شناسهٔ خبر: 29392147 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیامد رایگان شدن آب، برق و گاز

مصرف برق مساجد و مدارس تا سه برابر افزایش یافت

تهران- ایرنا- سخنگوی صنعت برق می گوید: به دنبال رایگان شدن برق مساجد و مدارس، مصرف برق این مراکز دو تا سه برابر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

«محمودرضا حقی فام» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سیاست رایگان کردن قیمت برق برای مدارس و مساجد سیاست درستی نیست زیرا به افزایش مصرف در این مراکز منجر می شود.
وی ادامه داد: اگر قصد داریم به مساجد و مدارس کمک کنیم، بهتر است این کمک ها به طور مستقیم انجام شود نه اینکه برق را به صورت رایگان به این مراکز عرضه کنیم.
معاون هماهنگی توزیع توانیر پیشنهاد کرد: به جای عرضه برق رایگان، نرخ برق را به طور واقعی محاسبه کنیم و منابع حمایتی را از طریق سازمان اوقاف به مساجد و از طریق وزارت آموزش پرورش به مدارس پرداخت کنیم.
حقی فام اضافه کرد: رایگان بودن برق برای مدارس و مساجد سبب می شود از منابع عمومی بدون حساب و کتاب برداشت کنیم.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 3 تبصره 6 این لایحه موافقت کرده بودند که بر اساس آن «در سال 1397 تمامی مدارس وزارت آموزش‌وپرورش از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز در سقف الگوی مصرف معاف هستند». این قانون در سال های پیش نیز برای مساجد اجرا شده بود.
وزیر نیرو پیش از این در خصوص رایگان بودن آب و برق برای مدارس اعلام کرد: «این موضوع اکنون قانون و لازم الاجراست اما اگر قبل از تصویب قانون از من نظر می خواستند، می گفتم در حالی که سرمایه گذاری سنگینی باید برای آموزش الگوی صحیح مصرف بکنیم، نخستین گام این سرمایه گذاری روی فرزندانمان است؛ حتی اگر دستگاه آموزش و پرورش نیازمندی دارد این نیازمندی را به طریق دیگری تامین کنیم تا آموزش دادن به بچه ها اینقدر سخت نباشد که از آنها بخواهیم کالایی که به شکل رایگان در اختیارشان هست را درست مصرف کنند.»
وی اظهار امیدواری کرد که مجلس توجه لازم را در بودجه 98 به این مساله داشته باشد.
وزیر نیرو افزود: فوق العاده نیازمند اصلاح مصرف در منابع مختلف هستیم و جزو اصلی ترین گام های آن هم آموزش به فرزندان هستند.
اقتصام**9189**2025

نظر شما