شناسهٔ خبر: 29388326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی:

نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بیش از بودجه‌، نیازمند راهبرد است

محمدپور گفت: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بیش از اینکه نیازمند بودجه‌های کلان فرهنگی باشد نیازمند راهبرد است، راهبردهایی که به صورت خودجوش موجی نو در جامعه ایجاد کند

صاحب‌خبر -

محمد محمدپور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ترتیب یافت، با اشاره به آمار کتاب‌های منتشر شده در طول چند سال گذشته، اظهار داشت: در سال ٩٢، هشتصد عنوان کتاب در استان منتشر شده بود، این آمار در سال گذشته ١٨٠٠ عنوان بود که نشان‌گر رشد بیش از دو برابری انتشار کتاب در استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب و در راس آن نمایشگاه بین‌المللی کتاب را از دیگر شیوه‌های موثر در افزایش سرانه مطالعه عنوان کرد و گفت: سال گذشته و در پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان بن کتاب ارائه شده بود و در کل ٦ میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش کتاب داشتیم که این رقم در سال جاری و در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به ٨ میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش یافته است.

وی به سرانه‌ فضای کتابخانه ای برای هر نفر در کشور اشاره کرد و گفت: براساس پژوهش‌های انجام گرفته می‌بایست برای هر ۵ هزار نفر یک واحد کتابخانه‌ای داشته باشیم، اما در حال حاضر به ازای هر ١٠٠ نفر دو مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که این رقم با استاندارد معرفی شده فاصله‌ی زیادی دارد.

محمدپور افزود: ‌هرچند وجود ١١٣ باب کتابخانه عمومی و ٣٠٠ باب کتابخانه‌ی مسجدی تا حدی نیازها را مرتفع می‌کند اما باز هم نهادهای فرهنگی و شهرداری‌ها باید اهتمام ویژه‌ای برای افزایش این فضاها داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح باشگاه‌های کتابخوانی در استان و ارزیابی مطلوب این باشگاه های انگیزشی و ترغیبی هرمی اظهار داشت: این باشگاه های ۱۰، پانزده نفری شامل تعدادی از فعالان و کتابخوانان حرفه ای و نیمه حرفه ای است و از سال گذشته راه اندازی شده، و تا به امروز نتیجه خوبی داده است.

فعالیت ۹۷ باشگاه کتابخوانی در تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: امسال آمار جام باشگاه های کتابخوانی در تبریز به ٩٧ باشگاه رسیده است و شهرستانهای شبستر، عجب شیر، اهر، ورزقان و مرند نیز در مجموع ٢٢ باشگاه را به ثبت رسانده اند که نسبت به دورهای قبلی رشد قابل توجهی داشته و نشان می دهد که علاقمندان این عرصه در آرزوی تربیت نسلی شکوفا همچنان در تلاشند.

محمدپور افزود: با توجه به پیشینه‌ غنی علمی و فرهنگی و همچنین پتانسیل‌ بالاییی که در حوزه‌ کتاب داریم، می‌بایست تمهیداتی انجام شود تا بتوانیم رقم سرانه مطالعه را افزایش دهیم تا زیبنده‌ی جایگاه فرهنگی و علمی ما باشد.

وی تاکید کرد: ما نیازمند یک عزم و همت عمومی هستیم تا آگاهی‌بخشی را به عنوان یک عنصر مهم در جامعه گسترش داده و به تبع آن فرهنگ مطالعه را نهادینه سازیم؛ در حقیقت نهادینه کردن فرهنگ مطالعه  بیش از اینکه نیازمند بودجه‌های کلان فرهنگی باشد نیازمند راهبرد است،  راهبردهایی که به صورت خودجوش موجی نو در جامعه ایجاد کند.

با ایده‌آل‌ها فاصله داریم

محمدپور، گفت: متأسفانه وضعیت فعلی سرانه مطالعه ما بیانگر این است که ما نتیجه مطلوب در زمینه ترغیب مردم به کتابخوانی نداریم و در اصل در این ساحه، احساس نیاز می کنیم و احساس نیاز در این عرصه، خود می تواند مهم ترین گام باشد و ما را مصمم به استفاده و بهره گیری از تجربیات کشورهای مختلف و چگونگی شیوه های ترغیبی مردم نسبت به امر کتاب و کتابخوانی سازد.

وی هنرمندان و الگوهای جامعه و رسانه‌های گروهی را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تبلیغ و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کشور برشمرد و گفت: کتاب و کتابخوانی باید در جامعه رشد یابد و به عنوان متضمن شتاب و تعالی توسعه کشور در جامعه مطرح و در بطن جامعه نهادینه شود و در جامعه ترویج یابد.

نظر شما