شناسهٔ خبر: 29383266 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیت الله ملک حسینی نماد ایستادگی عشایر و پیش قراول مبارزات انقلابی

از سال 41 پس از خروش و قیام خمینی کبیر (ره ) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست و یکی از عوامل اصلی اتصال عشایر جنوب به انقلاب و رهبری آن بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ آیت الله العظمی سید کرامت الله ملک حسینی فرزند آیت الله سید صدر الدین ملک حسینی معروف به "آصدرا" در سوم مهر 1303 در کنار بارگاه مطهر جدش امامزاده شاه قاسم در روستای "گوشه" از توابع یاسوج چشم به جهان گشود.

دوران تحصیل آیت الله ملک حسینی 

سید کرامت الله در سن پنج سالگی به دلیل اعزام لشکر رضا شاه به فرماندهی امیر لشکر شیبانی به منطقه به منظور سرکوب و تسلط بر عشایر بویراحمد، با تصمیم پدر به "دژکُرد"عزیمت می کند تا از صدمات قوای رضاشاه در امان باشد. در آنجا در مکتب مردی بنام ملاباقر و همچنین کربلایی جواد خواندن می آموزد.

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

پس از آنکه مقر حکومت نظامی کهگیلویه و بهبهان در قریه تل خسرو(در نزدیکی یاسوج فعلی) تاسیس می شود و به صورت شهرکی در می آید، او به همراه خانواده به تل خسرو می آید و در آنجا به دبستان می رود.

سید کرامت الله، پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تل خسرو در سال1315 به شیراز رفت و ضمن گذراندن کلاس سوم متوسطه، به فراگیری علوم دینی پرداخت.

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

وی از سال 1325 به قم عزیمت کرد و قریب به 16 سال را در محضر استوانه های فقاهت و اساتید مبارز از جمله آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت الله آقا سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیت الله حجت کوهکمری و مرحوم آیت الله سید دامادیزدی گذراند و حدود 9 سال در حوزه تدریس امام خمینی (ره) از مسجد محمدیه تا مسجد سلماسی،مشغول به تحصیل شد و تقریرات درس او را به رشته تحریر در آورد که بدین دلیل موردعنایت و توجه خاص حضرت امام (ره ) قرار می گرفت.

در سال 1340 به درجه اجتهاد نائل شد و در اواخر عمر با برکت آیت الله العظمی بروجردی به صلاحدید ایشان به شیراز عزیمت کرد و در مدرسه خان به تدریس طلاب علوم دین پرداخت.

زندگی سیاسی آیت‌الله ملک حسینی

از سال 41 پس از خروش و قیام خمینی کبیر (ره ) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست و یکی از عوامل اصلی اتصال عشایر جنوب به انقلاب و رهبری آن بود.

وی که یکی از مضروبان حادثه حمله رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه قم بود، به موجب بخش به دست آمده از اسناد ساواک، ارگان امنیتی انتظامی سابق به زعم آن ها از جمله خطرناکترین شاگردان امام واز افراطی ترین روحانیون تحت مراقبت بود.

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

آیت الله ملک حسینی که در حادثه مدرسه فیضیه زخمی شده بود، در خصوص این حادثه گفته بود: "پس از حادثه به مدرسه حجتیه رفتم، خونریزی زخم صورتم تا صبح ادامه داشت اما برایم زشت بود که به بیمارستان بروم.صبح به منزل امام رفتم. سید ریش سفید ومسنی در کنارش بود که وقتی از امام سئوال کردم ایشان کی هستند؟ فرمودند که «اخوی بزرگ ما آقای پسندیده هستند». سپس امام فرمودند: «شما هم زخمی شدید؟» گفتم:"بلاوقتی عمومی باشد گواراست".

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

برای تحلیلگران تاریخ انقلاب این نکته حقیقتی انکارناپذیر است که حضور غیرتمندانه او موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب و یکی از عوامل ناکامی رژیم ستم شاهی بود.

به لحاظ سوابق مبارزاتی و علمی و اعتماد کامل حضرت امام به ایشان حدود 20 روز قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام از پاریس طی نامه ای وی را مامور حفظ امنیت منطقه و گرفتن بهانه از اشخاص ماجراجو کرد.

حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) طی حکمی وی را موظف به تشکیل دادگاه و اجرای حکم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هرنحو که صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی کردن توطئه های دشمنان اسلام نمود.

شناخت بزرگان از این عالم ربانی

رهبر معظم انقلاب بعد از رحلت مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی در پیام تسلیتی آورده اند: در طول دهها سال آشنایی و ارتباط با این عالم بزرگوار، همواره مجاهدت در راه حق و اهتمام بر خدمت به مردم و تلاش برای تعلیم و تربیت متعلمان و جویندگان، همراه با صدق و صفای کم نظیر را از خصوصیات بارز این روحانی بزرگوار شناخته‌ام و این‌گونه خصال نیکو و برجسته، در میزان الهی از برترین حسنات است. 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در توصیف این عالم ربانی این گونه می گوید:این عالم خدوم و با شخصیت که از دوستان قدیمی ما بود در تمام دوران عمر گران‌بهای خود برای دفاع از اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تلاش وافر و جدیت فراوان داشت. عالمی آگاه و شجاع بود و از آغاز انقلاب اسلامی نیز با تمام توان در پیشرفت انقلاب در منطقه تأثیر فراوان داشت. هم‌چنین آن فقید سعید دارای حوزه علمیه پرباری بود که نسبت به آن اهتمام فراوان داشت.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان نیز پیش از این گفت: آیت الله العظمی ملک حسینی(ره) پایگاه دینی و جایگاه زیبای مردمی داشت و از محبوبیت سرشار در دل عامه مسلمین برخوردار بود.

آیت الله سلیمانی با اشاره به سوابق مبارزاتی آن فقیه فقید افزود: آن عالم مجاهد بیش از 17 بار به دست دژخیمان پهلوی گرفتار شد و ساواک بارها در تعقیب او بودند.

وی بیان کرد: در اواخر دهه چهل که در شیراز به منبر می رفتم خواستم به محضر ایشان شرفیاب شوم، گفتند" ساواک در تعقیب اوست و ایشان به صورت مخفی به پابوس امام رضا(ع) رفته است."

مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی از پیشگامان مبارزات انقلاب و مورد وثوق امام راحل بود

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان گفت: مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی از پیشگامان مبارزات انقلاب و مورد وثوق امام راحل بود.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری صبح امروز در مراسم ششمین سالگرد رحلت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی گفت: این جلسه نشان دهنده ارادت مردم استان به مقام شامخ روحانیت است و در حقیقت ادای دین به عالمان دینی ادای دین به حجت‌ابن‌الحسن است.

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

وی به زحمات آیت‌الله ملک‌حسینی و خدمات وی در این استان اشاره کرد و گفت: کمیته امداد این استان به من گزارش دادند که مرحوم ملک‌حسینی در کمک به فقرا و محرومان کمک کار کار ما هستند و هیچ محرومی از نزد ایشان مایوس و ناامید برنمی‌گشت.

موسوی جزایری با بیان این که آن عالم ربانی مبارزات را از سال ۴۲ آغاز کرد و از جمله کسانی که پرچم به دست گرفت و منادی انقلاب بود و در این منطقه رهبری مبارزات را بر عهده داشت.

وی گفت: ایشان از پیشتازان انقلاب بود که امام راحل روی ایشان حساب می‌کرد و همچنین مورد اعتماد مقام معظم رهبری بود و در جلسه‌ای که خدمت معظم‌له بودیم متوجه علاقه  رهبری به آیت‌الله ملک‌حسینی بودیم.

 قدر شناسی مردم کهگیلویه وبویراحمد در مراسم تشییع آیت الله ملک حسینی

مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی با حضور و همراهی مردم در صحنه‌های انقلاب با تأسیس حوزه‌های علمیه و پیگیری مشکلات و انعکاس به مسئولان و تلاش در حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأکید بر حفظ ارزش‌ها و شعائر اسلامی و پیگیری و تلاش در حریم امکان برای رفع تبعیض و محرومیت و تغییر چهره استان در جهت توسعه گام‌های استواری برداشت.

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

وی در دورۀ چهارم مجلس خبرگان رهبری نیز نمایندگی مردم استان کهگیلویه وبویراحمد را بر عهده داشت.
تلاش و همت مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی برای توسعه وآبادانی استان کهگیلویه وبویراحمد برهیچ کس پوشیده نبود و گواه این امر تشییع باشکوه این عالم ربانی بر دستان مردم قدر شناس استان است.

برای شناخت بیشتر این عالم بزرگ کتاب دُرَِّ دانه در 500 صفحه روزشمار زندگی نماینده سابق ولی فقیه در استان از سال 1342 اعم از مبارزات سیاسی و فعالیت های دینی قبل و بعد از انقلاب و خدمات ایشان شرح داده شده است علاقه مندان می توانند با خرید این کتاب این عالم بزرگ را بیشتر بشناسند.

شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه وبویراحمدی/شش سال از عروج ملکوتی خطرناک ترین شاگرد امام گذشت

آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی، نماینده فقید ولی فقیه و همچنین نماینده مردم کهگیلویه وبویراحمد در مجلس خبرگان رهبری شش سال قبل در چنین روزی پس از ۸۸ سال عمر باعزت و بابرکت خود، سحرگاه جمعه،۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۱ هجری شمشی دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

گزارش /مرضیه سادات غلامی

نظر شما