نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شناسایی یک ابرزمین در فاصله 6 میلیون سال نوری

تهران- ایرنا- یک گروه بین المللی از محققان، ابرزمینی را شناسایی کردند که در فاصله 6 سال نوری از سیاره ما قرار دارد و حول ستاره کوتوله بارنارد که نزدیک ترین ستاره شناخته شده به خورشید است، گردش می کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این ابرزمین که به مناسبت نام ستاره بارنارد، با حرف انگلیسی b نامگذاری شده است، حدود 3.2 برابر زمین جرم دارد و دمای سطح آن به منفی 170 درجه سانتیگراد می رسد.
سیاره b در هر 233 روز یک بار مدار خود را به دور ستاره بارنارد کامل می کند و فاصله آن از ستاره تقریبا 0.4 فاصله زمین از خورشید است. سیاره b تنها دو درصد از انرژی را که به سطح زمین می رسد، از ستاره خود دریافت می کند و به همین علت احتمال وجود حیات در آن منتفی است.
محققان برای شناسایی این ابرزمین، از اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی HARPS و 6 تلسکوپ فضایی دیگر که به طور مستمر ستاره بارنارد را رصد می کنند، استفاده کردند و با مقایسه اطلاعات هر یک از این تلسکوپ ها توانستند به وجود یک سیاره در مدار این ستاره پی ببرند.
این ابرزمین دومین ستاره نزدیک به خورشید محسوب می شود. نزدیک ترین سیاره همسایه خورشید در فاصله چهار میلیون سال نوری در نزدیک ترین سامانه ستاره ای به منظومه شمسی یعنی سامانه آلفا قنطورس قرار داشته است و پروکسیما قنطورس نام دارد.
گزارش کامل این کشف جدید در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6)**9259*1834