شناسهٔ خبر: 29382600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

امروز روز وفات علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخوانی است

استاد فاطمی نیا: موضوع شناسی از کتاب شناسی مهم تر و بالاتر است

استاد علامه عبدالله فاطمی نیا استاد اخلاق در مراسم بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: امروز پژوهشگران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بیشتر از شناخت نسخه‌ها و کتاب‌ها نیاز به شناخت موضوع ها دارند.

صاحب‌خبر -
 
بهگزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز پنجشنبه ۲۴ آبان، همزمان با بزرگداشت مقام علامه طباطبایی، با حضور سید محمود دعایی، پروین داداندیش، عبدالله جاسبی، معصومه ابتکار، محسن مومنی شریف، جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل و جمعی از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور  برگزار شد.

استاد عبدالله فاطمی‌نیا در این مراسم ضمن تبریک تقارن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و همچنین روز بزرگداشت علامه طباطبایی، طی سخنانی گفت: امروز روز وفات علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخوانی است. من کمتر در مجلسی این چنین حضور داشته‌ام که مایه ابتحاج است. اسم کتاب که می آید انسان زنده می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه رفیع علمی و شخصیتی علامه طباطبایی، گفت: تفسیر علامه طباطبایی ناسخ التفاسیر است. از جمله مسائلی که به بزرگواری ایشان دلالت می‌کند این است که با وجود  اینکه در حوزه عرفان صاحب نظر بود، در تفسیر المیزان خویشتن داری کرد و از عرفان چیزی نگفت. البته در تفسیر سوره شورا، اندکی از علایق اش را بروز داد.

استاد عبدالله فاطمی نیا افزود: ظرائفی در تفسیر المیزان هست که بیان آن نیاز به وقت مطولی دارد. ایشان ظرائفی را در قرآن متوجه شده که مفسران دیگر نسبت به آن‌ها فاقد تصور بودند. اما غیر از اینکه ایشان نابغه بود، در تواضع و اخلاق سرآمد بود. ایشان پیرمرد خادمی داشت که وقتی خواب بودند، علامه می‌گفتند آهسته صحبت کنید که مهمان خواب است. تا همت بلند نباشد به آن جایگاه نمی‌توان رسید که حدیث عشق در دفتر نباشد.

این استاد اخلاق در ادامه خطاب به کتابداران و مسئولان کتاب‌خانه‌های عمومی گفت: حدیثی از امام صادق علیه السلام وجود دارد که ایشان می‌فرمایند: «احتفظوا بکتبکم فَاِنَّکُمْ سوف تحتاجون الیها» یعنی کتاب‌های خویش را نگاهبان باشید که به زودی نیازمندشان شوید. کتابداران عزیز و روسای کتابخانه و استادان می‌توانند این جمله زیبا را در کتابخانه‌های خود نصب کنند تا همگان بیش از پیش قدر کتاب را بدانند.

وی با اشاره به سهولت دسترسی به منابع و کتاب‌های مورد نیاز مردم در دنیای امروز تأکید کرد: امروز با دسترسی به امکانات و ابزار جدید می‌توانید هر کتابی که بخواهید به دست آورید. قدر کتاب را بدانید، جرا که رنجی که نسل ما کشیدند را شما نخواهید کشید. ما ۶۰ سال خاک خوردیم. چرا که زمانی دنبال کتابی می گشتم که دو جلدش را از یک کشور و یک جلدش را از کشوری پیدا و تهیه کردم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در کشور ما به نسخه شناسی و کتاب شناسی اهمیت زیادی داده می شود گفت: درست است که نسخه شناسی و کتاب شناسی نیاز به تخصص زیادی دارد اما از این ها مهم‌تر و بالاتر «موضوع شناسی» است. امروز پژوهشگران، استادان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بیشتر از شناخت نسخه‌ها و کتاب‌ها نیاز به شناخت موضوع‌ها دارند. توصیه‌ام این است که در مسئله «موضوع شناسی» بیشتر کار شود و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بر روی آن کارکنند و تدریس شود. 

این استاد اخلاق در پایان به ذکر نکته‌های اخلاقی با ذکر نکته‌ای اخلاقی به بیان یکی از نصایح امام حسن عسکری(ع) پرداخت و گفت: این امام بزرگوار می‌فرمایند: مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ و َمَنْ وَعَظَهُ عَلَانِیَةً فَقَدْ شَانَه؛ یعنی کسی که برادر دینی خود را در نهان پند دهد زینت بخش او شده است و اگر آشکارا عیب او را به او بگوید، او را خوار نموده است.

وی با تبریک این روز به کتابداران افزود: زمانی که کتابداران را برای تقدیر صدا می‌کردند من شادی کردم.

نظر شما