شناسهٔ خبر: 29384424 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتقاد آذری جهرمی از عدم تولید محتوای حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی

آذری جهرمی فراگیری استفاده از فیلترشکن ها برای کودکان و نوجوانان را خطرنا توصیف کرد و گفت: به دلیل سیاسی و دو قطبی شدن فضا، مرجع مناسبی برای تولید محتوا در این حوزه در فضای مجازی نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه با فعالان تولید محتوای کودک و نوجوان با بیان اینکه حوزه کودک و نوجوان جزو نخستین هدف‌گذاری هایم به عنوان وزیر ارتباطات بود، توضیح داد: در پی آن تحقیقات دقیق میدانی و مطالعه تطبیقی مفصلی داشتیم و تلاش کردیم برای این حوزه برنامه ای تنظیم کنیم.

وی با اشاره به دو قطبی و سیاسی شدن تولید محتوا در کشور، افزود: در وضعیت کنونی مرجع درستی برای انتشار محتوای خوب نداریم که کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد، البته کسانی آمده اند و حرف هایشان نفوذ پیدا کرده که محلی از اعراب ندارند و در بهترین حالت فقط به محتوای آنها می‌شود خندید.

آذری جهرمی با اشاره به فرمایشی از حضرت علی علیه السلام که فرمودند آدم های فرومایه بر گران مایه مقدم داشته می شوند، اظهار کرد: وقتی در فضای دو قطبی با هرگونه مقابله و اقدام صیانتی مخالفت شود، حرف های این دست از افراد نفوذ پیدا می کند و در چنین حالتی جامعه رو به انحطاط می رود و در مقابل آن عده ای از مسوولان کشور برای فائق آمدن با این موضوع همواره به دنبال بستن و قطع کردن دسترسی ها هستند.

وزیر ارتباطات رواج فیلترشکن را در قشر کودک و نوجوان بسیار خطرناک توصیف کرد و ادامه داد: فراگیری استفاده از فیلترشکن پایه های اخلاقی و حاکمیتی ما را نابود و ویران می کند و اکنون فیلترشکن دریچه بسیار بدی به روی بچه هاست و قبح استفاده از فیلتر شکن در خانواده‌ها از میان رفته و آنها فکر می کنند که استفاده از فیلتر شکن ضرورت دارد که اتفاق بسیار بدیست.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح وضعیت موجود در حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: سهم تولید محتوای ایرانی مورد نیاز بچه ها از طریق تهیه کننده ایرانی در فضای مجازی بسیار ناچیز است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به وجود تولیدکنندگان با سلیقه در کشور خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ایرانی بعد از ارایه ایده و جذب سرمایه به دلیل نداشتن پلتفرم نمی توانند بهره اقتصادی از تولیدات خود ببرند چراکه از مخاطبان آنها در یوتیوب به دلیل متصل نبودن به نظام بانکی نمی تواند پول در بیاورد و همچنین صداوسیما نیز محتوای آنها را پخش نمی کند.

آذری جهرمی شبکه تلویزیونی پویا را پلتفرم محبوب کودکان و باعث رشد دهنده اقتصاد محتوای این حوزه دانست و گفت: موضوع دیگر این است که در حوزه کودک و نوجوان ابزار نظارتی نداریم و معلوم نیست محتوای مناسب برای بچه ها در کجا و چگونه سطح بندی می شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به افرادی که مدام به فکر بستن و قطع کردن دسترسی ها هستند، اظهار کرد: این افراد به دلیل اینکه این ابزارها را عامل رشد نمی‌دانند و حجم تهدیدات در ذهن شان بالاست، مستاصل هستند و دایم می گویند که گوشی ها را بشکنید و اینترنت را به روستاها نبرید.

آذری جهرمی با اعلام اینکه 35 درصد مصرف اینترنت کشور مختص شهر تهران است، تصریح کرد: در تهران پدر و مادرها به دلیل مشغله‌هایی که دارند موضوع را رها کرده اند. ضمن اینکه با راه های نظارتی نیز آشنا نیستند و وظیفه نظارتی خود را تنها به فیلترینگ واگذار کرده اند.

وی مدرسه ها را در برخورد با موضوع کودک و نوجوان چند دسته دانست و خاطرنشان کرد: مدرسه ها نیز یا بی تفاوت یا به دنبال بستن و قطع دسترسی ها هستند.

آذری جهرمی با اشاره به تجربه ناموفق دولت ها در بستن و قطع کردن، گفت: باید حرکتی در مدارس و در انجمن اولیا مربیان و معلمان برای راه اندازی ابزار کنترل والدین راه بیفتد که البته مخاطب آن بچه ها نیستند که از همین رو به دنبال سازمان های مردم نهاد رفتیم تا در استان های سراسرکشور با ضریب نفوذی موضوع را آموزش دهند.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: باید پلتفرم سازان به سمت حوزه کودک و نوجوان حرکت کنند تا شاهد ایجاد پلتفرم های مخصوص کودک باشیم که در زمان آپلود محتوا، سن پرسیده شود و امکان تایید آن وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر تولید محتوا برای کودک و نوجوان، افزود: باید توجه داشته باشیم که ضمن رشد کودکان باید از آنان نیز صیانت کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم وجود ساختاری در دل سازمان ها و نهادهای فعلی برای تشخیص و جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب در فضای مجازی را ضروری دانست و تصریح کرد: تولید محتوا برای کودک و نوجوان در فضای مجازی کار بزرگی است و اثر فرهنگی آن 10 تا 15 سال بعد مشخص می شود و اثر اقتصادی آن نیز در درازمدت باید ادامه پیدا کند.

آذری جهرمی در پایان بر دنبال کردن خط کودک و اینترنت در فضای مجازی تاکید کرد و نوید داد که به زودی رویدادی با موضوع تولید محتوای ویژه کودک و نوجوان در فضای مجازی برگزار می شود و از همه اهالی فرهنگ و هنر، تولیدکنندگان محتوای کودک و نوجوان و علاقمندان دعوت کرد که به این رویداد بپوندند.

انتهای پیام/

نظر شما