شناسهٔ خبر: 29383947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش ارزش پول ملی سبب صرفه اقتصادی در صادرات محصولات کشاورزی شده است

R41363/P1377/S6,53/CT11

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا یک نعمت برای بخش کشاورزی است گفت: با کاهش ارزش پول ملی صادرات، محصولات کشاورزی از صرفه اقتصادی برخوردار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، احمدعلی کیخا ظهر امروز در جشنواره ملی خرما و صنایع وابسته به آن با بیان اینکه ظرفیت کشاورزی 14 استان مورد بازدید و بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: پروژه پایاب سد خدآفرین اردبیل پروژه مهم و بزرگی است که می‌تواند تحول مهمی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

وی با اشاره به پیشرفت بالای سد یاد شده افزود: بعداز انقلاب این نوع فعالیت‌ها در نقاط مختلف کشور انجام شده که همه تلاش‌ها برای توسعه کشاورزی است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون انتظارات در توسعه کشاورزی با وجود اجرای طرح‌های مختلف محقق نشده است تصریح کرد: اقدامات خوبی در بخش کشاورزی انجام شده اما برآیند این است که این اقدامات منجر به توسعه به مفهوم واقعی نشده است.

کیخا، با بیان اینکه بخش کشاورزی سهم قابل توجهی در توسعه ندارد افزود: در بین 10 کشور جهان در تولید خرما ایران دارای رتبه برتر است ولی در صادرات در ردیف‌های آخر قرار دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به قانون بودجه و پروژه‌های حوزه آب کشاورزی افزود: با بررسی پروژه‌ها تاکنون تحولی در تولید، تامین، به‌زرارعی، کاشت، داشت و آبیاری نوین ایجاد نشده است.

وی، از وجود 227 پروژه نیمه تمام در بخش آبیاری کشاورزی خبر داد و بیان کرد: بر اساس قانون بودجه برای تکمیل این پروژه‌ها به 150 هزار میلیارد تومان نیاز است و این در حالی است که سالانه بین 3 تا 5 میلیارد تومان تخصیص می‌یابد که با این روند برای تکمیل آنها 50 سال طول می‌کشد.

کیخا با اشاره به اینکه با بررسی انجام شده  30 درصد پروژه‌ها ضروری نیست گفت: کارشناسان کشاورزی اعتقاد دارند از 337 پروژه بخش آبیاری 200 پروژه آن نیاز  است تکمیل شود که برای این پروژه‌ها 100 هزار میلیارد تومان نیاز است‌.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ایران دومین تولید کننده محصولات کشاورزی از جمله خرما است ولی در کسب درآمد ارزی در ردیف‌های آخر قرار دارد تصریح کرد: تعیین بازار هدف صادراتی محصولات کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرد و لازم است مهم‌ترین ماموریت در این بخش بازاریابی باشد.

وی، با تاکید بر تغییر نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: استان‌های مختلف دارای ظرفیت‌های متفاوتی در حوزه کشاورزی است که باید بر اساس این توانمندی استان‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود.

کیخا با اشاره به بازدیداز مجتمع پرورش ماهی سردآبی استان لرستان بیان کرد: این پروژه با  تامین 10 میلیارد تومان اعتبار تکمیل می‌شود و این در حالی است که  ساخت یک سد بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد از این نظر توجه به  تکمیل پروژه‌های زودبازده باید در اولویت قرار بگیرد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین ضرر در افزایش نرخ ارز به بخش  ماشین‌الات کشاورزی وارد شد تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا  یک نعمت برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود چراکه با کاهش ارزش پول ملی صادرات، محصولات کشاورزی از صرفه اقتصادی برخوردار شده است.

وی، با تاکید بر توجه به طرح‌های دانش بنیان در عرصه کشاورزی افزود: علم و دانش در بخش کشاورزی هنوز نهادینه نشده و بیشتر به شیوه سنتی اجرا می‌شود.

کیخا با بیان اینکه نمایندگان عقل مردم نیستند افزود: هر چند نمایندگان می‌توانند زبان و چشم مردم باشند ولی عقل مردم نمی‌توانند باشند.

انتهای پیام/ش

نظر شما