شناسهٔ خبر: 29390758 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

تنها راه نجات آبزیان دریای خزر اقدام مشترک پنج کشور ساحلی است

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور گفت : تنها راه برون رفت از کاهش ذخایر آبزیان خزر و نجات اکو سیستم این دریا ، اقدام مشترک پنج کشور ساحلی این پهنه آبی است .

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز:   «محمد پورکاظمی»که برای شرکت در «کنفرانس بین المللی آبزی پروری پایدار در دریای خزر» به باکو سفر کرده است، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،اظهار داشت: برای اجرای یک برنامه عملیاتی مشترک میان پنج کشور ایران ، روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان ، می توان از ظرفیت سازمان بین المللی خوابار و کشاورزی فائو نیز در قالب میانجی بهره گرفت تا وضعیت ذخایر این دریا بدتر از این نشود.
وی افزود: هدف اصلی کنفرانس امروز نیز حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر بویژه ذخایر مشترک بین پنج کشور ساحلی این دریا است و مطالبی مهمی نیز در مورد گونه های در حال انقراض ماهیان کیلکا، ماهیان استخوانی و ماهیان خاویاری در این کنفرانس ارایه شد.
پور کاظمی در ادامه افزود: مهمترین بحثی که امروز در این کنفرانس دنبال شد این بود که با توجه به کاهش ذخایر آبزیان چگونه و با چه تدابیری می توان از یک طرف ذخایر دریای خزر را حفظ کرد و از آن بهره برداری پایدار داشت و از طرف دیگر با توسعه آبزی پروری پایدار، اقدام به تامین شغل و تولید پروتئین کرد و همزمان با صید غیر مجاز مقابله کرد. 
وی در پاسخ به اینکه راهکاری رسیدن به اهداف مطرح شده در این کنفرانس چیست ، گفت : استفاده از تجارب پنج کشور ساحلی خزر و اجرای مصوبات کمیسیون ها منابع زنده دریای خزر می تواند خزر را از این وضعیت نجات بدهد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، در مورد آخرین وضعیت دریای خزر گفت: گزارش های ارایه شده در اجلاس از سوی کشورهای مختلف نشان داد که وضعیت خزر در سواحل کشورها با هم متفاوت است .
پورکاظمی افزود: خوشبختانه در ایران وضعیت مطلوب تری داریم ، بعنوان مثال ذخایر ماهیان کیلکا در سایر کشور ها از جمله روسیه ، قزاقستان و جمهوری آذربایجان کاهش پیدا کرده است . 
وی با اشاره به افزایش صید کیلکا در ایران، گفت : این به نوع مدیریت، کاهش تعداد شناورهای دریایی و هزینه هایی است دولت که ایران برای خرید جواز صید شناوری دریایی صرف کرده و در کنار آن به پژوهش هایی که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی برای برآورد ذخایر انجام داده ، برمی گردد .
وی افزود: باوجود ورود شانه دار به دریای خزر ،جمهوری اسلامی ایران توانسته بالای 20 هزار تن کیلکا صید بکند گرچه ترکیب صید کیلکا تغییر پیدا کرده است و دخایر کیلکای معمولی افزایش پیدا کرده است .
پورکاظمی گفت : علاوه بر پنج گونه ماهیان خاوریای که شدیدا در حال انقراض هستند،گونه های متعدد دیگری مانند ماهی آزاد دریای خزر، انواع باربوس ماهیان، ماهی ماش نیز در حال انقراض هستند که در این کنفرانس این موضوع نیز مطرح شد .
وی افزود: کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس هم دنبال این بودند که چگونه می توانیم با ایجاد بانک ژن و مشارکت بخش خصوصی از طریق آبزی پروری جلوی انقراض این ماهیان را بگیریم. 
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور ، در مورد موضع کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مورد حفظ ذخایر آبزیان ، گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ، بحث صید ماهی و صیادی به کمیسیون منابع زنده محول شده است.
پورکاظمی افزود: دریای خزر تنها دریایی نیست که ذخایرش کاهش پیدا کرده و گونه های آن در حال انقراض است و در خیلی از دریاها و اکو سیستم ها این اتفاق افتاده وبرخی کشورها با برنامه ریزی و استفاده از تجارب سایر کشورها بویژه تجارب فائو و دانش محققین توانسته اند با یک اقدام مشترک با این مشکل مقابله کرده اند.


برچسب‌ها:

نظر شما