شناسهٔ خبر: 29386136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مروری بر خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که سپری شد

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و اخبار مهم و مختلفی در حوزه حقوقی و قضایی بودیم. از جمله اخباری که در این هفته بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت خبر اعدام سلطان سکه بود که یادآوری کرد حتی اگر سلطان هم باشی اعدام خواهی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین اخبار حقوقی و قضایی از زبان مسئولان دادستانی، دادگستری، قوه قضاییه و... در هفته‌ای که گذشت.

باید پرسید مصوبات مربوط به CFT چگونه تصویب شدند؟

در اولین روز از هفته سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با ایرادات مربوط به CFT واکنش نشان داد. عباسعلی کدخدایی در توییتی در واکنش به ایرادات مربوط به CFT در حساب توییتری خود نوشت: هنگام بررسی کنوانسیون پالرمو، شورای نگهبان با ایراداتی نیز در ترجمه آن مواجه گشت و مجلس آنها را اصلاح کرد. در CFT نیز واژه لیست سیاه محل ایراد بود در حالی که در اسناد FATF چنین واژه ای وجود ندارد. اکنون باید سوال شود چگونه این مصوبات تصویب شدند؟ آیا ایرادات شورا سیاسی است یا ...؟

همچنین کدخدایی به"خودتحریمی" خواندن ردCFT  و ادعای تقلب در ۸۸ هم واکنش نشان داد و گفت: ایرادات اصلی شورای نگهبان به CFT یازده مورد بود که اگر این ایرادات برطرف شود، یازده ایراد دیگر خود به خود برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از فعالان سیاسی ادعا کرده ۸ میلیون رأی در سال ۸۸ به مجموع آراء اضافه شده است، آیا این شخص مستنداتی را ارائه کرده است؟ اظهار کرد: چرا اعلام نکرده ۱۰۰ میلیون رأی اضافه شده است؟ آیا زدن این گونه تهمت‌های ناروا درست است؟ از این بدتر و بزرگتر در سال ۸۸ اتهاماتی زده شد و بسیار زشت است که این حرف‌ها دوباره مطرح می‌شود.

جزییات دستگیری افرادی که قصد فراری دادن ۲ متهم مواد مخدر در اصفهان را داشتند

۱۹ آبان‌ماه، دادستان اصفهان جزییات دستگیری افرادی که قصد فراری دادن دو متهم مواد مخدر در این استان را داشتند تشریح کرد و با اشاره به دستگیری افرادی که با شهید کردن یک مامور پلیس، قصد فراری دادن دو متهم مواد مخدر را داشتند، اظهار کرد: صبح روز چهارشنبه هفته گذشته، پلیس مواد مخدر ۲ نفر را به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و روانگردان دستگیر و به بازداشتگاه منتقل می‌کنند.

وی افزود: بعدازظهر آن روز، ماموران پلیس این دو نفر را برای تفهیم اتهام به دادسرا اعزام می‌کنند و قاضی کشیک برای این افراد قرار تامین صادر می‌نماید، زمانیکه ماموران قصد تحویل این افراد به زندان را داشتند، روبروی پل زندان مرکزی اصفهان اکیپی سه نفره با خودروی سمند به قصد فراری دادن این متهمان به تیراندازی با اسلحه اقدام می کنند که در جربان این حادثه متاسفانه ستوان یکم محمود رفیعی به درجه رفیع شهادت نائل می شود.

اصفهانی گفت: این افراد که صورت خود را پوشانده بودند، پس از تیراندازی به فراری دادن دو متهم اقدام و آن ها را سوار خودروی سمند کرده و از صحنه می‌گریزند. با صدور دستورات قضایی، اکیپی متشکل از ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر و جرایم جنایی آگاهی، به تعقیب و گریز متهمان اقدام کرده و در نهایت با تلاش های صورت گرفته، هر ۵ متهم  پس از چند ساعت دستگیر می شوند.

۲۱ آبان‌ جلسه بعدی دادگاه صرافان
با توزیع کنندگان بی‌رویه ارز بین صرافی‌ها هم برخورد می‌شود

کریم بخنوه ضمن اعلام اینکه ۲۱ آبان‌ماه جلسه بعدی رسیدگی به پرونده صراف‌ها به صورت غیرعلنی تعیین شده، اظهار کرد: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۰ مردادماه ۹۷ در پاسخ به نامه ریاست قوه قضاییه برای استجازه رسیدگی ویژه به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و دستور حکومتی ایشان مبنی بر اتقان در رسیدگی و اینکه قاضی باید به اقناع وجدانی برسد از دادگاه درخواست کردیم که بازرسان بانک مرکزی نیز در جلسه بعدی رسیدگی به پرونده صراف‌ها حضور یابند و توضیحاتی در خصوص ارایه ارز به صرافی‌ها ارایه کنند.

یک قاضی به اتهام رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شد

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست با رییس اتاق تعاون با معرفی یکی از قضات متخلف افزود: در پرونده‌ای که حدود چند سال است در دادستانی تحت رسیدگی بوده، ولی به لحاظ گستردگی آن هفته گذشته به نتیجه رسید، یکی از قضات در تهران به نام حجت اله یازرلو به اتهام رشوه به ده سال حبس محکوم شد و هفته گذشته دستگیر گردید و اجرای حکم آغاز شده است است.

دادستان تهران این اقدام را مصداقی از تحقق وعده دستگاه قضایی مبنی بر عدم تبعیض در برخورد با فساد، عنوان کرد.

کیفرخواست جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صادر شد

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست با رییس اتاق تعاون در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده جعبه سیاه پرونده بانک زنجانی تصریح کرد: این پرونده اواخر هفته گذشته به صدور کیفرخواست منجر گردید و به دادگاه ارسال شده است و امیدواریم به زودی در نوبت محاکمه قرار گیرد.

وی در مورد آخرین وضعیت پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی کشور، ‌بیان کرد: در حوزه دستگیری دلالان ارز ظرف یک ماهه گذشته تا به امروز حدود، ۷۰ متهم دلالی ارز که در خیابان‌ها به خرید و فروش ارز اقدام می کردند،‌ دستگیر و بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران با هشدار به کسانی که در خیابان به خرید و فروش ارز اقدام می کنند، گفت: خرید و فروش ارز در معابر جرم محسوب می شود و ممنوع است و حتما دستگیر خواهند شد و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

حکم اعدام یکی از اشرار و قاچاقچیان مسلح شرق کشور تایید شد

یکشنبه -۲۰ آبان‌ماه - رئیس دادگاه انقلاب اسلامی کرمان هم از تایید حکم اعدام یکی از اشرار و قاچاقچیان مسلح مواد مخدر شرق کشور در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: طی دادنامه صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرمان، متهم ردیف اول پرونده (الف ش) بابت مشارکت در حمل و نگهداری مسلحانه ۳ هزار و ۲۳۵ کیلوگرم تریاک و ۱۸۴ کیلوگرم مرفین به اعدام محکوم شده است. همچنین متهم ردیف دوم پرونده (س ع) بابت معاونت در حمل مواد مذکور به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم و سه دستگاه خودروی توقیفی تویوتا، پژو پارس و نیسان وانت به نفع دولت ضبط می‌ شوند.

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد و سید صادق سعادتیان مدیرکل پیشین ثبت اسناد و املاک استان تهران جای خود را به رامشی داد که وی اصلی ترین برنامه ثبت اسناد استان تهران را رعایت و تکریم ارباب رجوع و همکار اعلام کرد و گفت: برخورد با یقه سفیدها که خود را به عنوان رییس یک اداره یا همکار و در جایگاه دلال معرفی می‌کنند از برنامه‌های دیگر ماست که اخیرا در بسیاری از استان ها در حال وقوع است.

آخرین وضعیت پرونده آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی

ابوذر نصراللهی- وکیل مدافع آرش کیخسروی- در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهار کرد: به دادگاه مراجعه داشته‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم پرونده را بخوانیم و امکان مطالعه آن نبوده است و هنوز هم وثیقه تعیین شده را قبول نکرده‌اند و آرش کیخسروی همچنان در بازداشت قرار دارد.  

حضور مددجویان کانون اصلاح و تربیت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

مدیر کل زندان‌های استان تهران از راه یابی مددجویان کانون اصلاح و تربیت به بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خبر داد و ضمن یادآوری رسالت اصلی اصلاح و تربیت در زندان‌های کشور به عنوان هدف غایی، گفت: حضور و فعالیت آزادانه مددجویان در عرصه‌های فرهنگی و هنری در سطح ملی و گاه بین المللی خط بطلانی بر عدم رعایت به اصطلاح حقوق بشری درمیان مددجویان زندان‌های کشور از سوی معاندین و غرض ورزان نظام اسلامی می‌باشد.

آزمون سردفتری از سالم‌ترین آزمون‌هاست

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در واکنش به اعتراضات داوطلبان آزمون سردفتری سال ۱۳۹۷، اتهامات وارد شده به سازمان ثبت در این باره را ناروا دانست و گفت که این آزمون از سالم‌ترین آزمون‌ها است.

تویسرکانی همچنین اعلام کرد: به عنوان پیچیده‌ترین دستگاه، در حال ساده سازی هستیم.

اعلام نظر هیات منصفه مطبوعات درباره «ابرار» و «آخرین خبر» و خبرنگار «تابناک»

جلسه رسیدگی به پرونده های مدیران مسئول روزنامه «ابرار» و «آخرین خبر» و نیز پرونده خبرنگار«تابناک» صبح روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه -در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد و در این جلسه به پرونده مدیرمسئول روزنامه ابرار با شکایت رییس سازمان هلال احمر و به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی رسیدگی شد که با اتفاق آرای  هیات منصفه مطبوعات، مدیر مسوول این روزنامه مجرم شناخته نشد.

کشف محموله ۳۰ میلیاردی هروئین در گلزار بردسیر

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بردسیر هم از کشف ۱۲۵ کیلو و ۹۰۰ گرم هروئین و ۱۹۸کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: ارزش تقریبی مواد مکشوفه ۳۰  میلیارد ریال است. در این رابطه سه  قاچاقچی دستگیر و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند و تحقیقات تکمیلی همچنان در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بردسیر ادامه دارد.

صدور دو حکم اعدام دیگر به اتهام فساد اقتصادی
محکومیت یک کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی

سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران لیستی جدید از محکومین دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی را برای خبرنگاران قرائت کرد و گفت: بر این اساس، دو نفر دیگر به اعدام محکوم شده‌اند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: در این فاصله زمانی که داشتیم تعداد دیگری از افراد در دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی محکوم شدند و احکام این افراد غیر از دو نفر قطعی است. 

سخنگوی دستگاه قضا در این نشست در مورد برخی پرونده‌های مطرح در دستگاه قضایی گفت: ۱۸ نفر در ارتباط با ساخت مشروبات تقلبی بازداشت شده‌اند و یک کارمند وزارت خارجه به ۱۰ سال حبس به اتهام جاسوسی و ضبط ۲۷۰ هزار دلار محکوم شده است.

وی همچنین از صدور کیفرخواست برای ۱۳ نفر در ارتباط با پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان خبر داد و گفت: دو نفر از مدیران عامل سابق این بانک بازداشت شدند.

محسنی ‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده فعالان محیط‌ زیستی مبنی بر اینکه عنوان کیفرخواست آنها تغییر کرد، دلیل آن چیست، اظهار کرد: باید توضیح دهم که کیفرخواست آنها تغییر نکرد بلکه عنوان آن تغییر کرد. اینکه در یک پرونده کیفرخواست چیزی باشد و بعد عنوان کیفرخواست تغییر کند موضوع جدیدی نیست و اینکه عنوان اتهامی تغییر کند هم چیز بعیدی نیست و در کشور خودمان و دنیا هم این مساله جدید نیست.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین اعلام کرد: پرونده بابک زنجانی در حال اجراست، سازمان بازرسی می‌تواند به گران فروشی بلیت هواپیما وارد شود، سیف همچنان ممنوع الخروج است و افرادی که برای زلزله‌زدگان پول جمع‌آوری کردند بگویند که آن را چه کار کرده‌اند.

مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه امام صادق(ع)

هم ‌زمان با حلول ماه ربیع المولود، مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با حضور آیت الله آملی لاریجانی رئیس هیات أمناء جامعه امام الصادق علیه‌السلام برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی‌کنی و تشکر از اعتماد هیات امناء جامعه الامام الصادق علیه‌السلام در انتصاب رئیس جدید دانشگاه، ‌محور عملکرد در دوره جدید را تحقق راهبردهای مقام معظم رهبری در حکم هیات امناء برشمرد و حکم ریاست حجت الاسلام و المسلمین سعدی به ریاست دانشگاه امام صادق علیه‌السلام توسط آیت الله آملی لاریجانی اهدا شد.

برداشت ضرغامی از واکنش عباسی به حکمش
فقط همین؟
!

ضرغامی به نقل از حسن عباسی با اشاره به حکمی که در موردش صادر شده است، نوشت که او معتقد بود مجازات ۷ ماه حبس برای عنوان اتهامی او بسیار ناچیز است!

شورای نگهبان نظر خود را تحمیل نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که این نهاد در انجام وظایف نظر خود را تحمیل نمی‌کند بلکه نظر قانونی‌اش را اعلام می‌کند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در یک مستند تلویزیونی با عنوان «بدون توقف» که شامگاه یکشنبه از شبکه سه نمایش داده شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای نگهبان وجود نداشت چه اشکالی در ساختار ایران به وجود می آمد؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر به این سوال بپردازیم این است که وظیفه شورای نگهبان یک امر نظارتی است چه در حوزه تقنین چه در حوزه انتخابات. اینکه آیا نظارت در فعالیت‌های روزانه، سیاسی و اجتماعی جامعه ضرورت دارد؟ همه جوامع انسانی این امر را به حکم عقل پذیرفتند که در اداره جامعه مکانیزم‌های نظارتی را هم داشته باشند. در زندگی اجتماعی روزانه هزاران مورد از نظارت را برای مثال در مسابقات ورزشی، رفت و آمد روزانه، نظارت پلیس در رفت و آمد و... را می‌بینیم پس نظارت یک امر ضروری برای حیات اجتماعی انسان‌ها است. شورای نگهبان با هر عنوانی در کشورهای دیگر با عناوین دیگر مانند دادگاه قانون اساسی، دادگاه عالی، شورای قانون اساسی این نظارت تقنینی و به نوعی سیاسی را انجام می‌دهند.

ختم رسیدگی به پرونده یک واردکننده موبایل
قاضی صلواتی: در مهلت قانونی رای صادر می‌شود

دوشنبه -۲۱ آبان‌ماه- دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مدیر عامل شرکت نودیس پرداز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق گرانفروشی و احتکار، اتهام مدیرعامل این شرکت بود.

اعتقادی به راه اندازی رسانه وابسته ندارم
رسانه‌های مستقل پیام ما را به مردم می‌رسانند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا این نهاد، روزنامه یا خبرگزاری ندارد؟ در توئیتر نوشت: من اعتقادی به راه اندازی رسانه وابسته ندارم. به شورا هم بر خلاف برخی نهادها مثل دولت بودجه‌ای برای اینکار تخصیص داده نشده است. رسانه‌های مستقل پیام ما را به مردم می‌رسانند و آنان به درستی قضاوت می‌کنند. از آنها صمیمانه متشکرم.

تاکید رییس قوه قضاییه بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از سوی قضات

معاون اول قوه قضاییه در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی در رابطه با موضوعات مطرح شده در این جلسه از تاکید رییس قوه قضاییه بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از سوی قضات خبر داد و گفت: موارد دیگری از دستورالعمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه به تصویب رسید و ریاست محترم قوه قضاییه به قضات تاکید کردند که حتما در مواردی که طبق قانون امکانش وجود دارد، حبس‌ها را به مجازات‌های دیگر تبدیل کنند؛ یعنی قبلا خود آن قانون اصلاح شده و دستورالعمل آن نیز صادر شده است؛ اما ریاست محترم قوه قضاییه در این جلسه باز به همه قضات  تاکید کردند که همه کسانی که می‌توانند و ضرورتی ندارد که در زندان باشند از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند و قضات حتما این کار را انجام دهند.

وی افزود: این کار هم به نفع خانواده‌ها است و هم به نفع زندانی است و نیز با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که سازمان زندان با آن مواجه است به نفع سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه است؛ لذا اگر ضرورتی نداشته باشد باید از حکم جایگزین حبس استفاده شود تا فرد در زندان نماند و آن کارهایی که قاضی او را ملزم می‌کند به جای حبس انجام دهند که باز این کار به نفع جامعه و کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: مطلب دوم که قبل از ورود به دستورالعمل جلسه مطرح شد در مورد برخی از جریان‌ها و گروه‌های نوظهور انحرافی بود که متاسفانه امروز کم و بیش در جامعه وجود دارد و ممکن است مردم و بخصوص برخی جوانان ناخواسته به این جریان‌ها که ماهیتشان هم برای آن‌ها مشخص نیست نزدیک و آشنا شوند و برای خودشان و جامعه گرفتاری ایجاد کنند. قرائن و شواهدی هم وجود دارد که در برخی از این جریان‌ها دست‌های خارجی در کار است؛ بنابراین هم به مردم توصیه می‌شود که احتیاط کنند و هم خود این جریان‌ها بخصوص آن‌ها که با افکار انحرافی هستند و یا موارد مشکوک و مبهمی است، حتما مورد توجه سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی ما قرار بگیرند.

در دیدار یک مقام بلغاری با یک مقام قضایی ضرورت مبارزه با مواد مخدر مطرح شد

صبح روز(دوشنبه) - ۲۱ آبان ماه- کمیسر ارشد گئورگی آریاچپف سرپرست دبیرکل وزارت کشور بلغارستان و هیات همراهش  با سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر، دیدار کرد که در این دیدار که در خصوص همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر و به درخواست طرف بلغارستانی ترتیب داده شده بود سرپرست دبیرکل وزارت کشور بلغارستان اظهار کرد: ما از فعالیت‌های ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر بسیار شنیده‌ایم و اطمینان دارم که خواهیم توانست از این فرصت استفاده کنیم.

معاون دادستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز تصریح کرد: در همسایگی کشورهایی هستیم که بالاترین تولیدات مواد مخدر را در جهان دارند و متاسفانه کشور ما پلی برای عبور بخشی از این مواد مخدر به اروپا و کشورهای دیگر شده است.

عمرانی با بیان این‌که «ما در جهت یک اقدام انسانی در تمام این سال‌ها تمام توان‌مان را برای مبارزه با مواد مخدر به کار گرفتیم»، گفت: امروز مشکل مواد مخدر یک مشکل جهانی است و لازمه مبارزه با آن این است که در کنار هم و دست به دست هم با آن مبارزه کنیم.

معاون دادستان کل کشور در خصوص همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر اعلام آمادگی کرد.

ملت ایران به هیچ کشوری باج نمی دهد

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت استفاده حداکثری قضات از ظرفیت‌های قانونی مربوط به مجازات های جایگزین حبس و سایر تاسیسات قانونی منجر به کاهش جمعیت زندانها گفت: احکام زندان باید در چارچوب قانونی و در حدّ ضرورت و برای حفظ امنیت جامعه و امنیت کشور باشد.

 آملی لاریجانی تاکید کرد: زندان برای تحفظ از افراد خاطی است که به جامعه آسیب می زنند و موجب تضییق آزادی و آسایش مردم می شوند یا علیه امنیت کشور اقدام می کنند. آزادی این افراد به معنای اضرار به دیگران است اما همه زندانیان از این قبیل نیستند و قضات می توانند با نگاه وسیع و ملاطفت آمیز خود در چارچوب ظرفیت های قانونی در مورد احکام زندان نگاه دیگری داشته باشند و از مجازاتهای متناسب جایگزین حبس استفاده کنند تا محکومان نیز بتوانند با استفاده از این فرصت به بازسازی روحی واجتماعی خود بپردازند.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که با صدور مجازاتهای جایگزین حبس بر مبنای قانون، عدالت، فهم صحیح و بصیرت، گامی مهمی در جهت کاهش جمعیت کیفری کشور برداشته شود.

خبر اعدام ۲۲ نفر در رابطه با حادثه تروریستی اهواز تکذیب شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در رابطه با خبر منتشره در فضای مجازی مبنی بر اعدام ۲۲ نفر در رابطه با حادثه تروریستی اهواز گفت: پرونده متهمان حادثه تروریستی اهواز در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز در مرحله تحقیقات مقدماتی در حال رسیدگی است.

وی گفت: خبر اعدام ۲۲ نفر در این رابطه از اساس از سوی دادستانی اهواز تکذیب می‌شود.


 ۲۳   آبان‌ سومین جلسه رسیدگی به پرونده صرافان

وکیل مدافع یکی از متهمین پرونده صرافان گفت: در دومین جلسه دادگاه نسبت به اتهامات سه نفر از صرافی‌ها رسیدگی و آخرین دفاعیات از آن‌ها گرفته شد و جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر دیگر از متهمین این پرونده به روز چهارشنبه -۲۳ آبان‌ماه- موکول شده است.

وی افزود: بر اساس موافقت ریاست دادگاه شعبه سوم، نماینده حقوقی بانک مرکزی و ۳ نفری که متهمان ادعا داشتند بازرس بوده‌اند نیز در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه دعوت شدند و توضیحات خود را در خصوص این پرونده ارایه کرده‌اند و امیدواریم که برای جلسه بعدی دادگاه نیز دعوت شده و مواجهه صورت گیرد.

پرداخت مرحله اول سپرده مالباختگان " گلیم و گبه" تا آخر هفته

دادستان کرمانشاه گفت: مرحله اول پرداخت سپرده مالباختگان مکتب" گلیم، گبه و فرش کرمانشاهان" تا پایان این هفته انجام می‌شود.

محمدحسین صادقی اظهار کرد: در این پرونده جمعا یازده هزار و ۷۱۳ نفر مالباخته شکایت کرده‌اند که ۸۹۴۲ نفر در مرحله اول مشمول دریافت بخشی از سپرده‌های‌شان هستند. در این مرحله۳۸  میلیارد تومان بین مالباختگان قابل توزیع است که به تناسب و بصورت عادلانه بین مالباختگان توزیع می‌شود.

انتقاد کامبیز نوروزی از لایحه جدید قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سه‌شنبه -۲۲آبان‌ماه- یک مدرس حقوق مطبوعات به «لایحه جدید قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها» واکنش نشان داد و گفت: این لایحه با واقعیت‌های نظام گردش اطلاعات در ایران و جهان اصلا سازگار نیست و بسیار عقب است.

کامبیز نوروزی با اشاره به پیشینه تدوین این لایحه، اظهار کرد: پیش نویس این لایحه چند سال گذشته تهیه و مدت‌ها روی آن کار شد سپس به کمیسیون فرهنگی دولت ارسال و در آنجا مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن مجددا از ناحیه دولت روی آن کارهایی انجام شد تا در نهایت به اینجا رسید.

نوروزی، با تاکید بر اینکه تمام ایرادات موجود در قانون مطبوعات فعلی و حتی ایرادات بیشتر از آن در لایحه جدید قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها مشاهده می‌شود، گفت: در این لایحه همچنان نظام صدور پروانه وجود دارد که یک نظام حقوقی منسوخ و به شدت ضد آزادی رسانه است.

مشکل دانشجویان ستاره‌دار در آینده‌ نزدیک حل می‌شود
توانمندی‌ علمی تنها شاخص پذیرش دانشجو می‌شود

دستیار ویژه وزیر علوم در حقوق شهروندی از الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در صورت تصویب این تبصره الحاقی موانع و مشکلات بسیاری از دانشجویان ستاره‌دار برای تحصیل در دانشگاه‌ها حل خواهد شد و تنها معیار گزینش دانشجو توانمندی‌های علمی می‌شود. این تبصره ۱۸ شهریور ماه ۹۷ به تصویب هیات وزیران رسیده است و منتظر تصویب نهایی آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.

زندانی کردن مرد در اختلافات خانوادگی، کمکی به زن نمی‌کند

معاون فرهنگی قوه قضاییه هم در حاشیه همایش ملی مددکاری اجتماعی گفت: در اختلاف بین زن و شوهر که مرد خشونتی علیه زن انجام داده و در صورت شکایت اگر مرد را زندانی کنیم نه تنها کمکی به زن نشده بلکه او را هم مجازات کرده‌ایم و با این کار همچنین فرزندان آنها را هم مجازات کرده‌ایم.

آزادی ۴۰۰۰ زندانی غیرعمد در نیمه نخست سال ۹۷

ستاد دیه کشور هم اعلام کرد: در شش ماهه نخست سال جاری تعداد ۴۰۳۳ زندانی جرایم غیرعمد از بند زندان رهایی یافتند که ۱۰۱ نفر این مددجویان را زنان شامل می‌شوند. استان اصفهان با آزادی ۳۷۵ زندانی نیازمند در راس این فهرست قرار داشته و در ادامه تهران با استخلاص ۳۲۰ بدهکار و فارس با ۱۸۸ مورد آزادی در رتبه‌های بعد قرار دارند. ۲۰۱۹ نفر از این محبوسان را بدهکاران چک، ۱۰۲۷ نفر را متعهدان پرداخت مهریه و نفقه و مابقی افراد را محکومان دیه ناشی از حوادث رانندگی یا کارگاهی تشکیل می‌دهند.

دومین جلسه بررسی طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» برگزار شد

دومین جلسه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مجلس و حقوقدانان شورای نگهبان برگزار شد که در این جلسه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور غلامرضا کاتب، محسن کوهکن ریزی، محمد حسینی تفرش، عبدالباسط درازهی و علی محمد مرادی حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند. از طرف شورای نگهبان نیز سام سوادکوهی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان و آقای بهادری از پژوهشکده شورای نگهبان حضور داشتند و نظرات خود را در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس بیان کردند.

احضار ۱۵۰۰ نفر، بازداشت ۱۷۰نفر و صدور ۶۹ کیفرخواست در پرونده‌های اخیر اقتصادی

دادستان تهران با تاکید بر این‌که «عملکرد مسؤولان در حوزه جلب اعتماد مردم نقش زیادی دارد»، جلب اعتماد را بدون توجه به نوع حکومت عنوان کرد و گفت: اعتماد مردم به مسؤولان حرف اول را در حکمرانی می‌زند، بنابراین طبیعی است که اعتماد زدایی از مردم در دستور کار دشمنان باشد که در این زمینه بخشی از آن در داخل و بخشی نیز طراحی دشمنان است.

وی با اشاره به عملکرد دادستانی تهران در رابطه با پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی اخیر اعلام کرد: ظرف سه ماه گذشته ۱۵۰۰ نفر احضار ، ۱۷۰ نفر بازداشت و ۱۴۵ نفر با صدور ۶۹ فقره کیفرخواست تحت تعقیب قرار گرفته، ۴۸۶ نفر از متهمان ممنوع‌الخروج شده‌ و در مورد پنجاه نفر حکم صادر شده است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: در رابطه با پیش فروش خودرو ۱۷ پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده که شکات زیادی دارد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات مردمی وجود دارد. مفتوح شدن این پرونده‌ها ناشی از عدم نظارت دستگاه‌های مرتبط با موضوع است.  

سلطان سکه و همدستش اعدام شدند

چهارشنبه -۲۳ آبان‌ماه-  مهمترین خبری که بر روی خروجی بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت اجرای حکم اعدام سلطان سکه و همدستش بود که سرانجام در سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ حکم وحید مظلومین (معروف به سلطان سکه) فرزند حبیب‌الله و محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم گردیده‌ بودند، به اجرا گذاشته شد.

در این پرونده بر اساس گزارش بهمن ماه سال نود و شش بانک مرکزی و سپس با گزارشات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تعدادی از عوامل مهم و موثر در اخلال ارزی و تلاطم بازار، از جمله دو مجرم فوق شناسایی و دستگیر شدند و گرچه متاسفانه از زمان اعلام بانک مرکزی و دستگیری فرزند وحید مظلومین به نام محمد رضا مظلومین اعضای شبکه موفق شده بودند بخشی از اسناد و مدارک جرم را معدوم یا مخفی نمایند معذلک با تحقیقات میدانی و تحقیق از جمعی از متهمین دستگیر شده مشخص شد شبکه وحید مظلومین از مؤثرترین فعالان غیر مجاز بازار ارز و سکه بوده و با استفاده از حساب های بانکی دیگران از چندین سال قبل تا زمان دستگیری فعالیت گسترده غیر مجاز و در مدت زمانی فقط گردش حساب دو تن از اقوام و کارمندان نامبرده مبلغ ۸/۲۱۹/۹۶۱/۸۸۱/۴۸۵ و ۳/۲۵۰/۵۵۱/۴۴۷/۲۷۸ ریال بوده و حسب اسناد و مدارک و تحقیقات به عمل امده از حساب بیش از ٤٠ نفر با تبانی با بعضی از کارمندان بانک در جهت پوشش فعالیت غیر مجاز ارزی و سکه استفاده نموده اند.

در ادامه تحقیقات مشخص شد در شبکه وحید مظلومین صد و هفتاد هزار تراکنش مالی در قالب دویست و نود فقره حساب به مبلغ چهارده هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، «از جمله ویژگی فعالیت مجرمانه این گروه رد و بدل کردن غیر واقعی و صرفا شفاهی قیمت ارز و سکه بوده است که نقش بسزایی در افزایش قیمت داشته است شبکه مظلومین با خرید و فروش عمده و کلان کاغذی و معاملات فردایی بازار ارز و سکه را ملتهب نموده و از اقدامات غیر مجاز دیگر این شبکه خروج منابع مالی به صورت غیر قانونی از کشور بوده است.

در این پرونده پس از اتمام تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به استناد مواد قانونی از جمله مواد ١ و ٢ قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور پرونده به شعبه دوم دادگاه ویژه ارسال و با تعیین وقت و با حضور وکلا، متهمین و نماینده دادستان رسیدگی و طی دادنامه مورخ ۹۷/٧/۴ اعضای دستگیره شده‌ی شبکه وحید مظلومین محکوم گردیدند.

وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی به اعدام و سایرین به حبس محکوم شدند و پرونده متعاقب اعتراض وکلای محکومین به اعدام، به دیوان عالی کشور ارسال و شعبه چهل و یک دیوان عالی با رسیدگی دادنامه صادره در مورد متهمین به اعدام را ابرام و تایید نمود و پس از قطعیت حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی با رعایت تشریفات قانونی سحرگاه روز چهارشنبه مورخ ۲۳ آبان ۹۷ حکم اعدام با حضور جمعی در تهران به مرحله اجرا در آمد.»

واکنش رییس سازمان بازرسی کل کشور به خبر "دادگاهی شدن بازنشستگان از ۱۵ آذر"

خبر مهم دیگری که در روزهای پایانی این هفته منتشر شد این بود که رییس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با نقل قولی از او مبنی بر اینکه بازنشستگان شاغل که پست‌های خود را تا ۱۵ آذر ماه ترک نکنند، به دادگاه معرفی می‌شوند، گفت: مگر می‌شود این افراد فوری به دادگاه معرفی شوند؟ پانزدهم آذر ماه این مدت تمام می‌شود و از ۱۶ آذر ماه هر کسی که سر کار باشد، خلاف قانون است و مدیری که وجهی به آن پرداخت می‌شود، قطعا طبق مقررات با او برخورد خواهد شد.

جنتی: متاسفانه کسی به داد مردم بی دفاع فلسطین نمی‌رسد

دبیر شورای نگهبان با اظهار تاسف از اوضاع مسلمانان در نقاط مختلف از جمله شرارت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: متاسفانه کسی به داد مردم بی دفاع فلسطین نمی‌رسد.

جنتی همچنین در ادامه به اوضاع بسیار ناراحت کننده مردم مظلوم یمن که به علت جنگ و محاصره در بدترین شرایط از گرسنگی جان می‌دهند اشاره و خاطرنشان کرد: باید از مقاومت جانانه مردم مظلوم یمن در برابر آل سعود که همه سختی‌ها، شرارت‌ها و ناجوانمردی‌ها را تحمل می‌کنند قدردانی کرد و امیدواریم به زودی با نابودی آل سعود اوضاع مردم یمن سامان یابد.

وی توجه جدی مسئولان و دولت به اوضاع اقتصادی به‌ویژه وضع فقرا و نیازمندان را خواستار شد.

برگزاری آخرین جلسه محاکمه مخلوط کنندگان خاک و گندم در شیراز

‌پنجمین و آخرین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به پرونده یازده متهم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اختلاط خاک با گندم و محتکران آرد در شعبه ویژه بررسی جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی در شعبه ویژه مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی استان فارس در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد و پس از دریافت دفاعیات متهمین و وکلای آنها، قاضی ساداتی در پایان این جلسه خاطرنشان کرد که در موعد مقرر قانونی حکم متهمان صادر و اعلام خواهد شد.

اخذ آخرین دفاع از دو صراف متهم به اخلال در نظام ارزی

وکیل مدافع یکی از صرافان متهم به اخلال در نظام ارزی کشور از برگزاری جلسه دیگری برای محاکمه دو صراف و اخذ آخرین دفاعیات آنها خبر داد و گفت: در جلسه امروز متهمان و وکلای آنها دفاعیات خود را به طور مفصل بیان کردند و آخرین دفاعیات از آنها گرفته شد. همچنین نماینده دادستان نیز مطالب خود را بیان کرد. ظاهراً این آخرین جلسه دادگاه بود و قرار شد تا یک هفته دیگر سایر دفاعیات خود را تقدیم دادگاه کنم که ممکن است بعد از مطالعاتی که انجام می‌گیرد اگر دادگاه نیاز به استعلام و توضیحی از کسی داشته باشد مبادرت به دریافت آن خواهد کرد.

حکم قاتل ملیکا: دو بار اعدام و سی‌ویک سال و ۹ ماه حبس

احمد خسروی وفا- رییس کل دادگستری استان اصفهان- با اعلام صدور احکام قاتل ملیکا گفت: قضات شعبه اول دادگاه کیفری یک استان قاتل ملیکای ۵ ساله فلاورجانی را به قصاص نفس محکوم کردند.

این متهم به جهت قتل عمد ملیکا به قصاص، نسبت به زنای به عنف فرد دیگری به اعدام، آدم ربایی به ۲۰ سال حبس، ایراد ضرب و جرح عمدی به ۷ سال حبس از بابت حبس غیرقانونی طفل و خواهر و برادر وی به ۴ سال و برای کودک آزاری به ۹ماه حبس و نیز پرداخت دیه در حق اولیای دم و شکات محکوم شد و این رأی قابل تجدیدنظر خواهی از سوی محکوم علیه خواهد بود.

ملیکا دختری ۵ ساله بود که مهرماه سال جاری به همراه برادر و خواهرش توسط "ممد قاچاقی" به خاطر طلب مالی از پدر ملیکا ربوده شد و بعد از ۲۳ روز شکنجه و تجاوز، کشته شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما