شناسهٔ خبر: 29385264 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نویسنده کتاب "بلدچی " ،مطرح کرد :

استقبال در قشر جوان از کتاب " بلدچی" بیشتر بوده و این برای من ارزشمند است/جلد سوم کتاب آماده است /تلاش کردم مطالب کتاب را با اسناد دفاع مقدس تطبیق دهم

"اسماعیل سپهوند" نویسنده کتاب «بلدچی» جامع ترین خاطره نگاری دفاع مقدس لرستان، نگاه متفاوت این کتاب به 8 سال جنگ تحمیلی را روایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان؛ اسماعیل سپهوند در گفت وگو با رسانه ها ، اظهارکرد: جلد دوم کتاب بلدچی مربوط به خاطرات سال ۱۳۶۵ است، سالی که باید سرنوشت جنگ مشخص می‌شد. از ابتدای سال ۶۵ با تک عراق به منطقه، عملیات والفجر ۹ آغاز و پس‌ازآن تک عراق به دربندی خان انجام و سپس در حین شناسایی دربندی خان، عملیات حاج عمران آغاز شد.

اوافزود: عراق سعی می‌کرد شهر پیرانشهر را بگیرد، وقتی شرایط سخت شد به لشکر ۵۷ دستور دادند منطقه دربندی خان را رها کرده و نیروها به سمت منطقه عملیاتی حاج عمران بروند.

نویسنده کتاب بلدچی  تصریح کرد: پس‌ازآن مجدداً شناسایی منطقه دربندی خان انجام شد و قرار بود عملیات بزرگی در آن منطقه انجام شود. عملیات لو رفت و عراق منطقه را بمباران کرد و تلفات شیمیایی زیادی داشتیم.

او بیان کرد: پس از اتمام این عملیات ما را به منطقه نوسود جهت شناسایی منتقل کردند که آن عملیات نیز منتفی شد و بعدازآن عملیات کربلای ۴ انجام شد که در این عملیات نیز شرکت کرده و پس‌ازآن نیز عملیات کربلای ۵ آغاز شد.

سپهوند خاطر نشان  کرد: جلد دوم کتاب بلدچی در ادامه‌ جلد اول است، درواقع چهار جلد آن در ادامه‌ هم است. نگارش خاطراتم به اتمام رسیده و بازخوانی، ویرایش و فرآیند آماده سازی کتاب در حال انجام است.

او درمورد بازخورد جلد اول کتاب بلدچی عنوان  کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ضعیف است به‌ویژه در استان لرستان اما بااین‌حال و بدون تبلیغات هرکسی این کتاب را خوانده از آن تاثیر گرفته. استقبال در قشر جوان بیشتر بوده و این برای من ارزشمند است.

 سپهوند یادآورشد: تلاش کردم مطالب کتاب را با اسناد دفاع مقدس تطبیق بدهم. متن برخی اسناد مکتوب و صوتی در پی‌نوشت‌ها آمده است.

اودر مورد جزیی پردازی و حجم قابل توجه خاطراتش گفت: اغلب راهکارهای عملیات را با دوربین به دست می‌آوردیم و بعدازآن هم با نقشه بررسی می‌کردیم. به‌کرات مسیر را برای مسئولان رده های مختلف لشکر توضیح داده و شب عملیات گردان‌ها را هدایت می‌کردیم. پس از عملیات بین خودمان خاطره گویی را شروع می‌کردیم و پس از جنگ نیز در جمع دوستان بازهم خاطرات را مرور می‌کردیم؛ بعد از جنگ نیز جهت تفحص به مناطق عملیاتی رفته و حدود دو ماه آنجا بودیم. همه ی این اقدامات در ثبت خاطرات در ذهن بنده تاثیرگذار بوده اند.

به گفته او  سال ۸۸ شروع به نوشتن کتاب کردم و در سال ۹۲ به اتمام رسید، با نویسندگان مختلفی برای کمک در امر نوشتن کتاب رایزنی کردم، سنگ‌اندازی‌هایی هم بود که با‌ کمک دوستان حل شد.

نویسنده کتاب بلدچی در مورد چگونگی انتخاب نام کتاب بلدچی بیان کرد: بلدچی به معنای راهنما و راه‌بلد است، نام‌های دیگری نیز پیشنهاد شد ولی درنهایت نام بلدچی تأیید شد.

او بابیان اینکه جلد اول در سال ۹۵ رونمایی شده و جلد دوم هم امروز، تصریح کرد: جلد سوم این کتاب نیز آماده است اما تطبیق دادن اسناد با خاطرات زمان‌بر بوده که تلاشمان این است کاری را به ثمر برسانیم که از نظر تطبیق با واقعیت های دفاع مقدس کمترین اختلاف و تفاوت را داشته باشد.

سپهوند گفت: در روز نخست که شروع به کارکردم تصمیم گرفتم اضافه گویی نکنم و مثل دوربینی باشم که وقایع را ثبت و ضبط کرده و بدون دخل و تصرف آنها را منعکس می کند.

نویسنده کتاب بلدچی تاکید کرد: به خاطر آزاد کردن وقت خود برای نوشتن این کتاب، کار در کانون بازنشستگان و کار در مغازه تراشکاری را رها کرده و وقتم را صرف نوشتن کتاب کردم و در حال حاضر به‌جز کتاب بلدچی، در حال نگارش و تحقیق چند کتاب دیگر نیز هستم.

 

نظر شما