شناسهٔ خبر: 29386829 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

چرا افزایش تعرفه واردات به تعویق افتاد؟

داخلی سازی محدود مانع دولت آمریکا در حمایت از صنعت خودرو

امیرحسین عسکریان

در حال حاضر سطح داخلی سازی محدود خودروها در آمریکا، حمایت تعرفه ای از خودروهای داخلی را به تصمیمی پرهزینه تبدیل کرده است که به افزایش قابل توجه قیمت ها منجر می شود. به همین دلیل دولت آمریکا تصمیم گیری درخصوص افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات خودرو و قطعات آن را به مدت سه ماه به تعویق انداخته است. افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات همچنان در دستور کار دولت آمریکا قرار دارد، اما لازم است پیش از آن خودروسازان به سمت ارتقاء بیشتر داخلی سازی سوق داده شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز دولت آمریکا به دنبال تجدید نظر در خصوص اعمال تعرفه های سنگین ۲۵ درصدی بر روی خودرو و قطعات وارداتی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه دیداری را با مشاوران تجاری خود در کاخ سفید تنظیم کرد تا در مورد تأثیر اعمال تعرفه های سنگین بر واردات خودرو و قطعات آن به بحث و گفتگو بپردازند.

تعویق سه ماهه اجرای تعرفه ۲۵ درصدی واردات خودرو

بر اساس تصمیمات این جلسه، دولت آمریکاتصمیم گرفته است اجرای فوری افزایش ۲۵ درصدی تعرفه ها را از دستور کار خارج کند. با این حال ترامپ دستور داده است که کارشناسان وزارت بازرگانی تا ماه فوریه سال آینده میلادی، یعنی حدود ۳ ماه آینده، یافته های خود در خصوص اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای وارداتی را به کاخ ریاست جمهوری تحویل دهند.

رئیس جمهور آمریکا همچنان مسر بر اعمال تعرفه های سنگین بر خودروهای وارداتی است و آنطور که مقامات کاخ سفید می گویند تنها زمان اجرای این تصمیم را تا پایان سال میلادی جاری به تعویق انداخته است. بر اساس گفته این کارشناسان دولت آمریکا پس از ۹۰ روز تصمیم خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

دولت آمریکا در حال حاضر واردات خودرو و قطعات را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا می داند؛ لذا مصمم است تا این تعرفه های سنگین را هر چه سریعتر اجرایی کند تا از این طریق به رونق بیشتر خودروسازی در داخل خاک آمریکا کمک نماید.

داخلی سازی محدود مانع دولت آمریکا در حمایت از صنعت خودرو

در ماه می سال جاری میلادی وزارت بازرگانی دولت آمریکا، طبق بند ۲۳۲ قانون تجارت، تصمیم به اعمال تعرفه های سنگین بر خودروها و قطعات وارداتی از اروپا و سایر کشورها گرفت. اما از آن زمان تا به حال این تصمیم مورد انتقاد خودروسازانی قرار گرفت که در آمریکا به مونتاژ محصولات می پردازند؛ بطوریکه طبق گفته کارشناسان در صورت اجرایی شدن این تعرفه های سنگین هزینه تولید خودروسازانی نظیر تویوتا، هیوندایی و جنرال موتورز در آمریکا افزایش خواهد یافت و مصرف کنندگان آمریکایی در نهایت متضرر خواهند شد.

علت این امر استفاده از قطعات عمده وارداتی در خط مونتاژ این خودروسازان و داخلی سازی محدود آن ها در آمریکا است. بنابراین اکنون «داخلی سازی محدود» به مانعی پیش روی دولت آمریکا تبدیل شده است که حمایت تعرفه ای را از خودروهای داخلی را به تصمیمی پرهزینه تبدیل نموده است.

در این شرایط افزایش قابل توجه قیمت خودرو، یکی از نتایج ناگزیر حمایت تعرفه ای دولت از خودروسازان داخلی خواهد بود. انجمن فروشندگان خودرو در آمریکا اعلام کرده است که در صورت اعمال تعرفه های ۲۵ درصدی، قیمت خودروهای ساخت آمریکا و خودروهای وارداتی به ترتیب دو هزار و ۲۰۰ و شش هزار و ۸۰۰ دلار افزایش می یابد.

کاهش مشکلات ناشی از حمایت تعرفه ای با افزایش داخلی سازی

آنطور که مشخص است داخلی سازی محدود خودروسازانی نظیر هیوندایی، تویوتا و جنرال موتورز در آمریکا، منجر به تعویق این سیاست دولت آمریکا شده است.

لذا بایستی دولت آمریکا سیاست ارتقاء داخلی سازی این خودروسازان را در دستور کار خود قرار دهد؛ زیرا زمانیکه قطعات اصلی این خودروها از کشورهای دیگر وارد می شود، اجرای تعرفه ۲۵ درصدی با چالش مواجه خواهد بود.

واردات سالانه ۳۵۰ میلیارد دلار قطعه خودرو به آمریکا

گفتنی است آمریکا در سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد دلار خودرو و قطعات به کشور خود وارد کرده است؛ که این رقم قابل توجه و بالایی است.

لذا به نظر می رسد، دولت آمریکا با به تعویق انداختن اعمال تعرفه های سنگین بر خودرو و قطعات وارداتی به دنبال این است تا در چند ماه آینده از افزایش قابل توجه هزینه تولید خودروسازان در آمریکا جلوگیری کند و در مقابل آن ها را به سمت افزایش داخلی سازی سوق دهد.

منبع: بلومبرگ yon.ir/n6gN4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما