شناسهٔ خبر: 29389732 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ویراستاران فضای مجازی نقش موثری در حفظ زبان فارسی دارند

تهران- ایرنا- دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در نشست فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی گفت: زبان فارسی بخشی از هویت ملی ما است و در دنیای جدیدی که فضای مجازی بر آن غلبه دارد، نقش ویراستاران فضای مجازی در حفظ و پاسداری این زبان بسیار موثر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از ستاد خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نخستین نشست فعالان ملی ویرایش و درست‌نویسی در فضای مجازی با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب، مهدی صالحی دبیر جلسه و حمید حیدری ثانی مدیرخانه ویراستار و جمعی از فعالان ویرایش و درست‌نویسی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
نیکنام حسینی‌پور با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه گفت: امیدوارم که این انجمن همیشه پایدار باشد و نهادهای دولتی و شبه دولتی از برگزاری این نشست‌ها و جلسات حمایت کنند.
وی ادامه داد: باید در حوزه ویرایش دغدغه‌های بزرگتر ایران فرهنگی را که شامل هنرمندان، ویراستاران دیگر اقوام از جمله افغانستان، تاجیکستان می‌شود، نیز در نظر بگیریم. زبان فارسی بخشی از هویت ملی ما است و در دنیای جدید که فضای مجازی غلبه دارد، نقش ویراستاران فضای مجازی بسیار مهم و موثر است. البته دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درست نویسی است.
نیکنام حسینی‌پور اظهار امیدواری کرد: این جمع تنها محدود به ویراستاران و انجمن فعالان ویرایش در فضای مجازی نباشد و ناشران نیز در این جمع گسترده حضور داشته باشند.
دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ویرایش اخبار گفت: ویرایش صرفا در کتاب نیست بلکه ویرایش در خبر هم مهم است و باید این نکته را مد نظر قرار داد. ما باید این جمع فعال را حفظ کنیم و خانه کتاب نیز همیشه آماده کمک و پشتیبانی از انجمن‌های فعال در این حوزه است.
در ادامه جلسه، مهدی صالحی نیز گفت: این انجمن، یک سازمان مردم نهاد است که می‌خواهد قسمت‌های دیده نشده زبان فارسی را سازمان دهد. یکی از قسمت‌های رها شده در ویرایش و درست‌نویسی، ویرایش در فضای مجازی است.
وی ادامه داد: سند زبان فارسی در دنیای مجازی در سال 94 تدوین شد و 3 سال است در انتظار به تصویب رسیدن است. یکی از دغدغه‌های هر روز ما این است که چه اتفاقی برای زبان فارسی می‌افتد و یکی از مکان‌هایی که باید از این دغدغه حمایت کند، مجموعه عالی فضای مجازی است. اگر ما بتوانیم در فضای مجازی گروه منسجمی برای فعالیت‌های زبان فارسی و ویرایش داشته باشیم، در کوتاه مدت می‌توانیم آثاری را ایجاد کنیم و برکات این کارگروه منسجم و تاثیرگذار را در فضای حقیقی و مجازی ببینیم.
حمید حیدری ثانی، مدیر خانه ویراستار نیز خاطرنشان کرد: ما حدود 560 هزار مخاطب ویرایش و درست‌نویسی داریم. می‌توانیم با این جمع، جریان‌ساز باشیم و مقابل تصمیمات افراد ناآگاه بایستیم و از این جایگاه برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر استفاده کنیم.
در این نشست که در نخستین روز هفته کتاب برگزار شد مصطفی عباسی از قند پارسی، جمیله سنجری از شورای کتاب کودک، ستایش مداح از موسسه نجوای قلم، محمدرضا ایران‌زاده از چطور بنویسیم، بهروز صفرزاده از فارسی‌گاه، جمشید سرمستانی از سرآمدان و... حضور داشتند. همچنین در ادامه جلسه یک از این فعالان ویرایش ضمن آشنایی با دیگر اعضا به دغدغه‌ها و مشکلات خود در این حوزه پرداختند.
بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا یکم آذرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.
فراهنگ **1085*1834

برچسب‌ها:

نظر شما