شناسهٔ خبر: 29382623 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها

رشد ۵ درصدی جابه‌جایی مسافر در مسیر مشهد از اربعین تا ربیع/ فرصت استثنایی معافیت بندر چا‌بهار از تحریم‌ها برای ایران/ شش برابر شدن آمار ترانزیت کالا در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری۴۳ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی / اجرای بتن الیافی درعوارضی زنجان - تبریز

در هفته‌ای که گذشت جدی بودن ممنوعیت تردد شناورهای غیرایمن در هرمزگان، رشد ۵ درصدی جابه‌جایی مسافر در مسیر مشهد از اربعین تا ربیع، فرصت استثنایی معافیت بندر چا‌بهار از تحریم‌ها برای ایران، شش برابر شدن آمار ترانزیت کالا در بندر چابهار در کمتر از پنج ماه و اجرای بتن الیافی درعوارضی زنجان - تبریز از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر اخبار مهم حوزه حمل و نقل در استان‌های کشور موید این است که ممنوعیت تردد شناورهای غیرایمن در هرمزگان، رشد ۵ درصدی جابه‌جایی مسافر در مسیر مشهد از اربعین تا ربیع، فرصت استثنایی معافیت بندر چا‌بهار از تحریم‌ها برای ایران،  شش برابر شدن آمار ترانزیت کالا در بندر چابهار در کمتر از پنج ماه، موافقت سازمان بنادر و دريانوردی با ساخت ۲ سازه دريايی در استان مازندران، ترابری دریایی ۳۳۳ هزار نفر سفر در بنادر قشم طی تعطیلات نیمه آبان، تخلیه و بارگیری۴۳ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی و رسیدن صادرات غیرنفتی به مرز ۲۰ تن و اجرای بتن الیافی درعوارضی زنجان - تبریز  از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند. در این خصوص دیگر اخبار مهم استان ها به شرح ذیل است:

هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه شناورهای تفریحی موجود استانداردهای لازم را برای گشت های ایمن دریایی ندارند، گفت: مدیریت عالی استان تأکید دارد که شناورهای غیرایمن با شناورهای دارای گواهینامه استاندارد از موسسات رده بندی، جایگزین شوند. اله مراد عفیفی پور در جمع اعضای تعاونی‌های گردشگری جزیره قشم با اشاره به بهره گیری کشورها از منابع طبیعی برای رونق بخشی به صنعت گردشگری، اظهار داشت: با ایجاد فرصت های گردشگری می توان سایر محرک‌های اقتصادی را برای استفاده از منابع طبیعی و خدادادی  فعال کرد و گردشگری دریایی می تواند فرصت‌های جدیدی را برای رونق اقتصادی و اشتغال ساحل نشینان فراهم کند.

همچنین مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم از ترابری دریایی بیش از ۳۳۳ هزار نفر در بنادر این جزیره طی تعطیلات سه روزه نیمه آبان ماه جاری خبر داد. علی اشتری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در تعطیلات سه روزه  ۱۵ لغایت ۱۸ آبانماه جاری، ترابری ۳۳۳ هزار و۵۹۶ نفر سفر از طریق بنادر قشم به ثبت رسید. وی افزود: از این تعداد، ۲۸۶ هزار و۱۶۴نفر سفر از طریق بنادر لافت و پهل و ۴۷ هزار و ۴۳۲ نفر سفر با تردد ۶۱۷ بار سفر دریایی شناورها از طریق بندر شهید ذاکری قشم انجام شد.

در ادامه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از تخلیه و بارگیری بالغ بر ۴۳ میلیون تن کالا در این بندر طی هفت ماهه نخست سال جاری خبر داد. اله مراد عفیفی پور با تشریح گزارشی از آخرین وضعیت عملیات جابجایی کالا در بندر شهید رجایی، اظهار داشت: در دوره زمانی هفت ماه نخست سال۹۷، بیش از ۴۳ میلیون و ۸۰۹  هزار و ۱۷۹ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد. وی افزود: از این رقم، ۲۸ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۵۰ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۵ میلیون و ۲۱ هزار و ۲۲۹ تن نیز به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

همدان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان گفت: با نصب و راه اندازی سامانه نوبت دهی در پایانه کالا، هیچگونه تخلفی انجام نمی شود. مصطفی پناهنده در مراسم افتتاحیه سامانه نوبت دهی مکانیزه در پایانه کالا همدان با تأکید بر اینکه پیگیری بحث مکانیزه کردن سیستم بار در پایانه ها در دستور کار این اداره بود، اظهار داشت: با ایجاد این سیستم، ورود هر کامیون از لحظه آغاز اعلام شده و به ترتیب ورود، بارها به متقاضیان تحویل داده می شود. وی افزود: یکی از دغدغه های رانندگان، وجود تبعیض در اعمال واگذاری بارها بود که با وجود این سیستم هیچ تخلفی انجام نمی گیرد و هر گونه تخلفی نیز بلافاصله نیز پیگیری خواهد شد.

خراسان رضوی

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: ۸۹۰ رام قطار مسافری به منظور جابجایی زائرین امام هشتم(ع) در دهه آخر ماه صفر در راه آهن خراسان پیش بینی و برنامه ریزی شد. محمدهادی ضیایی مهر گفت: در دهه آخر ماه صفر و ایام شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، از تاریخ ۹ تا ۱۹ آبان ماه سال جاری علاوه بر ظرفیت روزانه که ۷۷ رام قطار با ظرفیت ۳۵ هزار نفر به صورت رفت و برگشت بوده، ۲۶ رام قطار فوق العاده برون استانی از تهران، تبریز و زنجان با ظرفیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت رفت و برگشت به مشهد مقدس اضافه شد. وی ادامه داد: همچنین در روزهای پایانی ماه صفر، برنامه ریزی ۷۶ رام قطار حومه ای درون استانی برای جابجایی هیئت های مذهبی و برگشت زائرین پیاده برای شهرستان های سرخس، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای با ظرفیت ۳۸ هزار و ۹۰۰ نفر به صورت رفت و برگشت انجام شد.

سیستان و بلوچستان

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: معافیت بندر چابهار‌ از تحریم ها فرصت استثنایی برای ایران در راستای تقویت فعالیت‌های بندری است. حسین هاشمی تختی عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام آمادگی کشور هند برای تجهیز و تکمیل بندر شهید بهشتی چابهار گفت: تحریم‌ها برای بنادر کشور تأثیر چندانی ندارد و معاف شدن بندر چابهار از تحریم‌ها یک فرصت استثنایی‌ برای کشور است تا از این طریق بتوانیم واردات و صادرات خود را افزایش دهیم. وی ادامه داد:همکاری با کشور هند برای تکمیل تجهیزات و سرمایه‌گذاری می‌تواند یک رونق بسیار خوبی برای بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد کند و ما باید با جدیت از این فرصت استفاده کنیم و عملیات خود را در این بندر تکمیل کنیم.

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۶۷ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های پشتیبانی و لجستیکی از ابتدای سالجاری تاکنون در بندر چابهار امضا شده است. بهروز آقایی اظهار داشت: بندر چابهار در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی نقش مهمی دارد و بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی نظیر افغانستان به آبهای آزاد است.

در ادامه معاون راهدرای اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي سیستان و بلوچستان درباره تمهیدات ایمنی راهداری در مواجهه با طوفان‌های شن و ماسه که از فردا در این استان آغاز می‌شود، گفت: طوفان‌های ۱۲۰ روز به ۲۰۰ روزه تبدیل شده است و سیستم راهداری به صورت ۲۴ ساعته در محورهای مسیر طوفان آماده‌باش قرار دارند. منصور ملاشاهی، مدر گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طوفان‌های استان که قبلا به ۱۲۰ روزه معروف بود، به تازگی ۲۰۰ روزه شده‌اند و دلیل آن خشک شدن دریاچه هامون است که آب آن از افغانستان تامین می‌شود و وضعیت این استان را دچار بحران بیشتری کرده است. این استان از نظر محورهای خاص و قرار گرفتن در معرض این بادها  نیاز به کمک‌ها و حمایت‌های جدی دارد.

اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از رشد حداقل سه برابری اعتبارپروژه های راه سازی پیوست یك قانون بودجه سال ۹۷ استان اردبیل نسبت به سال گذشته خبر داد.  محبوب حیدری مدیركل راه و شهرسازی استان اردبیل در جریان بازدید استاندار اردبیل ، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی و شهرستان خلخال از پروژه‌های راه‌سازی شهرستان خلخال افزود: در حالی که مجموع اعتبارات لحاظ شده به پروژه های راه سازی این استان در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد ریال بود، این میزان امسال به ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مازندران

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران از موافقت سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت یک سکوی تفریحی و دو شاخه موج شکن پرورش ماهی در سواحل استان مازندران خبر داد. محمدتقی انزان پور با اعلام این مطلب افزود : بر اساس مجوز صادره از سوی کمیته صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کلارگستر نیکو مجاز است نسبت به ساخت ۲ شاخه موج شکن جهت پرورش ماهی(شاخه اصلی به طول ۶۱۶ متر و شاخه فرعی به طول ۱۵۹ متر) همراه با اسکله به طول ۱۸۶ متر و راه دسترسی به طول ۱۴۶ متر در در مناطق ساحلی کلارآباد اقدام نماید.

خراسان شمالی

رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های راهداری استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه تصادفات هفته گذشته در مجموع ۴۸ فقره و همه جرحی و خسارتی بوده است، گفت: تصادفات در محورهای استان در محور آشخانه- جنگل گلستان که هنوز دو بانده است، به دلیل ترافیک زیاد و حجم بالای سفرها و سبقت‌های غیرمجاز رخ می‌دهد، ولی در مجموع خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو از علل رایج تصادف‌ها در ایام پرتردد است.  علی پرتونیا، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های راهداری استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  درباره علت‌های تصادفات در تعطیلات اخیر در محورهای استان توضیح داد: تصادفات هفته گذشته در مجموع ۴۸ فقره و همه جرحی و خسارتی بوده است.

همچنین در تعطیلات پایان ماه صفر، شمار ترددهای ورودی و خروجی به استان، به ترتیب ۸ و ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. بدیعی مقدم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: در تعطیلات پایان ماه صفر، شمار ترددهای ورودی و خروجی به استان ، به ترتیب ۸ و ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش را نشان می دهد. وی ادامه داد: در بازه زمانی هشتم تا دوازدهم ماه آبان ورودی‌های استان ۱۱۰ هزار دستگاه و خروجی‌ها ۱۱۱ هزار وسیله بود که در ایام روزهای پایانی صفر این میزان به ۱۶۸ هزار ورودی و ۱۵۸ هزار خروجی افزایش یافت و نزدیک به ۲۲ هزار مسافر جا به جا شدند.

زنجان

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: ۳هزار ۸۹۴جفت لاستیک درناوگان حمل ونقل جاده ای استان توزیع شده است . مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان  گفت: ۳هزار ۸۹۴جفت لاستیک درناوگان حمل ونقل جاده‌ای استان توزیع شده است . عبدالحسین علی اکبری باتاکید برنظارت دقیق اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان برنحوه توزیع لاستیک بین رانندگان  افزود: از این تعداد ۲۱۴ حلقه بین اتوبوس های برون شهری مسافربری ومابقی بین کامیون های برون شهری حمل بار توزیع شده است.

همچنین رئیس اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان زنجان گفت : انجام عملیات بتن ریزی غیرمسلح الیافی با حجم بیش از ۱۰۰۰مترمکعب واعتباری بالغ بر۶۰۰میلیون تومان درعوارضی زنجان - تبریز درحال انجام است .رئیس اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان زنجان گفت: انجام عملیات بتن ریزی غیرمسلح الیافی با حجم بیش از ۱۰۰۰مترمکعب واعتباری بالغ بر۶۰۰میلیون تومان درعوارضی زنجان – تبریز درحال انجام است .فتح الله پرویزی با اعلام این خبرافزود:طرح بهسازی و روکش آسفالت آزاد راه زنجان – تبریز در راستای افزایش ضریب ایمنی و تسهیل ترافیک سفرهای برون شهری و همچنین صیانت از محورهای جاده ای استان، اجرامی شود.

اصفهان

سرپرست اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان در نشستی با حضور علی بختیار نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی مسائل و مشكلات حوزه راهسازی در شهرستان را بررسی و راهكارهای لازم را ارائه كردند. حمیدرضا امیرخانی در نشستی با حضور علی بختیار نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی مسائل و مشكلات حوزه راهسازی در شهرستان را بررسی و راهكارهای لازم را ارائه نمودند. احداث سازه تونل خوانسار به عنوان یكی از پروزه های راه وشهرسازی استان اصفهان از جمله پروژه هایی است كه علیرغم داشتن پیشرفت بالای ۸۰ درصد بدلیل نبود اعتبارات مكفی چند ماهی است كه ادامه عملیات احداث آن مسكوت مانده است. عملیات حفاری این تونل بطول ۱۲۰۰ متر در سال ۹۲ شروع و در سال گذشته به اتمام رسید كه در این باره حمیدرضا امیرخانی عنوان داشت: مصوبه هیات دولت جهت اجرا و تكمیل این پروژه اخذ گردیده لكن بدلیل ایراد قانونی هیات تطبیق مقررات مجلس با دولت در انتظار تامین اعتبارات لازم است .

تهران

آزادراه تهران‌–قم در قالب طرح بهسازی، نگهداری و بهره‌برداری با هدف ارتقای سطح فنی و ايمنی و افزایش خدمات جاده‌ای برای کاربران و استفاده كنندگان از آزادراه به بخش خصوصی واگذار می شود. محمدرضا زمانیان مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه های این سازمان با اعلام این خبر گفت: در راستای ارتقای سطح كیفی، فنی و ایمنی آزادراههای دولتی موجود و از طرفی  محدود بودن منابع اعتباری دولت، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون احداث پروژه های  عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشاركت بانك ها و سایر منابع مالی و پولی كشور، واگذاری بیش از ۱۳ آزادراه دولتی را در قالب طرح بهسازی، نگهداری و بهره برداری را در دستور كار خود قرار داده است.

نظر شما