شناسهٔ خبر: 29383251 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

عقب نشینی سه هزار واحدی شاخص در هفته پاییزی بورس/ فضای معاملاتی بزرگ‌ترهای بازار کم‌رونق شد

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در هفته جاری شاهد شکل گیری فضای سنگین معاملاتی در تالار شیشه‌ای تحت تاثیر سقوط 20 درصدی قیمت نفت در یک ماهه گذشته و همچنین پُررنگ تر ریسک سیستماتیک سیاسی در خصوص محدود شدن دسترسی بانک های ایرانی به سوئیفت بودیم به نحوی که حجم و ارزش معاملات خرد این هفته بطور چشمگیری نسبت به میانگین ماه گذشته کاهش داشت. از این رو به نظر می رسد فعالان بورس تهران ترجیح دادند تا در این هفته سطح دادوستدهای خود را پایین آورده و با ریسک کمتری منتظر شنیدن عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی باشند.

 

 آتش نفت، دامن بورس را هم گرفت

در هفته جاری شاهد شدت گرفتن سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم به نحوی که در معاملات وعده دار روز سه شنبه قیمت نفت برنت برای لحظاتی به رقم 64 دلار در هربشکه رسید که این رقم کمتریم میزان در هشت ماهه گذشته بود. از این شاهد شکل گیری جو هراس و فروش شتابزده سهامداران گروه پتروپالایشی در تالار حافظ بودیم. این اقدام سهامداران از دو جهت قابل بررسی است.

نخست اینکه اگر بخواهیم این فروش شتابزده را منطقی فرض کنیم باید در نظر بگیریم که ادامه روند نزولی بهای نفت می تواند سیگنال های ناخوشایندی را برای بورس تهران ارائه دهند. گفتنی است در سال 92 و 93 ارزش بازار شرکت های دلار در بورس تهران تقریبا 45 درصد کل بازار سهام را تشکیل می داد که در حال حاضر این رقم به عدد 70 درصد رسیده است. از این افت بیشتر قیمت نفت می تواند به کاهش چشمگیر درآمد این شرکت ها بی‌انجامد. در این صورت باید منتظر ریزش های بیشتر شاخص باشیم.

اما واقعیت این است که تا این لحظه هشدار خاصی نسبت به ریزش بیشتر نفت مخابره نشده و قیمت هر بشکه نفت در همان محدوده 66 دلار قرار دارد. ازاین رو رفتار امروز سهامداران بورس تهران بیشتر شبیه افراد هراسانی بود که عجولانه دست به ماشه شدند و اقدام به فروش سهام ارزنده پتروپالایشی خود نمودند. البته گفتنی است باید منتظر ماند تا گزارش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در روزهای اخیر منتشر شود که اگر این گزارش ها امیدروار کننده باشند دیگر نمی توان به افت بیشتر قیمت نفت امیدوار بود. 

 

 بازهم عرضه اولیه بلای جان بازار شد

یکی دیگر از بازیگرانی که نقش اصلی در منفی کردن بازدهی هفته جاری شاخص کل داشت، فروش اشخاص حقیقی جهت تامین نقدینگی برای خرید «کگهر» بود. در این بین فروش حقیقی ها از روز سه شنبه قوت گرفت و این فروش در معاملات روز چهارشنبه نیز خود را به میزان 80 میلیارد تومان نشان داد. گفتنی است روز گذشته شایعاتی در خصوص به تعویق افتادن این عرضه در بازار پخش شد که با انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت در کدال این شایعه برطرف شد. در خصوص «کگهر» باید گفت 615 میلیون سهم «کگهر» در دامنه قیمتی 6500 تا 6800 ریال توسط شرکت کارگزاری بانک سپه در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌توانند 6000 سهم این شرکت را خریداری کنند.

این شرکت در سال 1383 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در سال 97 به سهامی عام تغییر کرد تا آماده ورود به بازار سرمایه شود که در نخستین روز از هفته آتی شاهد عرضه اولیه 5 درصد از سهام آن به عموم خواهیم بود.

گفتنی است متعهد خرید 50 درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین شرکت تامین سرمایه امید است و همان‌گونه که اشاره شد مدیر عرضه نیز شرکت کارگزاری بانک سپه خواهد بود.

«کگهر» که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن، تولید کنسانتره، گندله و فولاد از آن و ... فعالیت می‌کند در آستانه ورود به تابلو معاملات فرابورس، سرمایه 12 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه دارد. همچنین سهامداران عمده شرکت سنگ آهن گهر زمین شامل شرکت گل‌گهر با 30 درصد سهم، سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه با 27.7 درصد سهم، سرمایه‌گذاری غدیر با 22.5 درصد و توسعه معادن فلزات با دارا بودن 20 درصد از سهام گوهر زمین هستند.

 

هفته پُرنوسان از جنس بانک و خودرو

در پنج روز کاری هفته جاری شاهد معاملات پُرحجم و نوسانی در دو گروه بانک و خودرو بودیم که سرانجام این نوسانات سبب افت 2.18 درصدی بازدهی بانک ها و مثبت 4.8 درصدی برای گروه خودرو شد. گفتنی است مهم ترین خبر تاثیرگذار در گروه بانکی، محدودیت دسترسی به سوئیفت بود. در مجموع این هفته شاهد دادوستد بیش از 5.5 میلیارد سهام به ارزش 923 میلیارد تومان در گروه بانکی بودیم که البته این گروه در صدر جدول پُرارزش ترین گرو6ه های هفته قرار گرفت. گفتنی است در این گروه تنها بانک تجارت، صادرات و توسعه بودند که بازدهی مثبت را ثبت کردند.

اما در این هفته گروه پالایشی بیشترین افت بازدهی به میزان 5.3 درصد را در بین 38 گروه حاضر در بورس تجربه کرد. همچنین گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نیز در قسمت قرمز رنگ بازدهی ها قرار گرفتند.

حقیقی‌ها 350 میلیارد تومان سهم فروختند

در مجموع هفته گذشته تحرکات اشخاص حقیقی نشان دهنده استقبال این گروه از سهامداری خودوریی و انبوه سازی بود به نحوی که در این دو گروه مجموعا بیش از 40 میلیارد تومان سهم از حقوقی ها خریدند. از سوی دیگر اما درسه گروه مهم از جمله پالایشی، شیمیایی و فلزات اساسی شاهد خروج مجموعا 240میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از این سه گروه بودیم. در مجموع پنج روز کاری هفته جاری خالص فروش اشخاص حقیقی به رقم 350 میلیارد تومان رسید. 

نظر شما