شناسهٔ خبر: 29388663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی قاچاق کالا و ارز استان مرکزی مطرح شد؛

کشف ۲۳۰ هزار لیتر فرآورده‌ نفتی قاچاق در استان/بلااستفاده بودن ۷۰ درصد ظرفیت CNG/ کسب رتبه دوم استان در ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارهای کشور

استاندار مرکزی عدم استفاده از ظرفیت CNG در استان را نکته قابل‌توجهی عنوان کرد و گفت حدود ۷۰ درصد از ظرفیت CNG استان باوجود ۵۶ ایستگاه به‌خوبی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سید علی آقازاده استاندار مرکزی روز پنج‌شنبه در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تشکر از تمامی افراد فعال در حوزه کنترل و نظارت بر قاچاق کالا و ارز در استان گفت: باید بر بخش سوخت تمرکز بیشتری صورت گیرد و فراز و نشیب‌های آماری و نموداری با کمک راهداری، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها با محوریت ستاد در کارگروه‌های استانی بررسی شود.

آقازاده عدم استفاده از ظرفیت CNG در استان را نکته قابل‌توجهی عنوان کرد و افزود: حدود ۷۰ درصد از ظرفیت CNG استان باوجود ۵۶ ایستگاه به‌خوبی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و به نظر می‌آید که این مسئله هم باید در کارگروه‌ها موردبررسی قرار گیرد که به چه ترتیب می‌توانیم از این ظرفیت استفاده بیشتری ببریم.

وی افزود: اگر از ظرفیت CNG استان به‌خوبی استفاده کنیم مطمئناً درزمینهٔ صرفه‌جویی در خصوص مصرف سوخت فسیلی و بنزین خیلی موثرخواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی:

ظرفیت ذخیره‌سازی ۱ میلیارد لیتری فرآورده‌های نفتی در استان

عبدالله گیتی منش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی در این نشست ضمن تأکید بر اینکه وظیفه تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌های نفتی مایع در استان مرکزی به عهده شرکت ملی پخش است عنوان کرد: فعالیت‌هایمان را با در اختیار داشتن چهار ناحیه در شهرستان‌های اراک ، ساوه ، خمین و دلیجان انجام می‌دهیم . همچنین انبار بزرگی در سه‌راهی شازند به مساحت ۱۸۰ هکتار و ۳۶ مخزن و ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۱ میلیارد لیتر در اختیار استان قرار دارد.

گیتی منش، ۷۰۰ دستگاه نفت‌کش، ۹۰ جایگاه عرضه سوخت و ۶۲ جایگاه CNG و همچنین بارگیری ریلی نفت کوره و گاز مایع با توجه به امکانات ویژه‌ای که در انبار نفت شهید آنجفی اراک برنامه‌ریزی‌شده را از دیگر امکانات استان برشمرد.

وی اجرای طرح اختصاص گازوییل بر اساس پیمایش را یکی از برنامه‌های خوب در حال اجرا دانست و بابیان اینکه در کل استان عرضه نفت گاز و بنزین با استاندارد یورو ۴ انجام می‌شود اظهار کرد: پس از برقراری سامانه هوشمند سوخت کاهش مصرف بنزین را در کشور شاهد بودیم اما از سال ۹۱ به بعد رشد صعودی بنزین شروع‌شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش مصرف نفت گاز و نفت کوره از سال ۹۲ به بعد تصریح کرد: افزایش تولید قابل‌توجه گاز در فازهای عسلویه باعث شد تا بخش عمده سوخت مایع که در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد حذف و گاز طبیعی را جایگزین آن گردانیم.

افزایش ده‌درصدی مصرف بنزین در کشور

وی تشریح کرد: در آغاز سال ۹۲ حدود ۴۲ درصد سوخت نیروگاه‌ها، سوخت مایع بود ولی در حال حاضر این میزان به ۱۳ در صد رسیده است. همچنین در آمار ۷ ماه سال ۹۷ مصرف بنزین نسبت به سال گذشته ده درصد رشد داشته ولی در مورد نفت سفید و نفت کوره نیز با توجه به اینکه گازرسانی در کشور مدام در حال انجام است با کاهش مواجه هستیم.

گیتی منش متوسط مصرف بنزین استان را ۹.۶ درصد عنوان کرد و بابیان اینکه این میزان نرم کشوری را دنبال می‌کند ادامه داد: در نفت سفید نیز جز استان‌هایی هستیم که با کاهش مصرف رو به هستیم، که این عدد با توجه به‌راستی آزمایی های انجام‌شده ۵۰-% بوده است. همچنین در رشد مصرف نفت گاز نیز استان مرکزی نزدیک به نرم کشوری ( ۷.۶) است که۷ در صد رشد را نشان می‌دهد .

۵۰۰هزار متر کعب مصرف روزانه CNG در استان

وی در حوزه CNG بابیان اینکه روزی ۵۰۰هزار مترمکعب CNG در استان مصرف می‌شود گفت: سال ۹۶ روزانه در کل کشور ۲۱ میلیون مترمکعب CNGمصرف‌شده است که این میزان در استان مرکزی ۴۷۰ هزار مترمکعب است که نشان‌دهنده استفاده از ۳۰ درصد از ظرفیت موجود است و ۷۰ در صد ظرفیت موجود موردتوجه قرار نگرفته که نیازمند اتخاذ سیاستهایی است که مصرف بنزین به سمت CNGسوق پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مصرف بنزین در سال‌های گذشته در استان را کم تنش ارزیابی کرد و ادامه داد: در خصوص مصرف نفت گاز و نفت کوره نیز کاهش قابل‌توجهی داشتیم و در مصرف نفت سفید نیز می‌توان گفت در آینده نزدیک به صفر می‌شود.

وی مصرف نفت گاز با نرخ آزاد را از مسائل مهم این سال‌ها دانست و عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها بر این اساس بود که راننده‌ها از نفت گاز با نرخ آزاد در شرایط خاص استفاده کنند ولی با توجه به افزایش نرخ ارز در قیاس با کشورهای هم‌جوار شرایط به شکلی پیش رفت که از ماه‌های ابتدای سال جاری با افزایش بی‌رویه مصرف سوخت ۶۰۰ تومانی نفت گاز مواجه شدیم .

گیتی منش با اشاره به اینکه مصرف نفت گاز در هفت‌ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته درمجموع ۱۳ درصد افزایش داشته اذعان داشت: نفت گاز بیشترین فرآورده‌ای است که قاچاق می‌شود و در سطح استان مرکزی ۷۲ درصد نفت گاز در بخش حمل‌ونقل، ۱۸ در صد در بخش کشاورزی و ۹ درصد در بخش صنایع به کار می‌رود فلذا تمرکز شرکت پخش روی بخش حمل‌ونقل یا جایگاه‌ها رفته و بر اساس بررسی‌ها پرونده‌هایی تشکیل‌شده و در کمیته تخلفات رسیدگی شده است .

وی ضمن بیان اینکه جایگزینی گاز طبیعی به‌جای سوخت مایع یکی از محوری‌ترین کارهایی است که می‌تواند از عرضه خارج از شبکه جلوگیری کند، تشریح کرد: ۵۵۸ مصرف‌کننده شناسایی‌شده و با توجه به تسهیلاتی که دولت قرار شده تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان بپردازد گازرسانی به این مصرف‌کننده‌ها را در کارگروه مربوطه بررسی می‌کنیم تا به این تعداد مصرف‌کننده نیز گازرسانی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه فعالیت‌های کمیته رسیدگی به تخلفات سال ۹۷اظهار کرد: ۲۷۱ پرونده تشکیل‌شده است که از این تعداد ۱۴۴ پرونده مربوط به مجاری عرضه و ۱۲۶ مورد هم مربوط به حمل‌ونقل بوده است و همچنین میزان غرامت تعیین‌شده تا این لحظه ۸ میلیارد ریال بوده است .

کشف ۲۳۰ هزار لیتر فرآورده‌ نفتی قاچاق در استان

وی ضمن اشاره به کشف ۱۰۵ هزار لیتر گازوییل در سال ۹۷ تصریح کرد: میزان مکشوفات در سال ۹۶ ، ۸ هزار لیتر بوده است که با مجموع کشفیات ۲۳۰ هزار لیتری در هفت‌ماهه سال ۹۷ قابل قیاس نیست.

گیتی منش خاطرنشان کرد: طرح پیمایش، سامانه تجارت آسان، طرح دیسپاچینگ، سامانه بارنامه برخط، کنترل مصرف نیروگاه‌ها، برقراری ارتباط سیستمی با نیروگاه‌ها، برنامه‌ریزی برای کنترل جایگاه‌ها و سایر مصرف‌کننده‌ها، کارگروه فرعی سوخت استان ، تشدید نظارت در جهت جلوگیری از عرضه خارج از شبکه ، برنامه سالیانه تغییر سوخت مایع به گاز طبیعی و آموزش از برنامه‌های در حال اجرا و پیشرو در حوزه مبارزه باعرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی است .

متولی بخش سامانه جامع انبارها:

کسب رتبه دوم استان در ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارهای کشور

نصیری متولی بخش سامانه جامع انبارها در بخشی از این نشست گفت: ۴۳ هزار انبار در سامانه جامع انبارها به ثبت رسیده است که بر این اساس استان مرکزی رتبه دوم را در کشور دارد و در حال حاضر در مرحله دوم ( رسید حواله ) اجرای سامانه قرار داریم.

نصیری از ایجاد سامانه داشبورد هم‌زمان در سراسر کشور خرداد و افزود: قابلیت گزارش دهی حمل‌ونقل ۲۵ قلم کالای اساسی در استان در این سامانه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد : هدف استفاده از سامانه داشبورد شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در کشور است.

انتهای پیام/

 

نظر شما