شناسهٔ خبر: 29382011 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مسجد ولیعصر (عج) نامزد جشنواره جهانی معماری شد

مسجد حضرت ولیعصر (عج) در بخش «مذهب» جشنواره جهانی معماری به عنوان یکی از هشت نامزد نهایی کسب جایزه معرفی شد.

صاحب‌خبر -

مسجد ولیعصر (عج) نامزد جشنواره جهانی معماری شد

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: جشنواره جهانی معماری که امسال در شهر آمستردام هلند برگزار می‌شود، فهرست نامزدهای بخش‌های گوناگون را اعلام کرد و در مجموع ۵۳۵ اثر از ۵۵ کشور جهان در بیش از ۳۰ بخش مختلف از جمله سازه‌های آینده، مسکونی، فرهنگی، شهری، سلامت، آموزش عالی، هتل‌ها و مکان‌های تفریحی، سازه‌های چندکاربردی، ادرای، مدرسه، مذهب، حمل و نقل، ورزشی، ویلا، مراکز خرید، چشم‌انداز و ... برای کسب جایزه به رقابت می‌پردازند. 

مسجد حضرت ولیعصر (عج) واقع در تهران نیز به عنوان یک سازه مذهبی در بخش «مذهب» جشنواره جهانی معماری به همراه سازه‌هایی از کشورهای ترکیه، تایلند، پرتغال، هند، سنگاپور و بریتانیا به عنوان نامزدهای نهایی اعلام شده‌اند.

این سازه که در چهارراه ولیعصر (عج) واقع شده و با دو نام متفاوت «مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ولیعصر(عج)» و یا «مسجد جامع و مجتمع فرهنگی اسلامی و حوزه حضرت ولیعصر (عج)» شناخته می‌شود به دلیل مجاورت با ساختمان تئاتر شهر در یکی از حساس‌ترین مناطق فرهنگی تهران و عدم تجانس با این ساختمان تاریخی با حواشی زیادی همراه بوده است و شاید به همین دلیل بوده که تا به امروز به بهره‌برداری کامل نرسیده است. 

همچنین این مسجد به دلیل داشتن ظاهری کاملا مدرن و نداشتن مولفه‌های اصلی مساجد ایرانی یعنی گنبد و مناره نیز مورد انتقاد برخی قرار گرفته بود. 

این سازه موج مانند توسط معماران ایرانی رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونوف (شرکت مهندسی موج سیال) در فضایی به مساحت ۳۸۵۵ متر مربع، در هفت طبقه و ۳۲ متر ارتفاع ساخته شده است و ۲۰ متر از سازه آن زیر سطح زمین قرار دارد.

رضا دانشمیر که به همراه همسرش کاترین اسپریدونوف، معمار پردیس سینمایی ملت نیز بوده است، پیش از این در گفت‌وگویی با گاردین چنین عنوان کرده است: «در طراحی سازه مسجد حضرت ولیعصر (عج) تلاش کرده تعاملی میان مسجد با ماهیت فرهنگی و ساختمات قدیمی تئاتر شهر ایجاد کند و هدف از آن ایجاد پروژه‌ای بوده که در هماهنگی با محیط پیرامونش باشد. بزرگترین منبع ما در این پروژه قرآن بوده است و تلاش شده این مسجد با تواضع و سادگی ساخته شود و نه مسجدی باشد که شکوه خود را به سبب ارتفاع سازه کسب کرده باشد. این مسجد در کنار پارک دانشجو و درضلع جنوبی تئاتر شهر واقع شده و ما از طریق این سازه تلاش کردیم ارتباط بهتری با نسل جوان برقرار کنیم.»

این زوج معمار با اشاره به این که در طراحی مسجد حضرت ولیعصر (عج) از مسجدالحرام به عنوان قدیمی‌ترین مسجد جهان نیز الهام گرفته‌اند، معتقدند سادگی یکی از ویژگی‌های اصلی مساجد نخستین بوده است و طراحی مسجد ولیعصر (عج) به گونه‌ای است که نمای کلی مسجد به شکل یک گنبد است. 

جشنواره جهانی معماری از سال ۲۰۰۸ برگزار می‌شود و چهار سال ابتدایی آن در شهر بارسلونا برگزار شد و پس از آن چهار سال نیز سنگاپور میزبان این رویداد بود. برلین آلمان و شهر آمستردام در کشور هلند در سال‌های اخیر میزبان این رویداد جهانی در عرصه هنر معماری بوده‌اند. 

برندگان نهایی جشنواره جهانی معماری ۲۰۱۸ روز ۳۰ نوامبر (۹ آذر) معرفی می‌شوند. 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما