شناسهٔ خبر: 29391351 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رویترز گزارش داد؛

ناخرسندی عربستان از اعطای معافیتهای تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران

خبرگزاری رویترز گزارش داد که عربستان سعودی از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعطای معافیت‌ های تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران ناخرسند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع خبری گفته‌اند سعودی ها از اقدام دولت رئیس‌جمهور آمریکا در اعطای معافیت‌های تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران ناخرسند هستند.

به نوشته رویترز، وقتی دونالد ترامپ تابستان سال جاری از عربستان سعودی خواست بعد از احیای تحریم‌های نفتی علیه ایران میزان تولید نفت خود را افزایش دهند، ریاض بلافاصله با این درخواست موافقت کرد.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند دولت ترامپ پیش از آنکه نسبت به عقب‌نشینی از موضع خود برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر و صدور معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفت ایران تصمیم گیری کند، عربستان را از این اقدام مطلع نکرده است.

طبق این گزارش، سعودی ها از این اقدام دولت آمریکا که می‌تواند باعث افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی شود عصبانی هستند و طرح کاهش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت کشورهای اوپک و غیراوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها را بررسی می کنند.

یک مقام آگاه از سیاست‌های عربستان سعودی در زمینه انرژی گفت: سعودی‌ها از ترامپ خیلی عصبانی هستند. آنها دیگر به او اعتماد ندارند و به شدت درباره کاهش تولید فکر می‌کنند. اصلاً هیچ اطلاعی از معافیت‌ها نداشتند.

یک منبع آمریکایی هم گفت: سعودی‌ها در هر صورت از صدور معافیت‌ها، چه آنها را مطلع می‌کردیم و چه مطلع نمی‌کردیم، عصبانی می‌شدند.

گفتنی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه گذشته با نقض برجام، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

وی دوشنبه ۱۵ مردادماه گذشته با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کر و دومین بسته تحریم‌ها در بخش‌های کشتیرانی، مالی و انرژی نیز از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شد.

نظر شما