شناسهٔ خبر: 29384160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

استقلال وکلا ضامن عدالت است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت : استقلال وکیل در نظام حقوقی ایران ضامن بقای عدالت بوده و کانون وکلا برای تحقق این عدالت مستقل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در آیین افتتاحیه سی و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور (اسکودا) با تاکید بر برخورد کانون وکلا با رفتارهای غیر حرفه‌ای و تخلفات برخی از افراد شاغل در این کسوت، گفت: کانون وکلا برای تحقق عدالت مستقل شده و باید برای حفظ اعتبار حرفه‌ای وکلا خود را مکلف به برخورد با بداخلاقی‌ها و تخلفات بدانند.

وی افزود: در کشور ما هرگونه فعالیت حقوقی و قضایی به محوریت اسلام و مبانی دینی استوار است که برای حرکت در چنین مسیری تعامل و همکاری سازنده و عزت مدارانه بین کانون های وکلا و دستگاه قضایی لازم و ضروری است.

وی وکلا را تحقق دهنده حقوق مردم عنوان کرد و گفت: وکلا برای گسترش عدالت کار قضاوت را انجام می دهند و قضاوت و عدالت از تاکیدات دین اسلام بوده و داری ارزشی والا و ممتاز و منطبق بر ذات بشری است.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان این‌که انسان در طول تاریخ همواره به دنبال عدل و عدالت بوده و راهکارهایی برای تحقق در نظر گرفته است، ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظام مردم سالاری دینی عدالت را جزو اصول محوری و اصلی خود قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عدالت در عمل را جزء دشوارترین کارها دانست و افزود: دشواری این موضوع از آنجا نشأت می گیرد که خداوند در قرآن کریم عدالت را در سایه نفی هرگونه ظلم و ستمگری عنوان کرده وحتی گرایش اندک به ظلم را قبیح برشمرده است.

وی با اشاره به انتظارات مردم از دستگاه قضائی گفت: تسریع و تسهیل در فرآیند دادرسی، رعایت کرامت انسانی، راهنمایی و ارشاد درست مراجعه کنندگان و یکسان نگری اصحاب دعوی باید محور امورات جاری در دستگاه قضائی باشد.

وی وکیل را کاشف حجاب قاضی عنوان کرد و ادامه داد: از تضارب آرای وکلای هر پرونده، حقیقت نزد قاضی به سهولت کشف می شود و این رویه برای تحقق عدالت در جامعه بسیار ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اجباری شدن داشتن وکیل برای آحاد مردم خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی حق داشتن وکیل جزو حقوق شهروندی بوده و نقش وکلا در حوزه‌های سیاسی و مسایل روز کشور مهم و تعیین کننده است.

انتهای پیام

نظر شما