شناسهٔ خبر: 29389447 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

پايان غائله فدراسيون فوتبال با ماده 60

سرانجام پس از برگزاري جلسات متعدد بين مسئولان ارشد ورزش کشور مهدي تاج با اتکا به قوانين مديريتي کشور بر مسند خود باقي ماند و به اين ترتيب فوتبال ايران از خطر تعليق گريخت.

صاحب‌خبر -

خبر خداحافظي مهدي تاج و معاونينش درست دو روز قبل از برگزاري فينال ليگ قهرمانان آسيا، تيتر اول تمامي رسانه‌ها را به تسخير خود درآورد و جنجال زيادي در محافل ورزشي راه انداخت. قضيه به حدي جدي شد که پاي اينفانتينو، رييس فيفا هم به ايران باز شد و علي لاريجاني که رياست مجلس شوراي اسلامي را بر عهده دارد از مکاتبات شخصي‌اش با اين فرد سخن به ميان آورد. مکاتبه‌اي که هيچ سرانجامي نداشت و تنها به يک جمله ختم شد؛ تعليق فوتبال ايران در صورت دخالت نهاد ثالث! 

 

همين قضيه کافي بود که جنجال يک هفته‌اي را در فوتبال ايران به وجود آورد. برخي با قاطعيت از رفتن تاج سخن مي‌گفتند، برخي به دنبال اين بودند رئيس فدراسيون را وادار به استعفا کنند و برخي ديگر تمام و کمال پشت اولين فرد اجرايي فوتبال ايران ايستادند و نگران تعليق اين ورزش قبل از فرارسيدن جام ملت‌هاي آسيا و مقدماتي جام جهاني بودند. نگراني که ريشه‌ در سال 2006 و برکناري محمد دادکان بعد از جام جهاني و تعليق فدراسيون از سوي فيفا داشت. حالا تاريخ در حال تکرار بود و روساي دو نهاد مهم فوتبالي مانند فيفا و AFC با حضور در ايران شخصا تذکرات مهمي در خصوص تعليق به وزير ورزش و رييس فدراسيون فوتبال داده بودند.

 

پس از خروج اينفانتينو و شيخ سلمان از ايران جلسات متعددي براي اقناع مجلس شوراي اسلامي و غير دولتي  برگزار شد. در ابتدا مجلس سندي را منتشر کرد که طبق آن اساسنامه تدوين شده فدراسيون فوتبال در سال 1387 به تاييد اين ارگان رسيده بود و ناچار به پيروي از آن‌ بودند. از طرفي ديگر تمامي روسا به اين موضوع ايمان داشتند که فيفا در اين رابطه جديت کامل را دارد و در صورت اتخاذ تصميمي نادرست زلزله‌اي فوتبال ايران را ويران خواهد کرد. 

 

اما در اين ميان وجود چهره‌اي جذاب در جلسات محرمانه وزير ورزش با اينفانتينو و شيخ سلمان بسيار جلب توجه مي‌کرد. سيدرضا صالحي اميري، رييس کميته ملي المپيک در طول سفر اين دو به ايران در کنار مسعود سلطاني‌فر قرار داشت و باعث گمانه زني‌هاي زيادي شد. به خصوص اينکه او از محبوبيت ويژه‌اي در هيئت دولت برخوردار است و به نظر کليد حل اين مشکل فوتبال ايران محسوب مي‌شد. حتي شايعاتي در خصوص جانشيني صالحي اميري به جاي مهدي تاج به گوش مي‌رسيد که به واقعيت نپيوسته است. 

 

سرانجام از روز گذشته جلسات سرنوشت‌سازي در محل کميته ملي المپيک برگزار شد. ابتدا سلطاني‌فر با حضور در دفتر صالحي اميري با وي جلسه محرمانه‌اي برگزار کرد و سپس با اضافه شدن مهدي تاج ادامه يافت. جلسه‌اي که هيچ جزيياتي از آن به بيرون درز پيدا نکرد و تنها به امروز موکول شد. از صبح امروز باز هم اين سه فرد در دفتر صالحي اميري حاضر شدند و به دنبال راه چاره‌اي براي عدم تعليق فوتبال از يک طرف و احترام به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي بودند.

 

سرانجام ماده شصت اساسنامه خدمات مديريت کشوري راه را براي ماندن مهدي تاج بر مسند قدرت باز کرد. طبق اين ماده افرادي که زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده‌اند مي‌توانند تنها يکبار درخواست بازگشت به کار را بدهند تا 30 سال خدمت دولتي آن‌ها پر شده و رسما بازنشسته شوند. قانوني که تنها راه نجات مهدي تاج به نظر مي‌رسيد. در اين ميان اظهارات ضد و نقيضي در خصوص معاونين رييس فدراسيون وجود دارد. محمدرضا ساکت، علي کفاشيان، محمود اسلاميان و فريدون اصفهانيان همگي بازنشسته هستند و بر خلاف تاج راه گريزي نخواهند داشت و بايد ديد در آينده چه تغييراتي در بدنه فدراسيون فوتبال رخ مي‌دهد. 

 

در انتها مي‌توان به اين نکته اشاره کرد که مجلس شوراي اسلامي در اجراي قانون بازنشستگان بسيار پيگير و جدي است. تغيير و تحول در چند فدراسيون ورزشي اخير به خوبي نشان دهنده اين حقيقت است. حالا شايعاتي در خصوص تغييرات احتمالي در باشگاه پرسپوليس هم وجود دارد. حميدرضا گرشاسبي جزو بازنشستگان دولتي ايران محسوب مي‌شود و با توجه به اينکه باشگاه زير نظر وزارت ورزش است، به ناچار بايد صندلي خود را ترک کند و جايش را به فرد ديگري بدهد. شايعاتي که به احتمال فراوان در آينده به واقعيت مي‌پيوندد و شاهد تغييرات مديريتي در ساختار باشگاه پرسپوليس با توجه به تصويب قانون موجود خواهيم بود.

نظر شما