شناسهٔ خبر: 29392614 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

رند پال: عربستان کشور شماره یک در اشاعه تروریسم در جهان است

سناتور جمهوريخواه، ولیعهد عربستان سعودی را به خاطر نابودی یمن، اشاعه ایدئولوژی افراط گرایی در سراسر جهان و قتل وحشیانه خاشقجی به باد انتقاد گرفت.

صاحب‌خبر -

العالم- آمریکا

به نقل از پایگاه اینترنتی ­آمریکن کانسروتیو ؛ سناتور جمهوریخواه رند پال طی سخنانی در پنجمین کنفرانس سالانه سیاست خارجی این موسسه در روز پنج شنبه، عربستان سعودی را کشور شماره یک در گسترش تروریسم در جهان لقب داد. 
به موجب این گزارش سناتور رند پال طی سخنانی در کنفرانس سیاست خارجی موسسه آمریکن کانسروتیو ، به ویژه شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را به خاطر نابودی یمن ، اشاعه ایدئولوژی افراط گرایی در سراسر جهان و قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی به باد انتقاد گرفت. 
این سناتور جمهوریخواه از ایالت کنتاکی که یکی از حامیان سرسخت واقع گرایی در سیاست خارجی به شمار می رود، طی سخنانی در این کنفرانس به تشریح تلاش هایش برای مهار کمپین جنگی سعودی ها در یمن پرداخت و جنگ یمن را یک تراژدی ویژه در یکی از فقیرترین کشورهای این سیاره خاکی توصیف کرد. 
رند پال تاکید کرد نقش عربستان سعودی در خاورمیانه در مجموع مخرب و ویرانگر بوده است. 
وی افزود: ریاض حدود 100 میلیارد دلار برای اشاعه وهابیگری افراطی در اقصی نقاط جهان حتی تا اندونزی هزینه کرده است و منابع مالی مدارس مذهبی در کشورهایی مانند هند و پاکستان را تامین می کند که در زمینه نفرت پراکنی در این کشورها فعالیت می کنند. 
رند پال تصریح کرد: بنابراین اگر از من بپرسید چه کسی در نفرت پراکنی و تلاش برای اشاعه تروریسم در سراسر جهان بدترین است ، پاسخ من عربستان سعودی خواهد بود و اگر بپرسید کدام مردم بیشتر از همه زمینه همکاری با غرب و گرایش به شیوه های غربی دارند و به غرب بیشتر شبیه هستند شاید پاسخ من ایران باشد. 
وی در عین حال با وجود انتقاد از سعودی ها از ایده اعمال تحریم عربستان حمایت نکرد و گفت ترجیح می دهد آمریکا با اقداماتی مانند خودداری از تعمیر جنگنده های سعودی فعال در بمباران یمن یا توقف جریان تسلیحات آمریکایی به ریاض به اقدامات سعودی ها واکنش نشان دهد. 
رند پال افزود: برخی می گویند اگر به آنها سلاح نفروشید ، روسیه و چین جای آمریکا را خواهند گرفت و به آنها سلاح می فروشند. ولی همه هواپیماهای عربستان آمریکایی است و اگر آنها می خواهند جنگنده های آمریکایی را به پرواز در آورند و آنها را با قطعات ساخت روسیه تعمیر کنند ، خوب بگذارید این کار را انجام دهند. این کار موجب می شود کار نیروی هوایی آنها خیلی سریعتر از آنچه ما تصورش را می کنیم پایان پیدا کند. 
سناتور رند پال همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مایل است آمریکا بار دیگر به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) یا توافق هسته ای با ایران بپیوندند یا خیر گفت ترجیح می دهد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

رند پال گفت به اعتقاد من رفتار ایران به هر نحو به گونه ای نبود که لازم باشد آمريکا با ايران اينگونه رفتار کند و همزمان واشنگتن چشم های خود را به روی اقدامات تهاجمی سعودی ها در منطقه و جنایات بشری آنها ببندد.

سناتور پال همچنین با اشاره به روابط آمریکا با روسیه که به گفته وی به علت اقدامات ترامپ تخریب شده است گفت حتی اگر ترامپ بخواهد یخ های روابط آمریکا با روسیه را ذوب کند نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا فشار دموکراتها در این زمینه بسیار قدرتمند است.

نظر شما