شناسهٔ خبر: 29392703 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران

بازار آمریکا را برای همیشه از دست دادیم/ پول فرش‌های صادر شده را به راحتی نمی‌توان وارد کشور کرد/ فروش فرش‌های هندی و پاکستانی با نقش‌های ایرانی

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: ما دیگر هیچ وقت نمی‌توانیم به بازار دهه 60 و 70 برگردیم چون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و به خاطر غیبت در بازار که مشخصا به دلیل تحریم‌ها بوده دیگر قدرت انحصاری قبل را نداریم.

صاحب‌خبر -

سید رضی حاج آقا میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت فروش و صادرات فرش دستباف و اثرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: همواره مهمترین بازار صادراتی فرش ما آمریکا بوده که در سال‌های بعد از انقلاب به سبب اعمال تحریم‌ها در سال‌های مختلف این بازار دیگر وابستگی خود را به طور کامل به ایران از دست داده و رقبای دیگری جای ما را پر کرده‌اند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما دیگر هیچ وقت نمی‌توانیم به بازار دهه 60 و 70 برگردیم چون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و به خاطر غیبت در بازار که مشخصا به دلیل تحریم‌ها بوده دیگر قدرت انحصاری قبل را نداریم.

وی افزود: در مورد کالایی مانند نفت که برخی کشورها پالایشگاه خود را با فرمول نفت سبک و سنگین ایران احداث کرده بودند به دلیل تحریم‌ها و شرایط موجود سیستم خود را عوض کرده‌اند چه رسد به فرش که یک کالای تزئینی محسوب می‌شود.

حاج آقا میری با اشاره به صادرات فرش به آمریکا به روش‌های دیگر گفت: در هنگامی که ما تحریم بودیم برخی از فعالان سعی کردند از طریق کانادا و مکزیک فرش ایران را به صورت قاچاقی به آمریکا صادر کنند اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ خیلی سخت‌گیرتر از اوباما باشد و این راه هم مسدود شود از طرف دیگر غیبت ما در بازار باعث شد که نقش‌های ایرانی به بافندگان کشورهای هند و پاکستان داده شود تا آنها جای ایران را پر کنند حتی امروز آنها برند مخصوص خودشان را با نقش ایرانی تولید می‌کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: هنگامی که برجام به امضا رسید ما متوجه شدیم که در بازارهای جهانی برندهای جدید و رقبای قوی‌تری پیدا شده‌اند و باید برای حضور دوباره در بازار هزینه و وقت زیادتری صرف کنیم و در برخی از مواقع به خاطر قیمت پایین‌تر نتوانستیم بازار را به دست آوریم الان هم با اعمال تحریم‌های جدید یک مرحله عقب‌تر هستیم. سال گذشته از 400 میلیون دلار صادرات فرش 130 میلیون دلار آن به آمریکا بود که دیگر عملا امسال ما آن را نداریم.

حاج آقا میری با اشاره به بازارهای اروپایی و اثرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: دلیلی وجود ندارد که تحریم‌های آمریکا بر روی فروش ما در آن بازارها تاثیر بگذارد اما مشکلات دیگری همچون تحریم‌های داخلی و مبادلات بانکی وجود دارد که کار ما را سخت کرده است همین عامل‌ها باعث شده که من بگویم صادرات ما در آلمان که قطب صادرات فرش ما حساب می‌شود امروز مرده است. ما اگر با وجود مشکلات، فرش را به خریدار اروپایی و یا آسیایی بفروشیم نمی‌توانیم پول آن را به کشور برگردانیم و برگشتن آن مستلزم هزینه‌های زیاد است.

وی در خصوص تحریم‌های داخلی گفت: امروز دولت روحانی در حوزه صادرات دقیقا کارهایی را انجام می‌دهد که دولت احمدی‌نژاد آنها را به اجرا گذاشت به جای آنکه که در شرایط بحرانی از صادرکننده حمایت کنند پیمان‌سپاری ارزی که قبلا آن را امتحان کرده و شکست خورده‌اند را دوباره اجرا می‌کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ابتدا برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات سه ماه زمان تعیین کردند اما با گذشت چند ماه و صحبت‌های کارشناسان آن را به هفت ماه افزایش دادند. این وسط چند ماه را به خاطر عدم مشورت با صادرکنندگان فرش از دست دادیم و الان هم دوباره برای یک پروسه حداقل یک ساله هفت ماه زمان تعیین کرده‌اند. سوال اینجاست که صادرکننده فرش بخش خصوصی چاره‌ای جز برگرداندن ارز به کشور ندارد زیرا می‌خواهد دوباره صادرات کند و پول مواد اولیه و بافنده را بدهد پس لزومی به این پیمان‌سپاری‌ها نیست.

حاج آقا میری در خصوص بازار داخل گفت: قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و با وجود کاهش شدید صادرات و افزایش هزینه‌ها اصولا باید قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد اما شاهد گران شدن آن هستیم این در حالی است که این افزایش قیمت به خاطر سود فعالان نیست بلکه به سبب افزایش هزینه‌ها است به طور مثال مالیات افزایش پیدا کرده اما فروش کم شده که همین مساله باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

نظر شما