شناسهٔ خبر: 29391564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت

چرا بیکاری یک استان ۸ و استان همجوارش ۲۰ درصد است

نمایندگی سمنان

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به چرایی تفاوت نرخ بیکاری در برخی استان ها با طرح این پرسش که چرا بیکاری در یک استان ۸ و در استان همجوارش بیش از ۲۰ درصد است گفت: مهمترین دلیل این تفاوت بالا به مدیریت و برنامه ریزی و نقش فعالان تولید برمی گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، سید محمدرضا مرتضوی که در اجلاسیه روسای خانه‌های صنعت و معدن کشور که به میزبانی سمنان در حال برگزاری است اظهار کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری در استان همدان هشت درصد است اما نرخ بیکاری در استان همجوارش کرمانشاه رقمی بسیار بالاتر از این استان است.

وی با بیان اینکه نقش نیروهای فنی و فعالان تولید در اشتغال بسیار حائز اهمیت است افزود: نباید انتظار داشت که دولت بیاید و همه مشکلات را حل کند ما نیز به عنوان تولیدکنندگان در این راستا وظایفی داریم البته بدیهی است که دولت باید در کنار تولیدککنندگان باشد.

وی از سمنان به عنوان یکی از کم مسئله ترین و موفق ترین استان ها نام برد و گفت: بخشی از این توفیقات به فعالان تولید و همین اتاق استان و مدیریت آن برمی گردد.

۳ استان با ظرفیتی بیش از هلند و درآمدی کمتر از یک صدم آن!
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه گستره جغرافیایی سه استان گلستان، گیلان و مازندران به تنهایی بیش از کشور هلند است اظهار کرد: تولید ناخالص ملی هلند ۱۱۰۰ میلیارد دلار است و این در حالی است که کل تولید ناخالص در این سه استان شمالی ایران که هم بارندگی و هم گستره جغرافیایی آنها بیش از هلند است به ۲۰ میلیارد هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه اقتصاد این سه استان به تنهایی می تواند بیش از کشور هلند باشد ادامه داد: این نقش نیروی انسانی، مدیریت و برنامه ریزی است که سبب شده که اقتصاد هلند بسیار بسیار بیشتر از این سه استان با این همه سرمایه و ظرفیت های بالقوه باشد.

مرتضوی با بیان اینکه برخی به اشتباه مدیریت محدود به دولت ها می دانند خاطرنشان کرد: مدیریت از تربیت در خانواده و اجتماع و از محله، روستا و توده های مردم شروع می شود و این مدیریت است که می تواند یک کشور و اقتصاد آن را متحول کند.

وی با انتقاد از کم توجهی به رفاه نیروی کار در ایران گفت: اگر رفاه در زندگی کارگر نباشد آن کارگر نمی تواند راندمان کاری بالایی داشته باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تحریم ها می تواند به فرصت تبدیل شوند ادامه داد: این تنها یک شعار نیست و ما در چند تا از واحدهای تولیدی خود این مهم را عملا تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه نباید به ناامیدی ها دامن زد گفت: بزرگترین وظیفه ما در خانه های صنعت و معدن صیانت از امیدها و آرزوهای بزرگ فعالان این بخش است.

وی از اشتغال به عنوان بزرگترین مشکل امروز جامعه نام برد و گفت: امروز درصد بیکاری پنهان در برخی استان ها به ۲۰ درصد و بیشتر از آن رسیده است.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تجلیل از خدمات خانه های صنعت، معدن و تجارت در استانها، بر ضرورت توجه ویژه مدیران استانی به این خانه ها و مشورت گیری مسوولان از آنها تاکید کرد.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما