شناسهٔ خبر: 29385312 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صنعت بیمه | لینک خبر

دستمزد کارگران دوباره در شورای عالی کار

صاحب‌خبر -
صنعت بیمه -هفته جاری را باید هفته‌ای پر خبر برای حوزه کار و اشتغال دانست؛ هفته‌ای که به عناوینی همچون ضرب الاجل وزیر کار برای حذف چندشغله‌های این وزارتخانه، اختصاص سبدغذایی به کارگران، تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، پیش‌بینی دولت برای حقوق و دستمزد در بودجه ۹۸ و خبر تشکیل کمیته دستمزد کارگران در هفته آینده اختصاص داشت.

این هفته موضوع اعطای بسته‌های غذایی و کمک جبرانی دولت همچنان درصدر اخبار قرار داشت وسرانجام رئیس جمهور به انتظارها پایان داد و در نشست مشترک سران قوه، توزیع اولین بسته حمایت غذایی در آبان ماه را اعلام کرد.

روحانی تاکید کرد این بسته غذایی به افرادی که مشکلات بیشتری داشته و در فشار بیشتری هستند، اختصاص می‌یابد و این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه می‌یابد.
وی همچنین از پیش‌بینی‌هایی برای بهبود حقوق و دستمزد در بودجه سال آینده خبر داد تا از این طریق بخشی از مشکلات اقتصادی مردم جبران شود.

با اعلام توزیع اولین بسته حمایت غذایی از سوی دولت، وزیر کار نیز دست به کار شد و در یک نشست خبری جزئیات بیشتری از نحوه اعطای کمک جبرانی و بسته‌های غذایی در اختیار مردم قرار داد.
آنطور که شریعتمداری گفته این طرح در دو فاز کالایی و نقدی دنبال می‌شود؛ در گام اول، تمام افراد و دهک‌های تحت پوشش‌ نهادهای حمایتی در دستور کار قرار می گیرند و با جدول جدیدی که بر این اساس تعریف شده، هر خانوار یک نفره تا پنج نفره از رقمی بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان بهره مند می‌شوند.در گام دوم، برنامه دولت این است که همراه با حقوق این ماه یا زودتر از آن، به کارمندان دولت در بخشهای مختلف واریز نقدی صورت گیرد و این کار توسط دولت یا وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام می‌گیرد.

وزیر کار درعین حال از برنامه‌ریزی برای کارگران و دهکهای کم درآمدی که جزو اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، خبر داد و گفت که طرح مربوط به این گروهها دو هفته بعد از اجرای مرحله اول طرح آغاز خواهد شد.

ناگفته نماند که مرحله اول طرح شامل مددجویان و مشمولین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به فاصله اندکی عملیاتی شد و از این هفته به ازای هر خانوار و برحسب بعد خانوار مبلغ ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان در کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ می شود که افراد می‌توانند با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح از جمله افق کوروش، جانبو، اتکا، سپه، رفاه، امکان و فرهنگیان اقلام و مواد غذایی پیش‌بینی شده در این طرح را خریداری کنند.

در هفته‌ای که گذشت مراسم تودیع و معارفه ربیعی و شریعتمداری (وزرای سابق و جدید) در وزارت کار برگزار شد.

ربیعی در این مراسم که معاون اول رئیس جمهور هم در آن حضور داشت، وزارت کار را سخنگوی فقرا و صداهای خاموش توصیف کرد و خطاب به شریعتمداری گفت: شما مدیر ۱۷ صندوق هستید و اگر نتوانیم اصلاحات دردناک را در آن اعمال کنیم، نظام را تحت مخاطره قرار داده‌ایم.
وی با بیان این که وزارت کار مسئول سیاستگذاری اشتغال است، بیکاری را مساله مهم جامعه و دغدغه خانواده ها دانست که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

شریعتمداری هم در این مراسم اظهار کرد: امروز بیشتر صندوق‌های بازنشستگی توان درآمدزایی ندارند، از این رو باید به سمت حل مشکلات صندوق‌ها برویم و گام‌هایی در این زمینه برداشته شده که یکی از آنها تأدیه ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی است.
وی ابراز امیدواری کرد: با عملی شدن این امر در نیمه دوم سال، یک سوم بدهی ۱۵۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

ضرب‌الاجل ۷ روزه شریعتمداری برای استعفای چند شغله‌ها خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.
محمد شریعتمداری ـ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ـ در دستوری به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری حذف مدیران چند شغله از هیات مدیره شرکت‌های تابعه سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری را خواستار شد. بر این اساس مدیران سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ماموریت یافتند نسبت به اجرای دستور حذف مدیران چندشغله سازمان‌های تابعه خود ظرف هفت روز کاری اقدام و استعفای این مدیران از هیات مدیره شرکت‌های تابعه را اجرایی کنند.

صدور این دستور در پی وعده شریعتمداری در انتشار لیست اسامی مدیران و اعضای هیات مدیره شرکتها و زیرمجموعه‌های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت.
برگزاری اولین جلسه شورای عالی کار پس از ماهها توقف، وعده‌ای بود که شریعتمداری در دیدار با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی داد.روند این جلسه از سیگنال‌های مثبت برای ترمیم دستمزد کارگران حکایت داشت و نمایندگان کارگری آن را جلسه‌ای امیدوارکننده توصیف کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با اشاره به این که به وعده و قول‌هایی که تاکنون داده پاییند است ، گفت: باید همه ما تلاش کنیم تا با کمک و حمایت دولت سبد معیشت کارگران را بهبود بخشیم.

شریعتمداری با بیان این که من همیشه با جامعه کارگری همراه بوده‌ام و هستم، ابلاغ رئیس جمهوری در خصوص ارایه بسته‌های حمایتی به اقشار کم درآمد را یک گام مثبت برای حل مشکلات جامعه کارگری دانست و گفت: فاصله بین معیشت و دستمزد کارگران فاصله تلخی است و باید در مسیری حرکت کنیم تا این فاصله را به حداقل برسانیم.

ابوالفضل فتح الهی نماینده کارگران در شورای عالی کار از اختصاص بسته‌های حمایت غذایی به کارگران خبر داد و گفت: به پیشنهاد وزیر کار کمیته دستمزد شورای عالی کار به منظور به روز کردن مباحث مزدی و بررسی ابعاد ترمیم مزد کارگران در هفته آینده تشکیل می‌شود.
حمایت وزارت کار از دانشجویان کارآفرین خبر دیگری بود که معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرد. به گفته عیسی منصوری، وزارت کار از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خلاق و ایده‌پردازی که ایده‌های نوآورانه داشته باشند، علاوه بر اتصال به شبکه‌های نوآورانه در قالب ارائه وام و تسهیلات حمایت خواهد کرد.




منبع:ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما