شناسهٔ خبر: 29388808 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آیا مجلس و دستگاه ‌نظارتی، توافق سه‌جانبه وزیر ورزش، رئیس‌ کمیته ‌المپیک و رئیس ‌بازنشسته ‌فوتبال را تأیید می‌کنند؟

گزارش ‌تابناک از ابهام‌های ابقای ناگهانی ‌تاج؛ تکلیف بقیه بازنشسته‌های فدراسیون چه می‌شود؟/ ماده۶۰ تاج‌وتخت را تا کِی ‌نگه‌ می‌دارد؟/آیا سایر دولتی‌های ‌بازنشسته هم می‌توانند به‌ شیوه تاج بمانند؟

ماحصل نشست سه جانبه سلطانی فر، صالحی امیری و تاج به ابقای رئیس بازنشسته تاج انجامیده؛ اما کسی از این جمع سه نفره تا این لحظه به ابهام های موجود پاسخ نداده است. گفته می شود این توافق برای قانع کردن فیفا و ای اف سی و تنها برای ماندن شخص تاج حاصل شده و بقیه بازنشسته های فوتبال باید بروند. در همین حال، هنوز واکنشی از مجلس و سازمان بازرسی نیامده. اگر از شنبه، صدها مدیر بازنشسته ی جانبازِ زیر 50درصد، از ماده60 مدنظر تاج استفاده کنند، تکلیف چیست؟

صاحب‌خبر -

بحران بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال ایران که می رفت، فوتبال ایران را در آستانه جام ملت های آسیا معلق کند، با توافق در یک جلسه سه نفره موقتا رفع شد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ مصاحبه امروز رئیس کمیته ملی المپیک با سایت این مجموعه نشان از تصمیمی است که نماینده دولت یعنی وزیر ورزش و جوانان در جلسه مشترک با مهدی تاج به آن رسیده، اما هنوز مشخص نیست واکنش مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی به استدلال به کار رفته در این تصمیم چیست؟

نکته مهم در این مصاحبه نامشخص ماندن وضعیت سایر بازنشسته های فدراسیون فوتبال است که تعدادشان به مراتب بیشتر است و به نظر می رسد، این تصمیم بر ابقای تاج، توافقی است برای کنار رفتن سایر بازنشسته های فدراسیون بخصوص علی کفاشیان، نایب رئیس مرموز اما جنجالی فدراسیون که حالا در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم کرسی نایب رئیسی شیخ سلمان را در دست دارد. همچنین هفت عضو هیأت رئیسه فدراسیون نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مناصب دولتی و مشاغل هستند که با این توافق سه جانبه باید استعفا را پذیرفته و کنار بروند.

گزارش‌تابناک ازابهام‌های ابقای ناگهانی تاج؛تکلیف بقیه بازنشسته های فدراسیون چه می شود؟/ ماده۶۰ تاج‌وتخت را تا کِی نگه‌می‌دارد؟

رئیس کمیته ملی المپیک این گفت وگوی مهم را با هیچ یک از خبرگزاری ها یا سایت های معتبر انجام نداده است و به نظر می رسد او تمایلی نداشته تا به پرسش هایی نظیر سرنوشت سایر بازنشسته های فدراسیون و همچنین تاریخ برگزاری انتخابات برای تعیین جانشینان آنها پاسخ دهد.

صالحی امیری گفته است: در پی جلسات فشرده ای که با وزیر ورزش و ریاست فدراسیون فوتبال داشتیم، مقرر شد تا آقای تاج به خدمت خود در فدراسیون فوتبال ادامه دهد. فوتبال در شرایط حساس کنونی، به آرامش نیاز دارد و نتایج نشان می دهد عملکرد فوتبال در سال‌های اخیر درخشان و افتخارآمیز بوده است. رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید بر ارزیابی مثبت وزیر ورزش از عملکرد فدراسیون فوتبال گفت: در آستانه جام ملت های آسیا هستیم و همه باید تمامی توان و ظرفیت، خود را برای موفقیت تیم ملی در کنار هم قرار دهیم.

اما استدلال صالحی امیری و وزیر ورزش برای پذیرش ابقای تاج در ریاست فدراسیون چیست؟ رئیس کمیته المپیک که خود در معرض این قانون قرار دارد و مشخص نیست چرا استعفا نمی دهد، با اشاره به قانون ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور گفت: بر اساس این قانون آقای تاج می تواند خود را از حالت بازنشستگی به اشتغال مجدد با رعایت قانون برگرداند. انصافا آقای تاج بارها اعلام کرد، در مسیر قانون قرار دارد و خود را ملزم به اجرای آن می داند. خوشبختانه شرایطی فراهم شده که بتوانیم از ظرفیت و توانمندی ایشان در چهارچوب قوانین و مقررات کشور استفاده کنیم و امیدوارم روال قانونی اعاده به خدمت ایشان انجام شود.

رئیس فدراسیون فوتبال کارمند فولاد مبارکه اصفهان است که با 25 سال سابقه خود را بازنشسته کرده بود. او پس از نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته از سوی AFC و فیفا مبنی بر تعلیق فوتبال ایران، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص صحبت‌های نهایی را انجام داد و پس از موافقت رئیس کارخانه فولاد مبارکه و رحمانی، وزیر صنایع مهدی تاج می‌تواند دوباره به‌عنوان کارمند این شرکت به کار خود بازگردد، به این ترتیب تاج بازنشسته محسوب نمی‌شود و می‌تواند در فدراسیون فوتبال ماندنی شود.

حالا پرسش مهم این که آیا سایر بازنشسته های فدراسیون و حتی کل بازنشسته های دولت در مناصب بالاتر می توانند با استناد به همین قانون بازگشت به کار بگیرند؟ آیا استفاده از این بند قانونی، دور زدن قانون صریح و جدید مجلس نیست و آیا با این رویه، کلیت هدف قانونگذار برای جانشینی جوان ها به جای نسل پیر مدیران جمهوری اسلامی، محقق می شود؟

در همین حال، کارشناسان قوانین اداری و استخدامی معتقدند؛ ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور را که اساس موافقت با ماندن تاج در راس فدراسیون فوتبال قرار داده اند، نمی توان برای ماندن همیشگی یک مدیر جانباز در مصدر ریاست به کار برد و این قانون تنها برای مدتی محدود قابلیت استناد دارد. باید دید آیا مهدی تاج که یک سال و نیم از دوره فعلی اش باقیمانده تا اردیبهشت 99 رئیس فدراسیون می ماند یا در اولین مجمع عادی فدراسیون فوتبال استعفا داده و جایش را قانونی و بر اساس تأکیدات فیفا طبق ساز و کار مورد علاقه این نهاد بین المللی به نفر بعدی می سپارد؟

به نظر می رسد، جدایی احتمالی سایر مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال بر اساس این توافق نیز بدون اعتراض و حواشی نباشد چرا که آنها می توانستند با حمایت از رئیس خود و حفظ یکپارچگی، از اهرم تعلیق فیفا برای ماندن خود استفاده کنند اما حالا اگر قرار باشد تاج بماند و آنها کنار بروند، دیگر آن انسجام قبلی وجود نخواهد داشت.

نکته جالب دیگر، اعلام ابقای یک مدیر بازنشسته از زبان یک مدیر بازنشسته دیگر است! مشخص نیست، چرا شخص وزیر ورزش و جوانان این خبر را اعلام نکرده و چرا این خبر اولین بار توسط پایگاه خبری وزارت ورزش منتشر نشده است؟ صالحی امیری که خود با همین قانون دست و پنجه نرم می کند و باید از ریاست کمیته کنار برود، چگونه محور یک لابی مهم درباره ابقای مدیر بازنشسته دیگر شده است؟ آیا این نحوه اعلام و انتشار خبر نشان می دهد که وزیر ورزش منتظر واکنش مجلس و سازمان بازرسی کل کشور است تا در صورت مخالفت آنها عواقب منفی دامان خودش را نگیرد؟

به نظر می رسد، همه این دردسرها و گرفتاری هایی که در مسیر اجرای قانون خوب «منع به کارگیری بازنشستگان» شکل گرفته است، فقدان دانش و دقت کافی قوه مقننه و مجلس قانونگذار است که پیش از پخته شدن یک طرح مفید، و تکمیل آن از هر جنبه، تصویب و به مرحله اجرا گذاشت و حالا می بینیم در نهادها، دستگاه ها و شرکت های مختلف زیرمجموعه مشکلات و گره های اساسی به وجود آورده است. مشکلی که امروز گریبان ورزش کشور با چندده فدراسیون را گرفته است، سکوت قانون مذکور در مورد نحوه تعامل با نهادهای بین المللی همچون فیفا و کمیته بین المللی المپیک و همچنین شورای المپیک آسیا و ای اف سی است که چندین رشته ورزشی و تیم های ملی را به محاق تعلیق و تعطیلی برده است. شاید بهتر بود پیش از ابلاغ شتابزده این قانون، همه فراز ونشیب هایش دیده می شد، تا حالا تبدیل به یک بحران نشود و ساعت ها انرژی و توان مدیران زیرمجموعه را صرف دور زدن و توجیه عدم اجرای آن نکند.

نویسنده: مجید کوهستانی

 

نظر شما