شناسهٔ خبر: 29378009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک هفته با مطبوعات؛

هویت سازی فرهنگی با نهادینه ساختن گفتمان ایثار و شهادت

تهران- ایرنا- وقوع جنگ تحمیلی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، موج اتحاد و همدلی را درمیان مردمان ایران پدید آورد تا فرزندان این مرزوبوم، دلاورمردانه در مسیر پاسداری از مکتب و نظام خویش، قله های رفیع ایثار و حماسه را درنوردند و دشمنان را در دستیابی به خواسته هایشان ناکام گذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با اندیشه های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند و تحسین جهانیان را برانگیختند. بنابراین روزنامه های مختلف به منظور ارج نهادن به این ارزش ها و برجسته سازی تلاش های این ایثارگران با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

**دفاع مقدس و یادگارهایی از حماسه و جهاد
رزمندگان در سال های جنگ تحمیلی، برای آزادگی و دفاع از استقلال میهن بهایی سنگین پرداخت کردند و با قدرت ایمان به مصاف دشمن بعثی رفتند حماسه هایی بی نظیر را در این خطه خلق کردند و جبهه ها را به مکانی مقدس و جلوه ای از ایثار ایرانیان بدل ساختند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «حماسه‌آفرینی در فاو»، نوشت: یکی از زیباترین صحنه‌ها و نقش‌های به‌جای مانده از سال‌های دفاع مقدس، عملیات پیروزمندانه والفجر 8 نیروهای مسلح کشورمان است. نقشی ماندگار در صفحه روزگار که بر اثر جانفشانی‌های جوانان از جان گذشته این مرز و بوم اتفاق افتاد.

در ادامه این گزارش آمده است: در طراحی عملیات والفجر 8، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پرهیز از هر نوع ساده‌اندیشی و توجه به قوانین و اصول رزم (که ارتش از ابتدا بر آن تأکید داشت) از سوی طراحان عملیات موردنظر بود. همچنین توجه به (مواردی همچون حمایت همه‌جانبه نیروی هوایی و پدافند هوایی صحنه نبرد، هوانیروز، صدها قبضه توپ و امکانات ضدتانک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دیگر اصول مدنظر در عملیات بود.)

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «ارتشی که غافلگیر نشد» آورد: اداره عملیات ارتش پیش از آغاز جنگ تحمیلی در روز دهم آذرماه سال 58به نیروی هوایی پیامی ابلاغ می‌کند که در صورت حمله رژیم بعث عراق «عملیات انتقام علیه این کشور» در کمترین زمان وگسترده‌ترین حد به اجرا در آید. اطلاعات تاکتیکی و استراتژیکی، اعم از آشکار و پنهان که ماه‌ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به سیستم‌های اطلاعاتی ارتش واصل می‌شد، تصور وقوع یک جنگ بین ایران و عراق را تردید ناپذیر کرده بود و مسؤلان، فرماندهان و طراحان ارتشی را برای تهیه طرح‌های دفاعی پرانگیزه کرده بود.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «بازتاب حقارت‌های یک دیکتاتور» به ارزیابی سهم ماجرای تصرف سفارت امریکا در میان دلایل شروع جنگ تحمیلی پرداخت و نوشت: در توضیح علت وقوع جنگ 8 ساله، برخی این فرضیه را مطرح کرده‌اند که تحمیل جنگ ازسوی عراق به کشورمان با نظر مثبت امریکا صورت گرفته است. به زعم این تحلیل‌گران بعد از تصرف سفارت امریکا در ایران و به‌گروگان گرفته شدن دیپلمات‌های این کشور توسط دانشجویان مسلمان، دولت امریکا که از راه دیپلماسی و عملیات کماندویی، نتوانسته بود دیپلمات‌های خود را آزاد کند با فرستادن دونالد رامسفلد به عربستان، از طریق ملک فهد پیام موافقت امریکا برای حمله نظامی عراق به ایران رابه اطلاع صدام رساند وبدین ترتیب میان تصمیم نهایی عراق برای آغاز جنگ، با اشغال سفارت و گروگانگیری دیپلمات‌های امریکایی در تهران، معادله‌ای ایجابی برقرارمی نمایند.

روزنامه «جوان» با انتشار عنوان «نفس دفاع مقدس حماسه است نیازی به حماسه‌سازی نیست» آورد: لحظه به لحظه مقطع تاریخی دفاع مقدس، مملو از حماسه‌آفرینی شیران روز و زاهدان شبی است که قصه قهرمانی‌ها و پهلوانی‌هایشان نه فقط برای ملت ایران که قابلیت طرح و ماندگاری در تاریخ را دارد. چند روز پیش خبرنگار ایرانی یکی از شبکه‌های بیگانه در خصوص شهید فهمیده مطلبی منتشر کرده بود که سر و صدا‌هایی نیز به دنبال داشت. جان کلام این بود که حسین فهمیده در جریان نبرد تن و تانک به شهادت نرسیده است. شهادتش طور دیگری بوده و حماسه‌سازی صورت گرفته است!

در ادامه این گزارش آمده است: اینکه بغض و نفرت باعث می‌شود هرازگاهی یک ایرانی نما به افتخارات کشورش پشت پا بزند حرف تازه‌ای نیست. آدم از اصطلاح «حماسه سازی» حرصش می‌گیرد! یاد فیلم‌های هالیوودی می‌افتد که به شکل مجازی دست به خلق حماسه می‌زنند و قهرمان پروری می‌کنند! آن‌ها اگر نیاز دارند برای توجیه آدمکشی‌هایشان در ویتنام، کره یا افغانستان حماسه‌سازی کنند، ما که در یک جنگ نابرابر هشت سال تمام در برابر شرق و غرب ایستادیم چه نیاز به این ترفند‌ها داریم؟

این روزنامه با درج عنوان «زیبایی‌های زندگی مشترک ما قابل وصف نیست» به نقل از همسر جانباز سیدحسین آملی نوشت: در دنیای شلوغ و پر تراکم فضای مجازی، عکس‌های سیدحسین آملی به ناگاه به چشم آمد و دل خیلی‌ها را برد! جانبازِ قطع نخاع مقاومی که دیالیز می‌شود و در تمام لحظاتش همسرش حضور دارد و عکس‌های عاشقانه‌شان در کنار هم ترکیبی زیبا ساخته است. آملی 1363 در مریوان کردستان قطع نخاع شد و چند ساعت بعد برادرش در عملیات فاو به شهادت رسید. همسر ایشان، رقیه احمدی نیز خواهر شهید است و لحظات عاشقانه و زیبایی در کنار سید دارد. خانم احمدی که می‌گوید شیرینی زندگی در کنار سید را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کند.

روزنامه «جوان» در گزارشی دیگر با انعکاس عنوان «رشد یگان موشکی از نبوغ و تلاش بچه‌های جنگ بود» آورد: هسته اولیه موشکی سپاه از نیمه سال 63 پایه گذاری شد. وقتی آدم به همت شهید طهرانی مقدم فکر می‌کند، می‌بیند باید خیلی بلندنظر باشد و به آینده امیدوارانه نگاه کند که در شرایط آن روز‌های جنگ، تصمیم بگیرد یک یگان مستقل موشکی راه‌اندازی کند. 21 آبان 1390 صدای انفجاری مهیب در بیشتر نقاط تهران شنیده شد. کمی بعد اخبار اعلام کرد مرکز این انفجار در پادگان امیرالمؤمنین (مدرس) در حوالی بیدگنه ملارد است. اخبار تکمیلی نشان می‌داد در این انفجار سردار حسن طهرانی‌مقدم بنیانگذار صنعت موشکی سپاه و تعدادی از همرزمانش به شهادت رسیده‌اند. سال‌ها بعد ابعاد بیشتری از خدمات و زندگی طهرانی‌مقدم بیان شد، اما از 38 همرزم وی کمتر سخنی به میان آمد.

** شهادت؛ تجلی روحیه‌ مقاومت
شهیدان به عنوان نمادهای گذشت و بصیرت محسوب می شوند و روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس، سرشار از حماسه آفرینی ها و سلحشوری های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت است.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ماندگاری ادبیات پایداری به شرط پرهیز از کارهای ویترینی» در گفت وگو با سعید بیابانکی شاعر و نویسنده معاصر، نوشت: یکی از شیوه‌های انتقال تجربه نسل گذشته به امروز همین دوره و کلاس‌های آموزشی و کارگاه است. متأسفانه نسل امروز از این موضوع‌ها خیلی فاصله دارند و بیشتر به مرور صفحات مجازی و لایک بسنده کردند اما این فعالیت‌ها بیشتر جنبه تفننی دارند و در حوزه ادبیات و کار جدی محسوب نمی‌شوند. در حوزه شعر دفاع مقدس کار مستمر و مستدام اثرگذار و پاسخگو است.

در قسمتی از این گزارش به نقل از بیابانکی آمده است: آینده قابل پیش‌بینی نیست اما همه این را می‌دانیم که آینده محصول تلاش حال است. یعنی هرچقدر الان برای این حوزه تلاش بشود آینده هم به همان میزان پیشرفت خواهد داشت. اما اگر کار و تلاشی صورت نگیرد و چراغ این خانه روشن نگه داشته نشود آینده‌اش متزلزل خواهد بود.

روزنامه «رسالت» با درج عنوان «31 سریال در حوزه انقلاب و سرداران دفاع مقدس ساخته می‌شود» آورد: علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما و رییس ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در صداوسیما عنوان کرد: ستاد چهل سالگی انقلاب با همکاری معاونت های مختلف برون مرزی، استانی، صدا، سیما و... تشکیل شده است و امروز فهرستی از برنامه های حوزه استان ها را بیان می کنیم. 18 فیلم و 31 سریال با موضوع انقلاب اسلامی و سرداران دفاع مقدس در نظر گرفته شده که در حال حاضر چهار سریال «بانوی سردار»، «گنج راه شیری»، «جلال» و «روزهای بی قراری 2» در حال تدوین و صداگذاری است.

این روزنامه با انتشارعنوان «حرکتی در جهت مقابله با تحریم فرهنگی و رسانه ای غرب» نوشت: نشست خبری مدیران بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به منظور تشریح برنامه‌های سینمای ملی، بین‌الملل، 40 سالگی انقلاب، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی و گفتمانی در مجموعه اسوه برگزار شد. کامران ملکی مدیر بخش 40 سال سینمای مقاومت گفت: روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود درحالی که پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا آثار جنگی است، اما ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شده‌ایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است. وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعدادهای نظامی متکی شدیم شکست خوردیم. اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمان‌ها متکی می‌شدیم پیروزی با ما بود.

روزنامه «رسالت» با انعکاس عنوان «اقلیت‌های مذهبی در دفاع مقدس یکی از اقشار فعال و کمتر دیده شده‌اند» آورد: محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان، برنامه اکران ویژه فیلم سینمایی «سرو زیر آب» با موضوع شهدای گمنام اقلیت برای فعالان فضای مجازی و خبرنگاران برگزار شد. محمدعلی باشه آهنگر درباره انتخاب موضوع فیلم گفت: در دفاع مقدس ده‌ها موضوع بکر و ناب وجود دارد که کافی است با کمی جست‌وجو به آن‌ها دست یافت. اقلیت‌های مذهبی در دفاع مقدس یکی از اقشار فعالی بودند که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود. برای همین سعی کردیم تا با رفتن به سراغ موضوعی بکر، در کنار جذابیت بصری، کشش موضوعی نیز در کار مورد توجه قرار گیرد.

روزنامه «جوان» در گزارشی، عنوان «خدا می‌دانست جای دیگری نداشتیم» را منتشر کرد و نوشت: کتاب «راز درخت کاج» روایت زندگی شهیده «زینب کمایی» است که متولد آبادان بوده و در 14 سالگی در اول فروردین 1361 در شاهین شهر اصفهان توسط منافقین به شهادت می‌رسد. کتاب «راز درخت کاج» به قلم معصومه رامهرمزی به رشته‌تحریر درآمده و به همت نشر شاهد منتشر شده است.

** مدافعان حرم و دفاع از حقانیت اسلام
جوانان ایرانی با پشتوانه فرهنگ غنی اسلامی و مبتنی بر ارزش‌های والا به دفاع از حقانیت اسلام در برابر کفر و تکفیر پرداختند و با روح بزرگ و اندیشه های والا، فرسنگ های دورتر از وطن به خلق حماسه هایی جاوید همت گماردند.

روزنامه «کیهان» با درج عنوان «همچون عمار علی(ع) پای آرمان‌های رهبرم می‌ایستم» به مناسبت یادبود شهید مدافع حرم سید عمار موسوی نوشت: صفحه فرهنگ مقاومت این هفته به کوی علوی شهر اهواز و به سراغ خانواده‌ای رفته که شهید گرانقدری به نام سید عمار موسوی را تقدیم کرده است. وی در پنجم مرداد 1366 در شهر اهواز به دنیا آمد و در 20 فروردین 1397 به شهادت رسید. او سومین فرزند خانواده است و سه برادر و خواهر دیگر نیز دارد. برای گفت‌و‌گو با خانواده سید عمار وارد جمع گرم و صمیمی آنها می‌شوم، خانواده‌ای فرهنگی و ساده که به تازگی داغ فرزند را چشیده‌اند و هنوز چشمانشان‌اشک بار است و با بیان هر خاطره‌ای از سید عمار‌اشک از دیدگانشان جاری می‌شود، پدر اما اگر چه دلتنگ فرزند است؛ بیش از آن نگران دردانه عمارش است. محمد امین، فرزند سید عمار تنها چهار سال دارد و از دیدار پدر بی‌نصیب است.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «عبارت «روح خدا به خدا پیوست» را اتداعی می‌کند!» آورد: گلوله‌ای که به سر سید نورخدا برخورد کرد، دو زمانه بود، یعنی یک‌بار هنگام شلیک و بار دیگر وقتی به هدف اصابت کرد منفجر شد. با جراحتی که سید برداشت، برخی گمان کردند شهید شده است، ولی او هنوز نبض داشت و امدادگر چفیه‌ای دور سرش پیچید. جانباز سیدنورخدا موسوی تنها جانباز صددرصد ایرانی بود که 17 اسفند 1387 در درگیری با گروهک تروریستی ریگی در منطقه لار استان سیستان و بلوچستان جانباز شد. سید به کمایی 10 ساله فرو رفت تا حدود یک دهه لقب شهید زنده برازنده‌اش باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: از لحظه جانبازی، نورخدا تقریباً یک دهه زندگی نباتی داشت و سال‌ها در منزل روی یک تخت توسط همسر و دو فرزندش پرستاری می‌شد. نورخدا عاقبت شب رحلت پیامبرگرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) آسمانی شد و در سالروز شهادت امام رضا (ع) هم تشییع و به خاک سپرده شد. به مناسبت شهادت سید نورخدا موسوی، شمه‌ای از زندگی وی را تقدیم حضورتان می‌کنیم.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «مادرمان نذر کرده بود مهدی 3 ماه با اسرائیل بجنگد» آورد: مهدی 23 اسفند 1396 رفت و 20 فروردین 1397 هم شهید شد. 2 بار در این مدت تلفنی صحبت کردیم. به نظر می‌رسید اوضاع منطقه آرام است. کما اینکه آن موقع پایان حکومت داعش اعلام شده بود و فکرش را نمی‌کردم به این زودی‌ها درگیری صورت بگیرد، اما خب مهدی سعادتش را یافت و شهید شد. سال 1397 در حالی شروع شد که در همان فروردین ماه خبر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی تی‌فور سوریه همه را شوکه کرد. این پایگاه مورد استفاده نیرو‌های ایرانی بود، بنابراین اسرائیل برای اولین بار مستقیماً نظامیان ایرانی مستقر در سوریه را هدف قرار می‌داد.

در جریان این حمله هفت نفر از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند. خیلی زود نیز پیکر هر هفت شهید به ایران بازگشت و در تهران و سپس زادگاه‌شان تشییع و به خاک سپرده شدند، اما این پایان ماجرا نبود، همان طور که مسئولان نظامی کشورمان قول انتقام دادند، به زودی اسرائیل باید تقاص جسارت خود چه در پایگاه تی‌فور یا سایر موارد را پس بدهد؛ بنابراین وظیفه ما زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای تی‌فور و جبهه مقاومت اسلامی است تا وقت انتقام فرابرسد. شهید مهدی دهقان یکی از این هفت شهید است. پدر سه فرزند چهارده، پنج و سه ساله که مثل دیگر شهدای مدافع حرم، تنها دغدغه خانواده‌اش را نداشت. خدمت به جبهه مقاومت اسلامی همان هدفی بود که مهدی را به مشهدش در سوریه کشاند.

روزنامه «جوان» با انتشار عنوان «روز تاسوعا نذر مادر ادا شد» نوشت: انگار زمان به عقب برگشته و لباس رزمندگان دفاع مقدس را بر تن مصطفی صدرزاده کرده‌اند یا نه او سوار بر ماشین زمان از کوره‌راه تاریخ خودش را به دهه 90 رسانده تا نشانی از ایثار و مردانگی برایمان باشد. مصطفی تجسم واقعی رزمندگان زمان جنگ بود. از همان جنس، با همان زلالی و سادگی و شفافیت. در زندگی‌اش از هر راهی برای نزدیک شدن به سبک زندگی و آرمان شهدا استفاده کرد و آرزویش فدا کردن جان در راه دین و اهل بیت (ع) بود.

در ادامه این گزارش آمده است: به قدری به شهدای دفاع مقدس احساس تعلق می‌کرد که در هفته دفاع مقدس وقتی فیلم‌های رزمندگان را می‌دید ضجه می‌زد. جای خودش را میان سیل نیرو‌ها خالی می‌دید و در دل آرزو می‌کرد کاش در صف این نیرو‌های مخلص و خدایی راهی جبهه می‌شد. صفای بچه‌های جنگ، شور و حال سنگر‌ها برایش ملموس و آشنا بود. اعتقاد داشت خدا از این صحنه زیباتر نیافریده که نیرویی همراه بسیجی‌های حضرت امام به جنگ برود. اعتقادش بر این بود که باید حیدری جنگید تا کسی جرأت جنگیدن جلوی‌تان را نداشته باشد.

پژوهشم**2059**1699**9131

نظر شما