شناسهٔ خبر: 29391561 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک روز برای چهاردیواری سبز،

آیین این چراغ، خاموشی نیست!

نمایندگی مرکزی

جراحی یکی از شیوه‌های درمانی در پزشکی و دندانپزشکی و دامپزشکی است.

صاحب‌خبر -

به احتمال زیاد جراحی هم‌زمان با  پزشکی  به وجود آمده و قطعاً از همان ابتدا چنین عمل با اهمیتی به مکانی خاص نیاز داشته است، از یک صندلی ساده و تجهیزات اولیه گرفته تا اتاقی و تختی و وسایلی که به مرور زمان براساس خلاقیت پزشکان ساخته شدند و در ادامه توسط پزشکان بعدی تکمیل شدند تا دردی را از بیماری برطرف کنند و رنجی را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا، آنچه مسلم است بخش جراحی جزو لاینفک بیمارستان و حتی درمانگاه‌های پیشرفته بوده و اتاق عمل یکی از نقاط عطف هر بیمارستان است، اهمیت این چهاردیواری و پرسنلش، برای نجات جان بیماران تا حدی است که روز 14 نوامبر را در تقویم دنیا به خود اختصاص داده است.

اتاق عمل یا Operating room  مکانی  استریل در بیمارستان است که تنها برای کارکنان بخش استریل و تیم جراحی طراحی شده، اتاقی که گذر عموم آدم‌ها حداقل در یکی از مراحل زندگی‌شان به این اتاق افتاده یا خواهد افتاد.

زندگی مدرن یا قرار گرفتن در مسیر دستیابی به زندگی از نوع پیشرفته اش و استفاده از امکانات و خدمات و نعمات متعدد در دنیای امروز گرچه قرار بود گذر انسان‌ها را به این اتاق مرموز و در نگاه بیماران ترسناک را کم کند اما آمارها نشان می‌دهند که تغییرات عمده در سبک زندگی انسان‌ها و عموماً استفاده نادرست آن‌ها از عناصر پیشرفت و تکنولوژی نه تنها بازار این اتاق‌های سبز و آبی را کساد نکرده که این بازار را چنان داغ کرده که چراغ این اتاق‌ها نه تنها در کشور ما که در تمام نقاط جهان به‌ندرت خاموش می‌شود.

اتاق‌های عمل بیمارستان‌های استان مرکزی نیز به‌واسطه ویژگی‌های خاص‌ این استان و همان تأثیرات سبک زندگی غلط و جامعه کارگری و تصادفات جاده‌ای و مراجعات بیماران دیگر استان‌ها و ... عموماً بازار داغی دارند و این شرایط فشار کاری زیادی را برای پرسنل این اتاق فراهم آورده است و وقتی صحبت از بیمارستان ترومای استان به میان می‌آید سخنان یکی از پرسنل این بخش شنیدنی است، هرچند یک روز از روز جهانی اتاق عمل گذشته باشد.

«اسفندیار تهوری» سوپروایزر اتاق عمل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک با اشاره به این‌که استان مرکزی در کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب کشور قرار گرفته است و همین امر درصد تصادفات و مجروحان را افزایش داده است که پس از جراحت به سرعت به بیمارستان ولیعصر اراک به‌عنوان بیمارستان ترومای استان منتقل می‌شوند، گفت: اغلب بیماران تصادفی و مجروحان بلافاصله نیازمند اعمال جراحی هستند که به همین منظور بیمارستان ولیعصر اهتمام ویژه‌ای جهت کیفیت خدمات و توسعه اتاق‌های عمل این مرکز درمانی دارد. 

وی با اشاره به فعالیت 9 اتاق عمل در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک چهار اتاق عمل را مربوط جراحی ارتوپدی، 2 اتاق مربوط به جراحی مغز و اعصاب، 2 اتاق را مربوط به جراحی عروق و عمومی و یک اتاق را نیز مربوط به جراحی‌های ارولوژی دانست و افزود: اتاق‌های عمل بیمارستان در طول 24 ساعت و حتی در روزهای تعطیل نیز فعال است. 

تهوری تصریح کرد: با توجه به حجم مراجعه‌کنندگان به بیمارستان مسلماً این تعداد اتاق عمل کفایت نمی‌کند و در واقع این بخش همیشه شلوغ و فعال است. طی 6 ماه گذشته یک اتاق عمل ارتوپدی افزایش یابد و در مجموع تعداد اتاق‌های عمل به 9 اتاق برسد که این اقدام تاحدودی کاهنده مشکلات و شلوغی اتاق‌ عمل شده است. 

وی با بیان این‌که در بحث جراحی عروق با کمبودهایی مواجه هستیم، در ادامه خاطرنشان کرد: این کمبود را به هیچ عنوان نمی‌توان جبران کرد، چون فضایی برای افزایش اتاق عمل جراحی عروق در اختیار نیست. فضای کنونی بیمارستان ولیعصر به گونه‌ای است که نمی‌توان چنین حرکتی را در آن انجام داد و تنها می‌توان به بیمارستان جدید در حال ساخت امید بست. 

سوپروایزر اتاق عمل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک گفت: خوشبختانه فضای بیمارستان جدید ولیعصر اراک به گونه‌ای است که بخش جراحی زنان و زایمان، چشم، قلب، عمومی نیز در نظر گرفته شده است و در واقع فضا در این مجموعه جدید 2 برابر خواهد شد که با توجه به شرایط موجود، راه‌اندازی این بیمارستان حجم بسیاری از مشکلات شهر اراک و حتی استان را رفع می‌کند. 

وی با تأکید بر این‌که بیمارستان ولیعصر اراک در واقع یک بیمارستان مربوط به مواقع بحران است که در گذشته توان پاسخگویی به نیاز مردم را داشته اما شرایط، حجم مراجعات و فضای کم کنونی نیازمند بهسازی است، افزود: با وجود کمبودها همه سعی بیمارستان بر این است که بیماران در لیست انتظار جراحی قرار نگیرند، بیماران اورژانسی که به سرعت مورد جراحی قرار می‌گیرند و بیماران غیراورژانسی و اعمال جراحی غیر الکتیو نیز در شیفت‌های عصر و حتی در روزهای تعطیل عمل می‌شوند و در واقع در روزهای تعطیل بخش جراحی ولیعصر به مانند روزهای کاری و عادی فعال است و در واقع لیست انتظار خاصی برای این بخش وجود ندارد. 

تهوری با بیان این‌که جهت خدمات‌دهی مناسب و کیفی تعداد نیروهای بخش و حتی میزان اضافه‌کاری نیز افزایش یافته است، چون باید موازی با افزایش حجم کار، دریافتی پرسنل نیز افزایش یابد، گفت: شمار پرسنل این بخش 105 نفر است و اگر نیرویی تمایل به کار در این بخش بیمارستان ولیعصر را داشته باشد، قرارداد او در قالب قرارداد اضافه‌کاری 100 ساعته منعقد می‌شود، چون به لحاظ استانداردها با کمبود پرسنل خدماتی، پرستاری در بخش اتاق عمل روبرو هستیم که در واقع این موضوع یک مسأله مبتلابه کشور است. 

وی با اشاره به فشارکاری و حجم بالای کار در بخش اتاق عمل خاصه در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک گفت: حجم مراجعات و شمار اعمال جراحی این بخش به قدری است که فشار کاری بالایی به پرسنل تحمیل می‌شود از طرفی به‌علت نوع کار، پرسنل در معرض اشعه و گازهای بیهوشی هستند، البته بابت این موضوع به تنها حدود 20 درصد پرسنل حق اشعه ماهانه 700 هزار تومان پرداخت می‌شود و مشمول 2 ماه مرخصی در سال هستند که این میزان برای دیگر پرسنل یک ماه است، اما موضوع قابل تأمل این است که همه پرسنل متأثر از اشعه دستگاه‌ها هستند و سلامت جسمانی آن‌ها در معرض خطر است که به‌علت کمبود منابع تنها 20 درصد مشمول این مهم شده‌اند. 

سوپروایزر اتاق عمل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک با اشاره به فرسودگی بیمارستان افزود: شیفت کاری زیاد و تعویق در پرداختی‌ها نیز استرس اقتصادی را برای پرسنل به همراه دارد، به هرحال پرسنل این بخش تمام سختی‌های کار و فشارهای موجود را به امید این دریافتی‌ها متحمل می‌شوند اما متأسفانه تعویق در پرداخت حقوق‌ها نوعی بی‌انگیزگی را برای آنان به‌دنبال دارد، به‌عنوان مثال هم‌اکنون کارانه اسفندماه 96 به همراه هشت ماه 97 پرداخت نشده است که این امر با توجه به فشارهای اقتصادی موجود در کشور فشار بسیاری به پرسنل تحمیل می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما