهرستان با اشاره به اهمیت انتقال مفاهیم عمیق محیط زیستی از طریق جوانان و نوجوانان به خانواده ها، اظهار داشت:بر اساس تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس با هدف جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت آگاهانه از محیط زیست، ارتقای سطح آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان و آشنایی این قشر با وظایف محیط بانان اجرا می شود.

 

وی اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان و سنین کودکی و نوجوانی را بسیار اثر گذار دانست و اظهار داشت:دانش آموزان در این طرح با مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست آشنا می شوند و محیط بانان نیز به پرسش های دانش آموزان و معلمان پیرامون وظایف و رسالت حفاظت محیط زیست پاسخ می دهند.

 

پشتاره با بیان این مطلب که سال گذشته 20 ساعت آموزشی مفید در قالب طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس میناب برگزار شد، افزود:نهادینه شدن اخلاق محیط زیستی در ذهن و اندیشه کودکان می تواند بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست را حل کند و نسلی کاملا حافظ طبیعت و دوستدار محیط زیست پرورش دهد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب اضافه کرد:در طرح یک ساعت با محیط بان علاوه بر تشریح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست و اهمیت طبیعت، آب و هوا، خاک و حیوانات و ارزش آنها برای انسان و نقش آنها در اکوسیستم و زنجیره غذایی، راه های کاهش تولید زباله و استفاده از موادی که ضرر کمتری برای محیط زیست دارند به زبان ساده بازگو می شود.

 

وی طرح یک ساعت با محیط بان را گامی بلند در راستای حفاظت آگاهانه از محیط زیست دانست و با ذکر این مطلب که بدون مشارکت مردمی صیانت از محیط زیست بسیار سخت و ناممکن است، گفت:در این طرح سعی شده در کنار توزیع  بسته های آموزشی و فرهنگی، حس مسئولیت دانش آموزان نسبت به محیط زیست و عشق به طبیعت برانگیخته شود و با پوشش گیاهی و جانوری و همچنین آثار زیان بار استفاده از پلاستیک آشنا شوند.

 

پشتاره در بخش دیگری از این گفتگو، سیستم پایش لحظه ای و مداوم(آنلاین) را یکی از نیازهای اساسی میناب در حوزه محیط زیست دانست و گفت:این سیستم که میزان گرد و غبار محیطی، آلودگی های ناشی از سوخت خودروها و کیفیت هوا را نشان می دهد می بایست در مرکز شهر و در دید مردم قرار گیرد.

وی افزود:ایستگاه پایش لحظه ای و مداوم(آنلاین) اطلاعات وضعیت کیفیت هوا را به اداره های کل و مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور ارسال می کند.

 

این مسئول همچنین از حضور چشمگیر پرندگان مهاجر در تالاب و سواحل میناب خبر داد و گفت:هر ساله با آغاز فصل سرما شاهد حضور بیش از 50 گونه انواع کاکایی ها، سلیم ها، آبچیلک ها، اگرت، حواصیل، پلیکان و فلامینگو در سواحل میناب هستیم که نقش جوامع محلی در حفظ آنها و جلوگیری از آسیب رساندن احتمالی بسیار مهم است.

 

پشتاره اضافه کرد:زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در میناب تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب همچنین به تشریح تعارض پلنگ با روستاییان و دامداران محلی در برخی نقاط میناب پرداخت و بیان کرد:در این زمینه نیازمند همراهی خود مردم هستیم.

 

وی علت اصلی حمله پلنگ به دام های مردم را شکار بی رویه و غیرمجاز ذکر کرد و گفت:اگر در طبیعت قوچ، و کل و بز، خرگوش و تشی وجود داشته باشد پلنگ هیچ گاه به مناطق روستایی و دام مردم حمله نمی کند.

 

پشتاره ادامه داد:برخی از دامداران به علت خشکسالی دام های خود را به ارتفاعات که زیستگاه اصلی پلنگ است می برند و از آنجایی که گربه سانان بزرگ جثه نظیر پلنگ به شرایط حاکم بر قلمرو خود حساس هستند و از طرفی زنجیره غذایی آنها نیز با شکار و صید غیرمجاز از بین رفته به دام ها حمله می کنند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب طرح مباحثی نظیر رها سازی پلنگ و کفتار در برخی نقاط توسط اداره حفاظت محیط زیست را کذب دانست و گفت:این حیوانات جز همین مناطق هستند ضمن این که جابجایی حیوانات از نظر قوانین محیط زیستی ممنوع است.

 

وی علل نزدیک شدن گوشتخواران به سکونتگاه های انسانی در حاشیه برخی روستاهای کوهستانی و ساکنان مجاور مناطق زیستگاه پلنگ را خشکسالی و صید و شکار غیرمجاز و به هم زدن زنجیره غذایی آنها اعلام کرد و افزود:این حیوانات وقتی گرسنه باشند بر اساس غریزه به حیوانات دیگر حمله می کنند.

 

پشتاره در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت جنگل های حرا اشاره کرد و گفت:جنگل های حرا نقش اکولوژیکی مهمی در اکوسیستم های دریایی ایفا کنند و از این رو در حفاظت از آنها باید بسیار تلاش کرد.

 

وی با بیان این که آلودگی های نفتی از خطرات جدی است که جنگل های حرا را تهدید می کند، گفت:در خوریات با توجه به این که محیط تقریبا بسته است، آلودگی ماندگاری بیشتری دارد و موجب بروز خسارت در دراز مدت می شود.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب افزود:جنگل های حرا علاوه بر این که زیستگاه مناسب و امنی برای تخم ریزی آبزیان به شمار می روند از ظرفیت های عظیم و چشم اندازهای طبیعی هستند که حمل نادرست مواد سوختی می تواند آنها را نابود کند.

نظر شما