شناسهٔ خبر: 29381279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بازدارندگی تل‌آویو مقهور موشک‌های فلسطینی

یک خودرو از کماندوهای رژیم صهیونیستی شامگاه یک شنبه همین هفته وارد بخش شرقی خان‌یونس در نوار غزه شد، اما نیروهای گردان القسام، شاخه نظامی حماس، با آگاهی از ورود این خودرو با آن مقابله کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یک خودرو از کماندو‌های رژیم صهیونیستی شامگاه یک شنبه همین هفته وارد بخش شرقی خان‌یونس در نوار غزه شد، اما نیرو‌های گردان القسام، شاخه نظامی حماس، با آگاهی از ورود این خودرو با آن مقابله کردند. این تیم کماندویی برای ربودن یا کشتن مروان عبدالکریم عیسی ملقب به ابوبرئه، معاون القسام وارد این منطقه شدند که با مقاومت تیمی از القسام مواجه شدند. درگیری بین این کماندو‌ها و تیم مقاومت منجر به شهادت هفت تن از نیرو‌های مقاومت از جمله نورالدین محمد سلامه، یکی از فرماندهان القسام شد و در مقابل، فرمانده یگان ویژه صهیونیستی به نام سرهنگ دوم میم کشته و یک افسر دیگر این یگان هم زخمی شد.

کل ماجرا می‌توانست در این حد تمام شود، اما درگیری طی دو روز بعد ادامه یافت تا در نهایت آتش‌بس بین دو طرف با میانجیگری سازمان ملل و کشور‌های مصر، قطر و به احتمال زیاد نروژ ایجاد شود. حالا با آتش‌بس دوباره آرامشی برقرار شده هرچند که اهالی غزه از این دو روز درگیری احساس پیروزی می‌کنند و سردرگمی، نارضایتی و اعتراض سهم سیاستمداران رژیم صهیونیستی و به خصوص صهیونیست‌های ساکن در جنوب سرزمین‌های اشغالی شده است.

در نگاه اول، این آتش‌بس همانند آتش‌بسی است که اواخر ماه جولای برقرار شد و مفاد شش بندی آن آتش‌بس حکایت از پیروزی مقاومت و عقب‌نشینی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، داشت. آن آتش‌بس بعد از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به تظاهر‌کنندگان غیرنظامی فلسطینی و پاسخ متقابل حماس برقرار شد و بند‌هایی مثل بازگشایی گذرگاه‌ها، توسعه مساحت ماهیگیری اهالی غزه یا بازسازی زیرساخت‌های غزه از موارد آشکار عقب‌نشینی نتانیاهو بود که صدای منتقدانش را در داخل رژیم صهیونیستی به شدت بلند کرد تا آنجا که اسحاق هرزوگ، رهبر حزب کار، نتانیاهو را متهم به بی‌صداقتی و خیانت کرد و اریه دری، رهبر حزب شاس، هم گفت که کابینه نتانیاهو دچار ازهم‌گسیختگی شده، چون مقاومت را کوچک تصور کرده بود.

الآن همان شرایط برای نتانیاهو پیش آمده و هرچند که هنوز مفاد آتش‌بس رسانه‌ای نشده، اما ایهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی، درماندگی نتانیاهو را به رخ او کشیده و تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی، هم این آتش‌بس را یک «شکست امنیتی بزرگ» توصیف کرده که «به توانایی بازدارندگی اسرائیل به شدت آسیب می‌رساند.» نتانیاهو نه تنها با این دست واکنش‌ها روبه‌رو شده بلکه صدای اعتراض صهیونیست‌های ساکن در نزدیکی مرز با نوار غزه هم علیه او بلند شده که دو روز درگیری را تحمل کردند و تغییر در موازنه درگیری را از نزدیک حس کرده‌اند و حالا این آتش‌بس را ضامن امنیت خود نمی‌دانند.


در واقع، این اعتراض و مخالفت‌ها فقط به دلیل تکرار آتش‌بسی نیست که مفاد آن مثل مورد قبلی دلالت بر عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی دارد بلکه دو روز درگیری تغییر معادلات میدانی را به نفع مقاومت نشان داد و همین نیز رژیم صهیونیستی را مجبور به قبول این آتش‌بس کرده است. روزنامه لبنانی الاخبار این تغییر معادله را از سه زوایه مطرح کرده که به ترتیب عبارتند از: اشراف اطلاعاتی مقاومت به ورود واحد کماندویی صهیونیست‌ها و مقابله سریع با آن، نابودی اتوبوس حامل نظامیان صهیونیست و ناکارآمدی گنبد آهنین در برابر حملات متمرکز موشکی مقاومت. مقاومت بنابر زاویه نخست واحد کماندویی صهیونیست‌ها را نه‌تن‌ها در اجرای مأموریت ناکام گذاشت بلکه فرار خفت‌باری را به آن تحمیل کرد که تنها با حمایت هوایی سنگین توانست از مهلکه خارج شود. استفاده مقاومت از موشک کورنیت دلالت بر برخورداری مقاومت از تسلیحات جدید دارد که از این به بعد می‌تواند حتی با ادوات زرهی رژیم صهیونیستی مقابله کند.

این موضوع در زاویه سوم و حملات موشکی مقاومت هم نشان داده شد و ناکامی سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی مؤید این نکته است چرا که این سامانه تنها توانست یک سوم از موشک‌های شلیک شده توسط مقاومت را رهگیری کند. یک منبع در اتاق عملیات مشترک به روزنامه الاخبار از راهبرد جدید در این زمینه گفته تا توان عمل مقابله مثل مقاومت از حجم فشار حملات اشغالگران صهیونیست به مناطق مسکونی را بکاهد. کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از ساکنان مناطق جنوبی در سرزمین‌های اشغالی نشان داد که معادلات درگیری با مقاومت آن قدر برای رژیم صهیونیستی تغییر کرده که دیگر نمی‌تواند مثل قبل بنابر راهبرد یک طرف قدرت خود عمل کند و به قول معروف، بزن در رو شاکله درگیری را تعیین کند بلکه حالا در مقابل زدن مناطق مسکونی در غزه باید متحمل خساراتی در مناطق خود شود. بنابر این وجوه تغییر در معادله درگیری است که می‌توان گفت: مقاومت آتش‌بس را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده و اهالی غزه جشن پیروزی گرفته‌اند و در مقابل، اهالی مناطقی مثل سدیروت در جنوب فلسطین اشغالی به خیابان‌ها ریخته‌اند و علیه نتانیاهو و دولتش شعار می‌دهند، چون به گفته یکی از اهالی این مناطق به یورونیوز، دیگر احساس امنیت و رفاه ندارند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما