نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهاب سنگی فوق العاده بزرگ زیر یخ‌های قطبی شناسایی شد+ تصاویر

بقایای برخورد شهاب سنگی فوق العاده بزرگ با کره زمین راز و رمز های فراوان درباره منشا برخورد این سنگ آسمانی با زمین پیش روی دانشمندان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان به تازگی با استفاده از روش‌های عکس برداری موفق به شناسایی شهاب سنگی فوق العاده بزرگ شده اند که در زمان برخورد با کره زمین درحدود ۱۲۰۰۰ سال پیش نیرویی برابر با ۴۷ میلیون بمب اتمی که درهیروشیمای ژاپن درطول جنگ جهانی دوم برخورد کرده به وجود آورده است.

این شهاب سنگ دارای ابعادی برابر با ۱۰۰۰ متر است که در طول آخرین دوره عصریخبندان به کره زمین اصابت کرده است.
کارشناسان اعتقاد دارند شکل گرفت کشور کانادا به برخورد این شهاب سنگ با کره زمین بستگی دارد.
در اثر برخورد شهاب سنگ با کره زمین انفجاری بزرگ ایجاد شده است که سبب نابودی حیات انسان‌های عصر یخبندان و کلیه جانداران به شعاع ۱۰۰ کیلومتر شده است.

اثرگذارترین پدیده‌های زمین شناختی

کارشناسان وجود حفره باقی مانده از برخورد شهاب سنگ با کره زمین را یکی از اثرگذارترین پدیده‌های زمین شناختی می‌دانند که سبب دگرگونی در زندگی انسان‌ها شده است.

با وجود آنکه بخش زیادی از شهاب سنگ از بین رفته است، اما آثار آن شامل دهانه برخوردی ۳۰ کیلومتری باقی مانده است. درطول سال‌ها و همزمان با شکل گیری صفحه یخی گرینلند دهانه برخورد شهاب سنگ به زیر برف‌ها رفته و مخفی شده است.

کارشناسان نشانه‌های برخورد شهاب سنگ با کره زمین را در طول سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ شناسایی کرهد اند و درنهایت با استفاده از نوعی تصویربرداری راداری درسال ۲۰۱۶ آن را کشف کرده اند.
این دهانه منحصربه فرد در ناحیه شمال غربی کشور گرینلند درمحلی به نام (Glacier Hiawatha) وجود دارد. شناسایی برخورد شهاب سنگ با کره زمین حاصل همکاری گروهی متخصصان ناسا با دانشمندان دانشگاه کانزاس است.

برخورد شهاب سنگ در طول دوران شکل گیری صفحه‌های یخی گرینلند انجام شده است.
به گفته کارشناسان در زمان برخورد شهاب سنگ با کره زمین نیرویی برابر با ۷۰۵ میلیارد تن ماده انفجاری TNT تولید شده است.
محققان اکنون درحال پژوهش درباره منشاء ورود شهاب سنگ به کره زمین هستند. مطالعه‌های آماری نشان می‌دهند جنس شهاب سنگ از نوع آهن بوده است.

بیشتر شهاب سنگ‌ها در کره زمین در کمربند سیارکی در بین سیاره‌های مریخ و مشتری قرار دارند. شهاب سنگ‌ها معمولاً از جنس یخ، متان و ترکیب‌هایی از این دست هستند.

برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ به کره زمین در میلیون‌ها سال پیش سبب دگرگونی‌های آب و هوایی و دوره‌های زمین شناسی شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند برخی از فلز‌های کنونی در کره زمین ناشی از برخورد شهاب سنگ‌ها به کره زمین است و این عنصر‌های فلزی منشا فرازمینی دارند.

یافته‌های این مطالعه در نشریه (Science Advances) منتشر شده است.
منبع:Dailymail