شناسهٔ خبر: 29392638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از جراحی‌های زیبایی رکوددار در ایران تا ممنوعیت فروش ۲ دارو

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

۶۶ عمل پیوند قلب در ۶ ماهه نخست امسال/ بیش از ۵۰۰ نفر در صف انتظار جراحی

مهدی شادنوش مركز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت تصریح كرد: تعداد قلب‌های مناسب پیوند شده در شش ماهه اول سال 97 در حدود 90.5 درصد بوده و تنها 9.5 درصد این قلب‌ها اتلاف شده است، در حالی که این میزان برای سال های 95 و 96، حدود 80 درصد بوده و حدود 20 درصد قلب‌های مناسب پیوند، بدون اهدا از بین رفته‌اند.

 شادنوش گفت: در مجموع 67.8 درصد بیماران نیازمند پیوند قلب در انتظار پیوند بوده، 12.7 درصد پیش از پیوند فوت شده‌اند و برای 19.5 درصد نیز پیوند صورت گرفته است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر حدود 561 نفر در کشور در انتظار پیوند قلب هستند که از این میزان 116 نفر در سن زیر 18 سال و 445 نفر بالاتر از این سن قرار دارند، اظهار کرد: انتظاری که از دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه پیوند قلب وجود دارد، ایجاد آمادگی 24 ساعته در 365 روز سال مراکز پیوند با تقسیم بندی مناسب بین افراد تیم ( در ایام تعطیل رسمی طولانی) است.

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی تغذیه بالینی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های شایع در ایران و جهان است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت بزرگسالان کشور دیابتی هستند که این آمار نشان از اهمیت ویژه به پیشگیری می‌دهد.نوروزی در ادامه بهترین نان ها برای مصرف که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند، گفت: نان هایی که با آرد سبوس دار تهیه می شوند، نان چند غله یا نان جو بهترین گزینه ها برای مصرف هستند که احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

وی درباره میزان مصرف برنج و خطر ابتلا به دیابت در ایرانی ها اظهار کرد: احتمال ابتلا به دیابت با مصرف ۲ وعده برنج در روز بالاتر می رود، به عنوان مثال اگر فردی ۱۰۰ گرم نان یا ۱۰۰ گرم برنج بخورد، بعد از مصرف برنج قند خون بیشتر بالا می رود، به همین دلیل توصیه می کنیم که افراد روزانه یکی از ۲ وعده ناهار یا شام را برنج بخورند.

داروهای رادیواکتیو تحریم هستند

انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران در بیانیه ای قرار گرفتن شرکت پارس ایزوتوپ به عنوان تنها تامین کننده داروهای رادیو اکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته ای کشور را در لیست تحریم های اخیر وزارت خزانه داری آمریکا محکوم کرد.

 براساس بیانیه انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران، تنها شرکت تامین کننده داروهای رادیواکتیو در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفت که این تحریم، ادامه فعالیت 180 مرکز پزشکی هسته ای کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران در این بیانیه، ضمن محکوم کردن این عمل غیر انسانی از مجامع بین المللی و نهادهای مدعی حقوق بشر خواسته است نسبت به رفع تحریم داروهای رادیو اکیتو اقدام جدی کنند.

علت ممنوعیت فروش داروی سلسپت+ سند

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره  خبر ممنوعیت توزیع و فروش داروی سلسپت (CellCept) توضیح داد و گفت: فروش داروی سلسپت ممنوع نیست  بلکه توزیع و فروش آن خارج از برنامه سازمان غذا و دارو ممنوع است.

وی  تصریح کرد: به دلیل اینکه سلسپت در زمره  داروی بیماران خاص قرار دارد و  برای بیماران پیوند کبد، کلیه و قلب تجویز می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل فروش آزاد آن ممنوع شده است.

جهانپور اظهار کرد: اعمال محدودیت برای توزیع داروها در برخی موارد اتفاق می‌افتد  تا بتوانیم فروش و عرضه دارو را کنترل کنیم و بعضا فروش و عرضه به برخی داروخانه‌ها که دسترسی خوبی دارند، محدود می‌شود.

ممنوعیت فروش آزاد یک داروی انعقاد خون+ سند

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذاو دارو با اشاره به ممنوعیت توزیع و فروش آزاد پروترومبین کامپلکس کانسنترت (Prothrombin complex concentrate) یا pcc خبر داد و گفت: فروش و توزیع داروی pcc که بر تشکیل لخته و انعقاد خون موثر است براساس ابلاغیه اداره کل دارو به شرکت‌های توزیع، خارج از ضوابط سازمان غذا و دارو و بدون تایید ممنوع است.

جهانپور در ادامه در مورد مصرف داروی پروترومبین کامپلکس کانسنترت  گفت: این دارو ترکیبی از فاکتور‌های 7، 9، 10 و 2 و پروتئین C و پروتئین S  است که از پلاسمای تازه و منجمد خون تهیه می‌شود و برای وارونه کردن اثرات دارو‌های ضد انعقاد خوراکی در زمانی که خونریزی (در مغز یا روده) رخ داده است و نیاز به اقدام فوری است، تجویز می شود.

افتتاح ۸۳ مرکز جامع ویژه ارائه بیماران خاص/ بیش از صد هزار بیمار خاص در کشور شناسایی شده‌اند

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: هدف از افتتاح شبکه‌ جامع بیماران خاص ساماندهی این بیماران در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: در  حال حاضر 125 هزار بیمار خاص در کشور داریم که از این تعداد 32 هزار بیمار دیابتی هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: دانشگاه شهید بهشتی دو هزار و 700 بیمار دیالیزی  را تحت پوشش خود دارد که در این میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با دو هزار و 100 بیمار رتبه دوم را  از نظر تعداد بیماران دیالیزی تحت پوشش خود دارد.

جان‌بابایی تأکید کرد: 19 هزار و 250 بیمار تالاسمی در کشور شناسایی شده است که هزار و 947 بیمار در هرمزگان و هزار و 937 در زاهدان همچنین هزار و 925 بیمار تالاسمی در مازندران تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه قرار دارند.

میزان پالم مصرفی در کشور/ سلامت مواد غذایی فله مورد تائید سازمان غذا و دارو نیست

وحید مفید مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نسبت کلی مصرف پالم به کل روغن مصرفی بین 30 تا 40 درصد است، اظهار کرد: از مجموع 210 میلیون تن روغن مصرفی در دنیا 60 تا 70 میلیون تن روغن پالم است.

وی با اشاره به اینکه مصرف روغن پالم در یک دوره افزایش یافت، تصریح کرد: براساس تصمیمی که در شواری عالی سلامت گرفته شد، نظرات کارشناسی به این نتیجه رسید که نسبت پالم به کل روغن مصرفی کشور به حدود 30 درصد کاهش یابد.

مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه روغن پالم در فرمولاسیون بسیاری از روغن ها مثل سرخ کردنی، مینارین (خامه گیاهی) و روغن های نیمه جامد وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر میزان مصرف روغن پالم در کشور روند طبیعی دارد، البته واردات پالم امسال به دلیل محدودیت تخصیص ارز کند شده بود که رفع شد.

مفید با رد وجود روغن های درجه دو و سه پالم، گفت: روغن پالم چند نوع است که به تناسب فرآورده مد نظر انتخاب می شود، به عنوان مثال در روکش بستنی باید از روغن با درصد اشباع بالا استفاده شود.

مقایسه هزینه جراحی زیبایی در ایران با اروپا و آمریکا/ فرانسوی‌ها تجربه جراحان ایرانی در جراحی زیبایی بینی را ندارند

ت استفانلی پروفسور جراحی پلاستیک، استاد دانشگاه دکارت پاریس و سخنران اولین سمپوزیم بین‌المللی جراحی صورت،گفت: در آمریکا و اروپا بیشتر تمایل مردم بر این است که جراحی پلاستیک با حداقل تغییر در صورت انجام شود و خواسته افراد از پزشکان این طور است که جراحی زیبایی به گونه‌ای انجام شود که کسی متوجه انجام عمل جراحی در صورت فرد نشود.

وی با بیان اینکه جراحان فرانسوی به اندازه جراحان ایرانی در راینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی تجربه ندارند، گفت: در آمریکا و اروپا جراحی لیپوساکشن و زیبایی بینی رو به افزایش است و نسبت جراحی زیبایی زنان به مردان در فرانسه 6 به 1 است.

استفانلی با اشاره به هزینه جراحی‌های زیبایی در کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: هزینه جراحی زیبایی در فرانسه از 5000 یورو در ایتالیا از 7000 یورو، اروپای شرقی از 3000 یورو و آمریکا از 8000 یورو شروع می‌شود.
 
ایران پایتخت جراحی زیبایی دنیا/ هزینه جراحی فک در اروپا ۶۶ برابر ایران است
امید کیهان دبیر علمی اولین سمپوزیم بین‌المللی جراحی صورت با بیان اینکه بر مبنای تعداد اعمال جراحی، ایران پایتخت جراحی زیبایی در دنیا است، گفت: پیشرفته‌ترین و باکیفیت‌ترین جراحی‌های زیبایی دنیا در ایران با هزینه بسیار کمی انجام می‌شود.
 
کیهان با اشاره به هزینه پایین جراحی‌های زیبایی در ایران گفت: یک جراحی فک در اروپا 400 میلیون تومان هزینه دارد، این در حالی است که جراحی فک در بیمارستان‌های دولتی ایران با 6 میلیون تومان انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به برخی جراحی‌های زیبایی نامعقول چون گوش الاغی، چشم گربه‌ای و زبان دوشاخ گفت: در جراحی زیبایی باید آگاهی مردم را بالا برد تا شاهد اعمال جراحی زیبایی نامتعارف نباشیم، هرچند که این اعمال جراحی بسیار نادر هستند، اما به هرحال باید تلاش کرد تا تمایل افراد متقاضی را به انجام این اعمال جراحی از بین برد.
 
جراحی بینی و تزریق بوتاکس رکورددار اعمال زیبایی در ایران/ مردم فریب بمب‌های تبلیغاتی را نخورند
غلامرضا شیرانی رئیس اولین سمپوزیم بین‌المللی جراحی صورت گفت: دستکاری بیش از حد صورت و انجام انواع اعمال زیبایی می‌تواند به دلیل مشکلات روانی، بیکاری و اعتماد به نفس پایین مربوط باشد.

وی ادامه داد: بمب تبلیغاتی زیبایی در جامعه ما رواج پیدا کرده است و این مسئله به افزایش اعمال جراحی زیبایی غیر ضروری دامن زده است.شیرانی با بیان اینکه جراحی‌های بینی رکورددار اعمال زیبایی در ایران است، گفت: پس از جراحی بینی، تزریق ژل و بوتاکس بیشترین اعمال زیبایی در کشور است.

رئیس اولین سمپوزیم بین‌المللی جراحی صورت، با اشاره به محدودیت فعالیت جراحان در مطب‌ها، گفت: انجام اعمال جراحی با بیهوشی کامل به صورت تزریقی در مطب‌ها ممنوع است و تنها اعمال زیبایی چون افتادگی پلک، تزریق ژل و بوتاکس را می‌توان با بی‌حسی موضعی پزشکان و جراحان در مطب‌ها انجام دهند.

انتهای پیام/

نظر شما