شناسهٔ خبر: 29391542 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

نهج‌البلاغه درس رسمی حوزه شود/ واکنش به حضور زنان در ورزشگاه‌ها

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان جهان با واکنش به حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد: صحنه‌های نادرست و مفتضحی از این مسئله منتشر شده است و برخی خیال نکنند می‌توانند جلوی این مسائل را بگیرند.

صاحب‌خبر -

مکارمبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، 24 آبان ماه در ششمین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه با موضوع «محوریت قرآن و نهج البلاغه در تبلیغ» در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: در قرآن مجید عنوان تبلیغ فراوان ذکر شده است ولی در بسیاری از موارد لفظ بلاغ است مثلا«قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ»(نور/54) بنابراین بلاغ باید مبین بوده و در اعماق قلوب اثر و فضای جامعه را روشن کند.

وی تصریح کرد: همچنین در آیه 12 سوره تغابن،«وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» به بلاغ مبین اشاره شده است بنابراین وظائف همه ما این است که دنبال بلاغ مبین باشیم؛ امام علی(ع) 5 سال خطبه فرمود که همه خطبه‌ها توسط سید رضی جمع نشده حالا اگر امام به جای آن 5 سال 25 سال دیگر هم راس کار بود دریایی عمیقی در اختیار ما بود و چه ظلمی بر مسلمین کردند.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه تبلیغ صرفا منحصر در مسجد و منبر و حسینیه و صفر و محرم و ... نیست اظهار کرد: اگر به زندگانی پیامبر(ص) و ائمه بنگریم می‌بینیم از هر فرصتی برای تبلیغ دین بهره می‌بردند؛ از جمله اینکه تعدادی مشغول مسخره کردن یک فرد دیوانه‌ای بودند و پیامبر از آن جا عبور فرمود و گفت می‌خواهید مجنون واقعی را نشان شما بدهم و بعد توضیح دادند که دیوانه کسی است که با تکبر راه می‌رود و شانه‌هایش را تکان می‌دهد؛ دیوانه کسی است که مردم امید به خیر او ندارند و از شرش در امان نیستند.

 این مرجع تقلید تصریح کرد: در صحنه دیگری ایشان به معرفی قوی‌ترین فرد پرداختند و فرمودند که کسی که وقتی نسبت به کسی راضی است طرفداری بیهوده نکند و وقتی از کسی ناراضی است علیه او شهادت ندهد و وقتی در قدرت است حق و باطل را رعایت کند.

آیت‌الله مکارم اظهار کرد: در مورد دیگری پیامبر(ص) به منطقه خشک و بیابان بی آب و علفی رسیدند و همین مکان را به مجلس تبلیغی مهمی تبدیل کردند؛ ایشان به اطرافیان فرمودند هر کسی برود و هر چیزی می تواند از این بیابان بیاورد و افراد هر کدام خار اندکی آوردند که یک جمع زیادی شد و به مردم فرمودند گناهان همانند این خارها جمع می‌شوند و انسان را به آتش می‌کشند.

این مفسر قرآن با اشاره به روایت دیگری از آن حضرت بیان کرد: سلمان بیمار شد و پیامبر به عیادت ایشان رفتند و همین مجلس به جلسه تبلیغ تبدیل شد؛ فرمودند که تو وقتی بیمار می‌شوی خدا سه امتیاز می‌دهد، بیمار به یاد خدا می‌افتد، دعای تو مستجاب می‌شود و بیماری گناهان تو را می‌ریزد.

آیت‌الله مکارم همچنین با اشاره به تبلیغ در نهج‌البلاغه و در سیره امام علی(ع) ادامه داد: ایشان در خطبه متقین 110 صفت برای متقین ذکر کرده که یک دوره درس کامل اخلاقی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید از صدا و سیما و ورزشگاه‌ها هم برای تبلیغ استفاده کنیم همان طور که در گذشته پهلوانان ورزش خود را به نام امام علی(ع) مزین می‌کردند، در واکنش به ورود زنان به ورزشگاه‌ها تصریح کرد: بنابراین منحصر شدن تبلیغ به مسجد و حسینیه درست نیست؛ امروز فضای مجازی فاسد شده و باید با ورود به آن به اصلاح بپردازیم.

این مفسر قرآن با بیان اینکه ورزشکاران در گذشته پناه مردم بودند، تصریح کرد: وضعیت امروز ورزشگاه‌ها را با چندین دهه قبل مقایسه کنیم؛ امروز فیلم‌ها و تصاویری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها پخش می شود که افتضاح است؛ یکی از روزنامه ها نوشته بود ما حاضریم انگ تعصب و تحجر به ما بزنند ولی این وضعیت را شاهد نباشیم؛ شما نمی توانید کنترل کنید و خیال می کنید مي توانید. ما باید بتوانیم از هر فرصتی برای تلبیغ استفاده کنیم و اگر نکنیم اشتباه کرده‌ایم و البته منبر و مسجد باشد ولی نباید از مسائل دیگر غافل شویم؛ امروز چه تعداد از ما کتب دانشگاه و دبیرستان را می‌خوانیم تا ببینیم که چه مواردی که نباید اضافه شود، اضافه شده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه نهج‌البلاغه مانند امام علی(ع) مظلوم است، اظهار کرد: ما وقتی می‌خواستیم شرح بر این کتاب شریف بنویسیم سراغ شرح‌های دیگر رفتیم و دیدیم که شاید به اندازه انگشتان دست شرح مفید وجود ندارد؛ برای قرآن بیش از هزار تفسیر نوشته شده ولی برای نهج‌البلاغه چیزی نداریم. چرا نه در حوزه تدریس نشود و درس رسمی نباشد؛ تفسیر لازم دارد و خطبه های آن را باید عالمان قوی تفسیر و شرح دهند و باید این کتاب را از مظلومیت بیرون بیاوریم و چرا نباید کلمات قصار  که هر کدام یک کتاب است از مظلومیت بیرون بیاید.

وی با بیان اینکه باید به همت فضلا در این راه تلاش کنیم، ادامه داد: تصمیم بر آن داریم تا یک دوره نهج البلاغه را چاپ و به همه کتابخانه‌های ایران و برخی کشورهای دیگر به صورت رایگان بفرستیم.

انتهای پیام

نظر شما