شناسهٔ خبر: 29392685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قربانی:

بخش خصوصی توانایی مقابله با تحریم دارو را دارد

گروه سلامت ــ عضو فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحت فشار قرار دادن شرکت‌های دارویی از سوی آمریکا برای تحریم ایران، بر توان شرکت‌های داخلی برای تأمین داروی مورد نیاز کشور تأکید کرد.

صاحب‌خبر -
منابع فعلی جوابگوی واردات داروی بیماران سرطانی نیست/ بخش خصوصی توانایی مقابله با تحریم دارو را داردمحمدحسین قربانی، عضو فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: آمریکا با شعار‌های خود مبنی بر اینکه دارو و غذا جزء تحریم‌ها نیست، فضای عوام فریبانه‌ای به وجود آورده، اما عملا بسیاری از شرکت‌های دارویی و حتی شرکت‌هایی را که در زمینه تأمین مواد دارویی فعالیت دارند را تحت فشار قرار داده تا هیچگونه فعالیتی در این زمینه نداشته باشند.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بسیاری از اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی حتی در زمان جنگ هم شامل تحریم نمی‌شود، اما می‌بینیم آمریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران کشور‌ها و شرکت‌های دارویی را تحت فشار قرار داده تا با ایران هیچ‌گونه مراوده‌ای نداشته باشند.

وی افزود: این دقیقا روحیه دوگانه آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد که خصومت آن‌ها با ایران جدی است، اما این موضوع هم فرصتی برای شناخت روحیه استکباری آمریکا و هم فضای مناسبی برای آمادگی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و تأمین نیاز‌های دارویی کشور است.

تأمین ۸۰ درصد نیاز دارویی کشور در داخل
قربانی بیان کرد: خوشبختانه ما حدود ۸۰ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور را در داخل تولید کرده و نیاز به حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد دارو داریم که الزاما باید از کشور‌های خارجی تأمین شوند، این توان را داریم که اگر منابع مالی به اندازه کافی وجود داشته باشد، بتوانیم با دور زدن تحریم‌ها داروی مورد نیاز را تأمین کنیم این موضوع تدابیر ویژه‌ای می‌خواهد تا بتوان این مشکل را پشت سر گذاشت.

قربانی با بیان اینکه باید به بخش خصوصی برای تأمین و تولید داروی مورد نیاز کشور اعتماد کرد، گفت: بخش خصوصی توانایی تولید دارو‌هایی را دارد که پیش از این صفر تا صد آن در خارج تهیه می‌شد برای این موضوع ما در مجلس و دولت باید کمک کرده و بروکراسی‌های اداری که مانع این کار هستند را رفع کنیم.

ایران داروی ام اس روسیه را تأمین می‌‎کند
وی یادآور شد: این ارزی را که امروز برای حدود ۱۵ درصد دارو‌های وارداتی هزینه می‌شود، حدود ۶۰ درصد هزینه دارو‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد لذا اگر این هزینه را به بخش خصوصی بدهیم، مطمئنا این توانایی را داریم که بسیاری از دارو‌های خود را در این حوزه تأمین کرده و حتی به خارج از کشور هم صادرات داشته باشیم، چنانکه در زمینه داروی ام اس علی رغم اینکه داروی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنیم بلکه صددرصد داروی مورد نیاز برخی از کشور‌ها مانند روسیه را نیز تأمین می‌کنیم.

تلاش دولت و مجلس برای تأمین داروی بیماران سرطانی از طریق بیمه‌ها
وی با اشاره به قیمت بالای داروی بیماران سرطانی و صعب العلاج در کشور گفت: تمام تلاش دولت و مجلس این است که این دارو‌ها از طریق سیستم بیمه‌ای تأمین کند، اما به جهت گستردگی و تنوعی که این دارو‌ها دارند نمی‌توان اطمینان داد که حتما این دارو‌ها را تأمین کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: علیرغم این عدم اطمینان باید نیاز جامعه را پوشش داد، بهترین راهکار این است منابع آن را تأمین کرد، بودجه کشور و سرانه حوزه سلامت هم مشخص است با اطمینان اعلام می‌کنم با این منابع توان تأمین تمامی دارو‌های بیماران سرطانی از طریق واردات امکان پذیر نیست مگر اینکه در بودجه سال ۹۸ دولت و مجلس یک نگاهی ویژه به این مقوله داشته باشند.
انتهای پیام

نظر شما