شناسهٔ خبر: 29391342 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام قائم‌فرد:

امام زمان(عج) را باید با القاب صدا بزنیم/ اسامی ائمه(ع)؛ مصداق بارز «ذکرالله»

گروه معارف ـ خطیب برجسته کشوری درباره بحث رعایت ادب نسبت به امام زمان(عج) گفت: ما امام زمان(عج) را باید با القاب صدا بزنیم و حق به زبان آوردن اسم آن حضرت را نداریم. مگر آنچه که در روایات و یا در قالب دعا به ما رسیده است.

صاحب‌خبر -

رعایت ادب نسبت به امام زمان(عج)/ اسامی ائمه اطهار(ع)، مصداق بارز «ذکرالله» است

حجت‌الاسلام سیدمحمد قائم‌فرد، خطیب برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، درباره بحث رعایت ادب نسبت به امام زمان(عج) گفت: در مسائل تربیتی ما به عنوان اولاد حق نداریم پدر و مادر خود را به اسم صدا بزنیم. امام صادق(ع) می‌فرماید: در خدمت پدرم حضرت باقرالعلوم(ع) می‌رفتیم، ایشان دید یک پدری با فرزندش در حال عبور هستند ولی پسر در راه رفتن رعایت حق پدر را نمی‌کند، گاهی جلوتر راه می‌رود، گاهی دستش را روی دوش پدر می‌گذارد و اسباب زحمت برای پدر درست می‌کند. حضرت صادق(ع) می‌فرماید تا پدرم زنده بودند با این پسر سخن نگفتند و فرمودند این پسر حق پدرش را رعایت نکرده است.

حقوق مسلم پدر و مادر
وی ادامه داد: از حقوق مسلم پدر و مادر این است که اولاد حق ندارد آن‌ها را به اسم صدا بزند. وقتی پدر و مادر معمولی را که غیر معصوم هستند، ما حق نداریم به اسم صدا بزنیم؛ قطعا و یقینا نسبت به وجود مقدس حضرت بقیة‌الله همین موضوع صادق است. ما امام زمان(عج) را باید با القاب صدا بزنیم و حق اسم بردن از حضرت را نداریم. مگر آنچه که در روایات و در قالب دعا به ما رسیده است. در زیارت جامعه دوم در مفاتیح‌الجنان، اسم حضرت به این نحو آمده است: «یا محمدبن‌الحسن» چون این اسم از قول امام(ع) نقل شده برای ما هم به کار بردن این اسم جایز است. در دعای بعد از زیارت آل یس هم عبارت «اللهم صل علی محمد حجتک فی ارضک و خلیفتک فی بلادک» آمده که محمد در این عبارت قطعا امام زمان(ع) است و چون زیارت آل یس از ناحیه مقدسه امام عصر(عج) نقل شده است لذا گفتن این اسم برای ما جایز است وگرنه در غیر از این موارد به کاربردن اسم مخصوص در زمان غیبت بر ما روا نیست.

اقوال علما در خصوص بر زبان جاری کردن نام امام زمان(عج)
خطیب برجسته کشوری افزود: علمای ما هم در جواز به کاربردن اسم حضرت حجت(ع) اقوال مختلفی دارند؛ عده ای از علما مطلقا اسم امام زمان(ع) بردن را جایز می‌‌دانند. عده دیگری در مقابل دسته اول قرار دارند و مطلقاً بردن نام حضرت را جایز نمی‌دانند. دسته سوم بر این عقیده هستند که آن مقداری که در روایات و ادعیه آمده است جایز است. عده‌‌ای می‌گویند اسم امام زمان(عج) را در برابر دشمنان نباید ذکر کرد، مقصود از دشمنان هم کسانی هستند که با شنیدن نام حضرت، العیاذبالله ایشان را به استهزا می‌گیرند. در حالت کلی ما تا جایی که میسر است نباید نام حضرت را ببریم و باید از القاب ایشان استفاده کنیم.
قائم‌فرد ادامه داد: حاجی نوری هم در کتاب نجم‌الثاقب با استفاده از آیات قرآن بیش از 160 لقب برای امام عصر(عج) استخراج کرده است که از همه القاب حضرت مهم‌تر لقب«غوث» است. لذا هر جمعه در دعای ندبه می‌خوانیم؛ «فأغث یا غیاث المستغیثین» به فریاد برس ای فریادرس بیچارگان. البته القاب دیگر نظیر بقیة‌الله، حجت‌الله، صاحب‌الامر، صاحب‌الزمان، مهدی و امثالهم را هم می‌توان به کار برد.

احترام خاص امام رضا(ع) به امام عصر(عج)
وی گفت: در روایت آمده است که هرگاه در مقابل امام رضا(ع) نام مبارک و لقب خاص قیام برای امام عصر(عج) برده می‌شد، امام رضا(ع) از جا برمی‌خاستند، تمام قد می‌ایستادند و دست مبارک را بر سر می‌گذاشتند و تا کمر به احترام حضرت بقیة‌الله خم می‌شدند. این کار وظیفه هم ما هم هست و باید اینگونه به حضرت احترام بگذاریم.

حجت‌الاسلام قائم‌فرد تصریح کرد: در روایت داریم که هرگاه کسی نزد او نام مبارک امام عصر(عج) برده شود و آن شخص از جا برخیزد، دست بر سر بگذارد و به نشانه احترام خم بشود، وجود مبارک امام زمان(ع) در هر جای عالم که باشد، به آن شخص نگاه می‌اندازد. لذا سزاوار است شیعیان در همه آنات و لحظات متوجه حضرت بقیة‌الله باشند.

وی افزود: امام(ع) بزرگ‌ترین مصداق ذکر و یاد خداست و آیاتی که در قرآن مجید در فواید یاد خدا وجود دارد، تمام این فواید برای ذکر نام مقدس امام زمان(ع) هم هست. اگر قرآن می‌فرماید: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، به یاد خدا باشید تا دلتان آرام بگیرد و آرامش پیدا بکنید؛ لذا با یاد خدا از اضطراب و نگرانی فارغ می‌شوید. نام مقدس حضرت بقیة‌الله هم همین اثر را خواهد داشت. البته این خصوصیت تنها مختص امام عصر(عج) نیست و در اسامی تمام ائمه طاهرین(ع) وجود دارد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «فما احلی اسمائکم» یعنی چقدر اسامی شما شیرین است. پس این خصوصیت در اسامی همه ائمه معصومین(ع) هست.
انتهای پیام

نظر شما