شناسهٔ خبر: 29380366 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام اسدی نسب:

قرآن ظرفیت نامحدودی برای نظام سازی در علوم انسانی دارد

دبیر همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی با بیان این که اسلام درباره همه ابعاد از جمله مسائل اجتماعی و انسانی سخن گفته است، گفت: اگر به اسلام اعتقاد داریم باید وارد عمل شویم و نگذاریم علوم سکولار در مغز جوانان نفوذ پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب دبیر علمی همایش ملی "المیزان و علوم انسانی اسلامی" چهارشنبه شب در این همایش که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی گفت: قرآن کریم ظرفیت های نامحدودی برای نظام سازی در علوم انسانی دارد.

وی افزود: قرآن درباره سعادت و شقاوت انسان ها فرمایشاتی هدایت بخش دارد، حضرت امام می فرماید باید امور انسانی و تربیتی ما توسط کسانی که آگاهی نسبت به اسلام و تربیت اسلامی دارند تدریس شود و نباید گمان کنند که اسلام درباره جامعه و انسان حرف نزده بلکه انسان عمیق تر از همه جا درباره امور انسانی و تربیتی نظر دارد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام راحل فرمود امروز نمی توانیم بنشینیم که غربی ها فرزندان ما را تربیت کنند بلکه تربیت ها باید قرآنی باشد، قرآن غنی ترین کتاب های عالم در تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند پژوهشگران با استفاده از مبانی قرآنی و برخی پیشرفت های علوم انسانی می توانند بنای مستحکمی را از علوم انسانی بر پایه آموزه های قرآنی بنا نهند؛ امروز ضرورت پرداختن به علوم انسانی اسلامی امری بدیهی بوده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام اسدی نسب با بیان این که اسلام، قرآن و فقه درباره همه ابعاد از جمله مسائل اجتماعی و انسانی سخن گفته است، ابراز داشت: بسیاری از ابواب فقهی که در حوزه ها تدریس می شوند مسائل اجتماعی هستند، اگر به اسلام اعتقاد داریم باید وارد عمل شویم و نگذاریم علوم سکولار در مغز جوانان نفوذ پیدا کند که محصول آن مشکل ساز شود.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب فرمودند علوم انسانی که امروز رایج است محتوایی دارد که ماهیتا معارض و مخالف با حرکت و نظر اسلام و نظام اسلامی بوده و متکی بر جهان بینی دیگر است که اگر بر اساس آن تربیت صورت گیرد مدیران با تربیت علوم انسانی غربی بر جامعه اسلامی حکمفرما می شوند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی از مدیران و روشنفکران  وقتی که اسم اسلامیت علوم مطرح می شود سخنانی می گویند که همان سخن سکولارها است، یکی از این افراد می گوید «قطعا علم اسلامی و غیر اسلامی شبیه یکدیگر است و تفاوتی میان آن ها وجود ندارد، نمی توانیم بگوییم که فلان خودرو اسلامی بوده و دیگر اسلامی نیست  و این که قرآنی در داشبورد خودرو بگذارید که اسلامی نمی شود.»

وی اضافه کرد: این سخن یعنی درک این افراد از اسلامیت علوم ناصحیح و سطحی است، در مبانی علوم غربی مسائلی وجود دارد که مسلمان نمی تواند قبول کند، باید این مبانی را اصلاح کرده و نظام مناسب با ارزش  های اسلامی تأسیس کنیم.

حجت الاسلام اسدی نسب با بیان این که باید ظرفیت های قرآن را کشف و کاربردی کنیم، گفت: یکی از تفاسیری که جامعیت دارد تفسیر المیزان است و برای هر عرصه ای از علوم انسانی ارزشی می تواند منبعی غنی و راهگشا باشد که همایش بر اساس المیزان بنا نهاده شده است.

وی افزود: در المیزان مسائل بسیاری وجود دارد که به نیازها و مسائل مورد نیاز علوم انسانی پاسخ می دهد، این مسائل را باید با اجتهاد، کشف و کارآمد کرد، باید نظام جدید مبتنی بر اسلام شکل گیرد.

دبیر علمی همایش درباره آثار و مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش اظهار داشت: خوشبختانه مقالات زیادی واصل شد و در این عرصه تخصصی حوزه جهشی پیدا کرده و افرادی که می توانند قلم بزنند بسیار هستند، در ارزیابی ها ۳۲ مقاله پذیرفته و در ۵ بخش تقسیم و در ۲ جلد منتشر شد.

وی ادامه داد: المیزان و کلیت علوم اسلامی، المیزان و جامعه شناسی، المیزان و سیاست، المیزان و علوم اخلاقی و المیزان و علوم اقتصادی و...  بخش  های کتاب مجموعه مقالات را تشکیل می دهند، باید به واسطه اسلامی کردن علوم تمدن سازی کنیم و پاسخگوی نیازها باشیم./1323/پ۲۰۲/ج

نظر شما