شناسهٔ خبر: 29384835 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

بقاع متبرکه قطب فرهنگی و اجتماعی هستند

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی صبح امروز در مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی 120 کیلوواتی شهید حججی در شاندیز گفت: کار خوب و به‌صورت علمی انجام شده و به‌شرط اینکه منافع موقوفات و بهینه‌سازی امور وقفی در آن صورت گیرد که آن را متخصصین باید گزارش دهند، حمایت صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در همین خصوص درباره بقاع متبرکه نیز توضیح داد: بقاع متبرکه جز برخی از بقاع مستثنی جزو اوقاف است و به‌آنها به‌صورت قطب فرهنگی و اجتماعی نگاه می‌شود.

وی در رابطه با وقف علمی بیان کرد: با معاونت فناوری و علمی رئیس جمهور جلسه‌ای برای صندوق مشترک حمایت از اختراعات و شتاب‌دهنده‌ها برگزار کردیم و هم‌اکنون در مرحله کارشناسی هستیم.

این نیروگاه سالانه 180 هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کند
در ادامه این مراسم، مدیر اجرایی برق خورشیدی 120 کیلوواتی شهید حججی نیز گفت: این نیروگاه سالانه 180 هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و درآمد سالیانه آن بین 160 میلیون تومان الی 200 میلیون تومان است.

هاشم یوسفی افزود: 0.3 درصد درآمد این نیروگاه برای نگهداری ایتام صرف می‌شود که در قالب یک فضای آموزشی 170 دانش‌آموز یتیم حمایت می‌شوند و در سال 1393 در طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار اولین و تنها مرکز بوده است.

وی ادامه داد: 0.1 درصد برای برگزاری مراسم روز عاشورا در نظر گرفته می‌شود و 14 هزار نفر اطعام می‌شوند.

مشهد رتبه اول مصرف برق در کشور را دارد
در ادامه این مراسم، مدیر اجرایی پروژه نیروگاه برق خورشیدی 120 کیلوواتی شهید حججی نیز گفت: انرژی مصرفی در ایران سوخت فسیلی است و یک مشکل عمده در این خصوص اتلاف آن تا رسیدن به‌دست مصرف‌کننده بوده که این یک واقعیت تلخ به‌شمار می‌رود.

حمید اسماعیلی بیان کرد: هر یک کیلووات انرژی الکتریکی 700 تا 900 تن مونوکسیدکربن تولید کرده و در سال 480 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

وی متذکر شد: دنیا به‌این موضوع رسیده که انرژی را به‌صورت پراکنده با کمک نیروگاه‌های کوچک تولید کند تا تلفات نداشته باشد.

مدیر اجرایی پروژه نیروگاه برق خورشیدی 120 کیلوواتی شهید حججی با تأکید بر اینکه یک ساعت انرژی نور خورشید پاسخگوی انرژی یک‌سال کل زمین است، اظهار کرد: اوج بار مصرف کشور 57 هزار مگاوات بوده که مشهد رتبه اول مصرف در کشور را دارا است.

اسماعیلی با اشاره به‌اینکه یکی از بهترین تونل‌های باد کره زمین، تونل باد بینالود است، اضافه کرد: این تونل در هر 24 ساعت یک‌بار تغییر جهت می‌دهد بنابراین کمترین آسیب به‌توربین وارد می‌شود، اما ما تنها از 2 کیلومتر آن استفاده کردیم.

وی تأکید کرد: با مرتفع شدن ساختمان‌ها وزارت نیرو مجبور است شبکه را گسترش دهد و استفاده از نیروهای پراکنده نیاز به‌توسعه شبکه را کاهش می‌دهد.

مدیر اجرایی برق خورشیدی 120 کیلوواتی شهید حججی توضیح داد: نیروگاه برق خورشیدی 120 کیلوواتی شهید حججی سالانه 180 هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و گاز کربنیک را 120 تن کاهش داده است.

اسماعیلی یکی از محاسن نیروگاه‌های کوچک را در نظر گرفتن پدافند غیرعامل دانست و یادآور شد: با محاسبه دست‌پایین در آمد این نیروگاه سالیانه بین 160 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان است.

منبع:فارس

نظر شما