شناسهٔ خبر: 29386932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه هندی سیاست های آمریکا علیه ایران را به بومرنگ تشبیه کرد

دهلی نو-ایرنا- یک روزنامه هندی با مرور سیاست های واشنگتن در برابر ایران، تصمیم دونالد ترامپ رییس آمریکا را به یک بومرنگ تشبیه کرد که با سرعت تمام به سوی خود وی باز خواهد گشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در روز پنجشنبه، روزنامه 'ایندین اکسپرس' این اقدامات را یک خطر بزرگ برای ترامپ دانست که در انتخابات میان دوره ای آمریکا نتیجه خوبی به دست نیاورده است. نتایج این انتخابات به معنی یک شکست بزرگ برای دولت ترامپ و اهداف خصمانه او علیه ایران است.
روزنامه مذکور با اشاره به اینکه، هفت ماه پس از آنکه ترامپ فرمان خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را امضا کرد، تحریم های ایران در بخش های نفت، حمل و نقل و صنعت هوایی بار دیگر از سر گرفته شدند؛ نوشت این تحریم ها تاثیرات گسترده ای بر روابط مالی و تجاری جهانی، بازارهای جهانی انرژی و امور سیاسی و جغرافیایی خاورمیانه خواهند داشت.
روزنامه 'ایندین اکسپرس'، افزود: با وجود اینکه دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گرفته اند، بازگشت دولت ترامپ به قرارداد هسته ای ایران یا برجام، احتمالی ضعیف است. با این حال وضع تحریم ها جهت بی ثبات ساختن دولت ایران یک چالش بزرگ برای ترامپ و همکاران او خواهد بود.
این روزنامه در ادامه نوشت: هم اکنون این تحریم ها هیچ خطر یا چالشی برای ثبات و امنیت دولت ایران ایجاد نکرده اند. اگر اقدامات کنونی بی اثر باشند، بدون شک آمریکا اقدام به وضع تحریم های شدید تری علیه ایران خواهد کرد.
اکنون همه توجه ها بر سقوط صادرات و تولید نفت ایران متمرکز شده است اگرچه آمریکا به 8 کشور از جمله هند برای ادامه موقت واردات نفت از ایران معافیت داده است. یونان و ایتالیا برای واردات نفت از ایران از سوی آمریکا معافیت دریافت کرده اند درحالی که آمریکا حاضر به اعطای معافیت های مشابه به فرانسه، آلمان و سایر کشور های اروپایی نشده است. یکی از دلایل این تصمیم می تواند قصد آمریکا برای مجازات کردن کشورهایی باشد که می خواهند یک سیستم مالی مجزا با ایران برای ادامه روابط با این کشور و دور زدن تحریم های آمریکا ایجاد کنند. با این وجود بسیاری از متحدان اروپایی و همچنین رقیبان آمریکا از جمله چین و روسیه به صورت مشترک به حمایت های خود از برجام ادامه خواهند داد. این یکی از دلایلی است که رهبران ایران به سیاست ضد آمریکایی خود اعتماد زیادی دارند.
'ایندین اکسپرس' افزود: چند روز پیش جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هرگونه مذاکره تهران با دولت آمریکا را رد کرده و گفت: دولت ترامپ می تواند رویکرد خود را تغییر دهد.
این روزنامه هندی در انتها با تاکید بر اینکه تحریم های جدید دولت ترامپ علیه ایران، هیچ تأثیر فوری بر اوضاع ایران نخواهد داشت، نوشت برای آمریکا غلبه بر کشوری مثل ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر که بسیاری از آنها دارای تحصیلات عالی هستند، آسان نخواهد بود.
'ایندین اکسپرس' نوشت: این یک ضرر بزرگ استراتژیک برای واشنگتن خواهد بود که به دلیل رویای ترامپ برای ایجاد یک خاورمیانه جدید، جامعه جوان ایران را در زمره مخالفان سازش ناپذیر خود قرار بگیرند.
آساق**267**1424

نظر شما