شناسهٔ خبر: 29379222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

۱۰ روز بعد از ۱۳ آبان؛

بازهم سقوط دلار/ دلالان دیگر به بازار نمی‌آیند؟!

جهان

همزمان با افت شدید قیمت ارز آن هم بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش نرخ آن پس از ۱۳ آبان، تعداد زیادی از دلالان و واسطه‌های خرد طی دو روز گذشته در بازار حضور نیافتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598، بعد از موج اول سقوط دلار در ابتدای مهرماه، گزارش‌های میدانی روز گذشته، از روند کاهش قیمت ارز که از یکشنبه آغاز شده، حکایت دارد. حتی برخی از صرافان نیز پیش‌بینی ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومان را داشتند. همین اتفاق باعث شده بود که دلالان و صرافان طی دو روز گذشته به خاطر واهمه از ضرر و زیان از خرید و فروش ارز خودداری کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید به آن ورود کند و با صرافانی که در زمان افت بازار با توقف معاملات مانع از ادامه کاهش نرخ ارز می‌شوند، برخورد کند.

جالب اینجا بود که همزمان با افت شدید قیمت ارز آن هم بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش نرخ آن پس از ۱۳ آبان، تعداد زیادی از دلالان و واسطه‌های خرد طی دو روز گذشته در بازار حضور نیافته بودند و خیابان فردوسی یکی از روز‌های خلوت خود را طی شش ماه گذشته پشت سر گذاشت.

همچنین در سبزه میدان و خیابان فردوسی هم واسطه‌گران کمتری زمزمه‌وار پیشنهاد خرید و فروش دلار زیر قیمت صرافی را مطرح می‌کردند و معدود واسطه‌گران حاضر در بازار نیز از نبود مشتری گلایه داشتند.

دلایل کاهش حضور دلالان ارزی در بازار
بر پایه گزارش جوان، برخی کارشناسان ارزی، سه دلیل را در کاهش حضور واسطه‌گران خرد بازار مطرح کردند؛ اولین دلیل از نظر آن‌ها کاهش حضور تقاضا و به‌خصوص خروج تقاضای افراد عادی از بازار بود. این موضوع موجب شده است مراجعانی که به سوی واسطه‌گران برای تهیه دلار می‌رفتند کاهش پیدا کنند و درآمد روزانه این گروه کاهش پیدا کند. واسطه‌گران از خود دلاری ندارند و درآمد آن‌ها وابسته به سودی است که از جابه‌جایی دلار میان افراد عادی و معامله‌گران بزرگ به‌دست می‌آورند.

دومین دلیلی که از نظر فعالان در کاهش فعالیت معامله‌گران خرد تأثیر داشته است، برخورد‌های پلیس با دلالان و صرافان غیر‌مجاز طی چند وقت اخیر است. البته واسطه‌ها در برابر این برخورد‌ها معمولاً مصونیت بیشتری دارند؛ چراکه در بیشتر اوقات ارزی را با خود حمل نمی‌کنند که مشمول جریمه‌های سنگین شوند.


دستگیری ۱۳۰ نفر از دلالان ارز
البته نباید اقدامات مؤثر دستگاه قضا را در آرامش بازار نادیده گرفت، برخورد قوه‌قضاییه با دلالان بازار که مؤثر بوده و در آرامش کنونی بازار هم دنبال می‌شود تا دیگر سودجویان فرصتی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران را به‌دست نیاورند.

به همین منظور، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه طرح رعد 18 مأموران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران به اجرای چهار مرحله عملیات طی چند روز گذشته برای برخورد با مفسدین اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: طی چند روز اخیر 130 نفر از دلالان ارزی شناسایی و دستگیر شده و به زندان منتقل شدند. فرمانده انتظامی پایتخت با تأکید دوباره بر این مطلب که هر کس در داخل خیابان، بازار و چهارراه ارز بفروشد جرم کرده و پلیس با آن برخورد می‌کند تصریح کرد: پلیس با تمام قدرت از صرافی‌های مجاز حمایت می‌کند و فقط خرید و فروش در صرافی‌های مجاز و بانک‌ها مجاز است. وی با اعلام این مطلب که برخورد با مفسدین اقتصادی به طور ویژه در دستور پلیس است گفت: دستگیری‌ها، تثبیت خوبی برای بازار سکه و ارز ایجاد کرده است.


سلطان سکه و همدستش اعدام شدند
هرچند آغاز موج دوم سقوط دلار از دو روز پیش آغاز شد، اما روند جدی رسیدگی به جرائم اخلاگران ارزی و قطعیت صدور حکم اعدام دوتن از آنها در این فضا بی تاثیر نبوده است. سحرگاه امروز 23 آبان 1397 حکم وحید مظلومین فرزند حبیب‌اله و محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم گردیده‌ بودند، به اجرا گذاشته شد.

مظلومین با اینکه مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشته است با ایجاد یک باند سازمان یافته بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزى و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داده و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم نیز یکى از اعضای این شبکه بوده است و تراکنش مالی شخص اسماعیل قاسمى در این شبکه چهار هزار و هشتصد و سی و چهار میلیارد تومان بوده است.

وحید مظلومین در این شبکه غیر مجاز حتى ملاحظه زنان مسن در فامیل را نکرده و از حساب پیرزن هفتاد و یک ساله مبلغ سه هزار پانصد میلیارد ریال سوء استفاده نموده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد در شبکه وحید مظلومین صد و هفتاد هزار تراکنش مالى در قالب دویست و نود فقره حساب به مبلغ چهارده هزار میلیارد تومان بوده است.

از جمله ویژگى فعالیت مجرمانه این گروه رد و بدل کردن غیر واقعى و صرفا شفاهى قیمت ارز و سکه بوده است که نقش بسزایی در افزایش قیمت داشته است شبکه مظلومین با خرید و فروش عمده و کلان کاغذى و معاملات فردایى بازار ارز و سکه را ملتهب نموده و از اقدامات غیر مجاز دیگر این شبکه خروج منابع مالى به صورت غیر قانونى از کشور بوده است.

دلیل سومی که برخی فعالان آن را در کاهش تعداد واسطه‌گران مؤثر دانستند، ایجاد معافیت نفتی برای هشت کشور و همچنین لغو تحریم تعدادی از بانک‌های ایرانی در این خصوص بود. اتفاقی که گفته می‌شود تأثیر روانی بر بازار ارز گذاشته است.

این شرایط در حالی بود که فعالان بازار ارز همچنان بر عرضه و تزریق ارز با هدف کنترل بازار از سوی دولت تأکید داشتند و آن را ابزاری مؤثر برای بهبود وضعیت بازار ارز می‌دانستند. از نظر آن‌ها ارز بازارساز با اشکال مختلف عرضه توانسته از یکسو مانع ثبت نوسانات افزایشی در بازار شود و از سوی دیگر، قیمت را به سطوح پایین‌تر هدایت کرده است. علاوه بر این گروهی دیگر عرضه و فروش شمش‌های طلا در بانک کارگشایی را از عوامل کاهش نوسان در بازار طلا و سکه دانسته‌اند. گروه دیگری بر عرضه حواله درهم تکیه داشته‌اند و عده دیگری بر عرضه خرد برخی صرافی‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان عامل کاهشی قیمت تکیه می‌کنند.

نظر شما