شناسهٔ خبر: 29392742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قدس آنلاین تصویب برون‌سپاری آتش‌نشانی مشهد توسط شورای شهر را بررسی می‌کند

واگذاری جان و مال مردم به آتش‌نشانی خصوصی/ شورای شهر آتش‌نشان‌های رسمی را ناکارآمد می‌داند/ در کشورهای پیشرفته هم آتش‌نشانی را خصوصی نمی‌کنند

آیا لایحه واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی به نفع مشهد و شهروندانش است یا آنها را متضرر خواهد کرد؟ اگر خوب است چرا در هیچ شهر دیگری اجرا نشده و اگر مناسب نیست چرا با رای بالایی در شورای شهر به تصویب رسید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین ، بعد از کش و قوس های فراوان ، بالاخره آیین نامه برون سپاری آتش نشانی و یا به زبان ساده تر واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی به تصویب شورای شهر مشهد رسید. در این آیین نامه به صراحت آمده است که "به شهرداری مشهد اجازه داده شد از ظرفیت بخش خصوصی در فعالیتهای ساخت و توسعه ایستگاهها، تامین شیرآلات و تجهیزات، نیروی انسانی و راهبری عملیاتی با حفظ مسئولیت و فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی استفاده کند. " اما سوال اینجاست که این لایحه به نفع شهر مشهد و شهروندانش است یا آنها را متضرر خواهد ساخت؟ اگر خوب است چرا در هیچ کلان شهر دیگری در کشور اجرا نشده است و اگر بد است چرا با رای بالایی در شورای شهر به تصویب رسید؟

قدس آنلاین برای بررسی بیشتر ماجرا، نظر چند صاحب نظر و  کارشناس را جویا شده است .

آتش نشان های دولتی ناکارآمد هستند

احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد که موافق آیین نامه واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بخش خصوصی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه، معمولا ساختارهای کوچک و چابکی دارند. به همین دلیل هزینه های جانبی کمتری نسبت به سیستم های دولتی دارند. فرآیند تصمیم گیری در بخش خصوصی بسیار سریع تر و فاقد بروکراسی های اداری است و از همه مهمتر اینکه بسیاری از هزینه های بالاسری، در بخش خصوصی کاهش می یابد.

وی بیان داشت: نمونه این موضوع هم اکنون در بخش عمرانی موجود است. سازمان عمران شهرداری مشهد که سازمانی بسیار عریض و طویل است قدرت وتوانایی کمتری از چند شرکت عمرانی قوی مشهد دارد که مجموعه هایی قوی و اما کوچک دارند. این شرکت ها برای بالا بردن سوددهی بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهند و به جای آن بر کیفیت و کارآیی خود می افزایند.

وی افزود: با این آیین نامه در واقع شهرداری می خواهد نیازهایی را که برطرف کردنشان مشکل است را توسط بخش خصوصی تامین کند. وقتی تعداد ایستگاه های آتش نشانی در شهر افزایش یابد بسیاری از خطرات و آسیب ها در زمان حادثه کاهش می یابد. به عنوان مثال اگر ۵ ایستگاه بسازیم و مثلا سه دقیقه در زمان رسیدن اکیپ های آتش نشانی به محل حادثه، صرفه جویی شود می توان از بسیاری آسیب های بالقوه جلوگیری کرد و خسارات ناشی از حادثه را به حداقل رساند.

نوروزی گفت: البته قبول دارم که پرسنل دغدغه و نگرانی دارند. همه افراد دوست دارند که در بخش دولتی مشغول به کار باشند تا بخش خصوصی. چون امنیت شغلی بیشتری خواهند داشت. اما این موضوع معمولا آفتی را هم به دنبال دارد که به مرور زمان پرسنل دولتی ناکارآمد می شوند و از چابکی و مهارت اولیه آنها کاسته می شود. پرسنل آتش نشانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. در مجموع این آیین نامه نکات مثبت بیشتری دارد و من موافق آن هستم.

سپردن جان و مال شهروندان به بخش خصوصی

اما شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد که یکی مخالفان واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی است به قدس آنلاین گفت: حاکمیت نسبت به حفاظت از جان و مال شهروندان مسئولیت مستقیم دارد و نباید آن را به بخش خصوصی  واگذار کرد.

رمارم افزود: خیلی از هزینه ها در شهرداری برای شادی و نشاط مردم که جزو نیازهای ثانویه انسان ها است، انجام می شود، در حالی که ابتدا باید جان مردم و سلامتی آنها در امنیت باشد و جان مردم که موضوعی بسیار مهم و در اولویت است، نباید با موارد مادی مقایسه شود.

وی تصریح کرد: برخی ادعا دارند که در قسمت بهداشت و درمان برخی خدمات که مرتبط با سلامتی انسان ها است به بخش خصوصی واگذار شده است که در پاسخ به آنها باید گفت در حوزه بهداشت و درمان بخش خصوصی با ارائه تجهیزات با کیفیت به دنبال ارائه خدمات و درآمد زایی است در حالی که در حوزه آتش نشانی مبحث درآمد زایی موضوعیت ندارد.

رمارم با بیان اینکه حتی کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در شرایط پیشرفته ای قرار دارند نیز آتش نشانی خود را به بخش خصوصی واگذار نکرده اند، اظهار داشت: اگرچه تابع خرد جمعی هستیم و این مصوبه در صحن علنی شورا رای آورده است اما برخی از طریق بازی با کلمات سعی دارند قانون را دور بزنند و با بکار بردن کلمه برون سپاری به جای خصوصی سازی به جامعه القا کنند که سعی دارند برخی از خدمات را در حوزه آتش نشانی واگذار کنند.

وی ادامه داد: چطور است که ما اعلام کردیم بخش عملیاتی را واگذار کنید ادعا کردند که خدمات آتش نشانی قابل تفکیک نیست اما الان اعلام می کنند که بخشی از خدمات را واگذار می کنیم. تقاضای ما این است که به صراحت اعلام کنند کدام حوزه را می خواهند واگذار کنند.

 فعالیت بخش خصوصی زیر نظر آتش نشانی

آتشپاد حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد هم دراین خصوص  به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مبحث خصوصی سازی مدت هاست که در سازمان مطرح و اجرا می شود است؛ اگر قرار باشد، پیمانکار ضعیفی وارد مجموعه شود، اصلا با واگذاری آتش نشانی موافق نیستم.

وی بیان کرد: اکنون برای اینکه آتش نشانی مشهد بتواند به صورت مطلوب و بهینه به شهروندان خدمات رسانی داشته باشد، ۱۸ ایستگاه آتش نشانی جدید نیاز دارد؛ در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که وجود دارد بعید است تا ۵ سال آینده شهرداری مشهد توانایی ساخت و تجهیز ایستگاه ها را داشته باشد.

وی ابراز داشت: ما می توانیم از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کرده و این مشکل را برطرف کنیم. در حال حاضر ۴۹ ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر مشهد داریم که فقط ۴ ایستگاه به صورت آزمایشی به بخش خصوصی واگذار شده است؛ لایحه اخیر شورای شهر فقط ۱۸ ایستگاهی را که شهر به آنها نیاز دارد، در بر می گیرد و قرار نیست که باقی ایستگاه ها زیر مجموعه بخش خصوصی قرار بگیرند؛ اگر طرح به خوبی پیش برود ممکن است چند ایستگاه دیگر از ۴۵ ایستگاهی که زیر نظر سازمان شهرداری هستند را هم به شرکت های خصوصی واگذار نماییم. اما مصوبه شورا بیشتر در مورد ساخت و راه اندازی ۱۸ ایستگاه جدید است که توسط بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.

جعفری اظهار کرد: براساس آیین نامه، تمام مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه های جدید زیر نظر آتش نشانی مرکز صورت می گیرد؛ خرید وسایل جدید، ابتدا توسط کمیته های ما تایید می  شود و بعد در اختیار ایستگاهها قرار می گیرد؛ تامین و نگهداری ایستگاه های جدید هم تمام و کمال زیر نظر شهرداری صورت می‌گیرد؛ به طور کلی بخش خصوصی زیر نظر آتش نشانی باید ایستگاه بسازد، تجهیزات بیاورد، نیرو را تامین کند با نظر آتش نشانی نیرو جذب کند و اما تربیت نیروهای جدید توسط آتش نشانی صورت می گیرد و به کارگیری آنها توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی افزود: از  ۴ ایستگاهی که در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم رضایت داریم. این شرکت ها توانسته اند از لحاظ فنی و اجرایی، نظر ما و مدیران شهرداری را جلب نمایند؛ مطابق بررسی های انجام شده، در این مدت از ایستگاه هایی که زیر نظر سازمان هستند شکایت مردمی داشته ایم اما از ایستگاه های بخش خصوصی هیچ شکایت مردمی نداشته ایم. همچنین برای مردم  ملموس نیست که آتش نشانانی که در صحنه حاضر شده اند از کدام قسمت بوده اند.

وی ادامه داد: اعزام ها را واحد فرماندهی سازمان انجام می دهد، لذا در زمان حادثه بنا به مصلحت مرکز فرماندهی، اکیپ ها به محل اعزام می شوند و هیچ تفاوتی در اینکه از کدام قسمت اعزام و پشتیبانی شوند وجود ندارد؛ فرماندهی عملیات با ماست، یک افسر نگهبان و یک افسر آماده هر روز در آتش نشانی حضور دارند و درصورتی که موردی پیش بیاید به محل اعزام می شوند و روی کار تیم های حاضر در محل چه سازمانی و چه بخش خصوصی نظارت می کنند.    

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: هرچند دیروز آیین نامه اجرایی مصوب شد اما این آیین نامه نزدیک به سه سال پیش در شورا مطرح گردیده است. در این مدت در آیین نامه تمام مواردی که به نظر می رسید به عنوان مشکل در طول دوره اجرا پیش بیاید دیده شده و برای آن راه حل و راهکار در نظر گرفته شده است؛ فکر می کنم، این آیین نامه کامل باشد و اگر تمام بندهای آن به خوبی اجرا شود هیچ مشکلی در واگذاری آتش نشانی رخ نخواهد داد. نگاه من به آینده واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی، مثبت است.

انتهای پیام/

نظر شما