شناسهٔ خبر: 29377852 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده اخبار سیاسی شبستان در هفته ای که گذشت

اعدام سلطان سکه/بازگشت دوباره کارت سوخت/اقتدار ماندگار ایران در بازار نفت

اقتدار ماندگار ایران در بازار نفت، رشد ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصاد، استاندار تهران در راه تغییر، میزان زیان کشورها از تحریم ایران، اعدام سلطان سکه، بازگشت دوباره کارت سوخت از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  اقتدار ماندگار ایران در بازار نفت، رشد ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصاد، استاندار تهران در راه تغییر، میزان زیان کشورها از تحریم ایران، اعدام سلطان سکه، بازگشت دوباره کارت سوخت از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

سلطان سکه و همدستش به دار مجازات آویخته شدند

سحرگاه امروز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ حکم «وحید مظلومین» (معروف به سلطان سکه) فرزند حبیب‌الله و «محمد اسماعیل قاسمی» فرزند غلامعلی که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم گردیده‌ بودند، به اجرا گذاشته شد.

در این پرونده بر اساس گزارش بهمن ماه سال ۹۶ بانک مرکزی و سپس با گزارشات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تعدادی از عوامل مهم و موثر در اخلال ارزی و تلاطم بازار، از جمله دو مجرم فوق شناسایی و دستگیر شدند و گرچه متاسفانه از زمان اعلام بانک مرکزی و دستگیری فرزند وحید مظلومین به نام محمد رضا مظلومین اعضای شبکه موفق شده بودند بخشی از اسناد و مدارک جرم را معدوم یا مخفی نمایند معذلک با تحقیقات میدانی و تحقیق از جمعی از متهمین دستگیر شده مشخص شد شبکه وحید مظلومین از مؤثرترین فعالان غیر مجاز بازار ارز و سکه بوده و با استفاده از حساب های بانکی دیگران از چندین سال قبل تا زمان دستگیری فعالیت گسترده غیر مجاز و در مدت زمانی فقط گردش حساب دو تن از اقوام و کارمندان نامبرده مبلغ ۸/۲۱۹/۹۶۱/۸۸۱/۴۸۵ و ۳/۲۵۰/۵۵۱/۴۴۷/۲۷۸ ریال بوده و حسب اسناد و مدارک و تحقیقات به عمل امده از حساب بیش از ٤٠ نفر با تبانی با بعضی از کارمندان بانک در جهت پوشش فعالیت غیر مجاز ارزی و سکه استفاده نموده اند.

 

پنج باند بین المللی قاچاق مواد مخدر متلاشی شد

وزارت اطلاعات باصدوراطلاعیه ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج)در اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی با اقدامات اطلاعاتی موفق شدند پنج باند بین المللی قاچاق مواد مخدر را متلاشی و بیش از ۶ تن پیش ساز هروئین و ۳۸۵ کیلوگرم هروئین فشرده کشف شد.

 

بازگشت دوباره کارت سوخت/خودداری از خرید و فروش کارت

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مدتی پیش راجع به تمایل دولت به سهمیه بندی بنزین سخن گفتند و چندی پیش نیز «بیژن زنگنه»، وزیر نفت نیز این خبر را تائید کرد و گفت که دولت به دنبال این طرح است.

این طرح دولت و مجلس در پی تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به وزارت نفت مبنی بر یافتن راه چاره ای برای مصرف بیش از حد بنزین در کشور ارایه شد که البته هنوز به صورت رسمی بیان و اجرایی نشده است.

با قوت گرفتن این زمزمه ها برخی از جایگاه های سوخت اقدام به خرید کارت سوخت از افراد کردند تا در صورت سهمیه بندی بتوانند از سهمیه بیشتری در مصرف بنزین بهره ببرند اما حالا شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی این اقدام را منفی تلقی کرده و از همه خواسته تا کارت سوخت خود را حفظ کنند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره انتشار اخبار مبنی برخرید و فروش کارت‌های هوشمند سوخت شخصی از طریق فروش کارت و سپس تقاضای صدور کارت المثنی، اعلام کرد: با توجه به ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت، امکان استفاده همزمان از دو کارت وجود ندارد.

 

پیش نویس قانون جدید دردی از احزاب درمان نمی کند

«احمد شریف» در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان، در خصوص اینکه آیا پیش نویس قانون جدید احزاب می تواند انتظارات احزاب در توسعه سیاسی کشور را برآورده کند، گفت: با این پیش نویس دردی از احزاب درمان نمی شود، زیرا در قانون اساسی بسیار جزیی به جایگاه احزاب پرداخته شده است و اگر قرار است فضای سیاسی کشور به سمت فعالیت های حزبی حرکت کند باید در قانون اساسی به جایگاه احزاب توجه بیشتر کرد.

دبیر کل حزب دانش آموختگان ایران اظهار کرد: اگر قرار است مدیریت فضای سیاسی با مشارکت احزاب باشد باید به سمتی حرکت کنیم که انتخابات، حزبی برگزار شود در حالی که افراد در ثبت نام برای نامزدهای انتخابات شورای شهر یا مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری از عنوان کردن فعالیت حزبی خود پرهیز می کنند و این ویژگی برای افراد در فرم ثبت نام آنها یک نمره منفی محسوب می شود و این رفتار بزرگترین آسیب برای بدنه سیاسی کشور است.

 

نگرانی از قطع ارتباط بانک مرکزی با سوئیفت نداریم/پیام رسان داخلی برای این موضوع تعریف می شود

«مهرداد لاهوتی» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد قطع ارتباط بانک مرکزی با سوییفت گفت: قرار بود اروپایی ها برای این موضوع راهکاری ارایه دهند، البته بسیاری از کشورهای دنیا پیام رسان داخلی برای این موضوع تعریف کردند و با همین پیام رسان های داخلی کار خود را انجام می دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر هم این اتفاق نمی افتاد ما مجبور بودیم پیام رسان داخلی تعریف کنیم و با آن این کار ار انجام دهیم اما در حال حاضر که ارتباط ما با سوییفت قطع شده است، این کار باید به سرعت انجام شود البته اروپایی ها نیز باید هر چه سریعتر راهکار خود را برای این موضوع به ایران اعلام کنند.

 

گزارش سازمان انرژی اتمی بار دیگر حقانیت ایران را به اثبات رساند

«محمدجواد جمالی» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به گزارش سازمان انرژی اتمی مبنی بر انجام تمامی فعالیت های هسته ای ایران در قالب برجام گفت: این دوازدهیم یا سیزدهمین گزارشی است که آقای آمانو در مورد فعالیت های صلح آمیز آیران ارایه دادند و در آن به صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای تاکید شده است و همین حقانیت جمهوری اسلامی ایران را اثبات می کند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گزارش آمانو نشان می دهد که وقتی ایران تعهدی را می پذیرد به آن پایبند است، این گزارش نشان می دهد رژیم صهیونیستی، آمریکا،‌ منافقین و پادوهای داخلی آنها که به عنوان جاسوس مطالبی را در مورد فعالیت های ایران عنوان می کردند و پرونده هایی را به عنوان انحراف جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به سمت رویکرد نظامی هسته ای مطرح می کردند کاملا کذب بوده است.

 

تحریم ها نتوانسته مانع پیشرفت نیروهای مسلح شود

«امیر سیدمحمود موسوی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دفاعی امنیتی خبرگزاری شبستان در خصوص آغاز دور جدید تحریم های آمریکا گفت: ما به تازگی با تحریم ها مواجه نشدیم، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند تحریم ها از روز پیروزی جمهوری اسلامی آغاز شدند و انقلاب اسلامی همیشه با این مشکل مواجه بوده است اما آنچه موجب پیشرفت نیروهای مسلح شده این است که نیروهای مسلح همواره بر این باور بودند که هیچ تحریمی نمی تواند جلوی پیشرفت آنها را بگیرد.

معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امروز پیشرفت نیروهای دفاعی در مقایسه با هیچ یک از عرصه ها قابل قیاس نیست و اگر سایر حوزه های کشور نیز از حوزه دفاعی سرمشق می گرفتند امروز در وضعیت بهتری قرار داشتیم البته درست است که تحریم ها می تواند سرعت پیشرفت را کند یا کاهش دهد اما به هیچ وجه نمی تواند مانع حرکت رو به جلوی ما بشود. امروز ما شاهدیم که تجهیزات پیشرفته تر از سال های قبل با پیچیدگی بیشتری تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار می گیرد.

 

سایپا احتکار هر گونه خودرو را تکذیب کرد

در پی انتشار خبری در یکی از روزنامه ها مبنی بر احتکار خودروهای ساندرو و ال نود در انبارهای سایپا روابط عمومی این خودروسازی در گفت و گو با شبستان این خبر را تکذیب کرده و به ارایه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

براساس اعلام سایپا خبر احتکار این خودروها صحت ندارد و این خودرو سازی تعهداتی به مشتریان خود داده که هرچند نتوانسته به آن عمل کند اما باید به قیمت قبل نسبت به تحویل خودرو یا بازگشت وجه مشتریان اقدام کند.

اگر سایپا قطعاتی برای تولید داشته باشد هیچگاه از تحویل خودرو به مشتریان خود سر باز نخواهد زیرا انبار و نگه داری این محصولات دارای هزینه است و اما با خروج شرکت رنو این مشکلات برای این خودروسازی ایجاد شده و پیش از این سایپا گمان نمی برد که رنو با اعمال تحریم ها همکاری خود را با ایران قطع کند زیرا در گذشته با وجود تحریم های شورای امنیت سازمان ملل نیز این خودروسازی فرانسوی تامین قطعات ایران را انجام می داده و به صورت پرچم نیمه افراشته به همکاری با خودروسازهای داخلی کشورمان ادامه می داده است.

 

اشراف ایران بر دسیسه های عربستان

نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد که ۲ روز است جهان را به حیرت آورده است. این روزنامه آمریکایی در گزارشی فاش کرد در سال 2017 میلادی، یعنی یک سال پیش از ماجرای قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، مقامات اطلاعاتی نزدیک به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، درباره امکان ترور آنچه «دشمنان ایرانی» پادشاهی سعودی خوانده شده با تعدادی از تجار به رایزنی پرداخته‌اند.

نیویورک‌تایمز در این گزارش به نقل از 3 منبع آگاه نوشته است، یکی از این مقامات ارشد اطلاعاتی که در آن جلسه حضور داشته، «ژنرال احمد العسیری»، معاون وقت سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان بوده که در پی اعتراف ریاض به قتل «خاشقجی» از سمتش برکنار شد. نیویورک تایمز به نقل از این منابع نوشته یکی از اهدافی که در این نشست درباره ترور او بحث شده، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بوده است.

نسبت به این گزارش، کارشناسان یا روزنامه نگاران واکنش های بسیاری داشتند اما حالا وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان یک مقام رسمی از ایران واکنش نشان داده است.

«محمد جواد ظریف» در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید گفت: تهران از قبل درباره این طرح‌های سعودی اطلاعاتی دقیق داشت.ریاض پیشتر اعلام کرده بود که جنگ را به داخل خاک ایران می کشاند و پس از آن نیز شاهد فعالیت گروه‌های تروریستی در شرق ایران و حمله به مجلس بودیم.

این در حالی است که پیش از این نیز بارها وزارت اطلاعات کشورمان از دستگیری گروه های تروریستی در حال تلاش به منظور ایجاد ناامنی در مرزهای ایران یا خاک کشورمان داده است.

 

تجارت خارجی با قطع سوییفت مختل نمی‌شود

با توجه به انتشار خبری درخصوص قطع خدمات سوییفت در برخی بانک های کشور، به اطلاع هموطنان گرامی می رساند سوئیفت صرفاً یک سامانه پیام رسانی بین بانک ها و موسسات در سطح بین المللی بوده و نقشی در نگهداری حسابها و تسویه ارزی ندارد؛ لذا همانگونه که در اعلامیه های پیشین این بانک اعلام شد با توجه به احتمال قطع ارایه این خدمات، سامانه‌های جایگزین پیام رسانی از مدت ها پیش برای پوشش امکانات و خدمات سوییفت پیش بینی، توسعه و عملیاتی شده اند.­

 

افشای دسیسه های عربستان علیه ایران

پس از آن که عربستان در جریان قتل روزنامه نگار اپوزسیون خود رسوا شد و اقدامات تروریستی و غیرانسانی این کشور دامان روزنامه نگاران را نیز گرفت حالا رسانه های غربی شروع به افشای توطئه های این کشور کرده اند.

در همین رابطه، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره گروهک تروریستی منافقین نوشت که اعضای این گروهک پیش از انقلاب اسلامی برای وقوع انقلاب در ایران تلاش می‌کردند اما بعد علیه ایران برای صدام جنگیدند.

به نوشته این روزنامه، آمریکا و انگلیس هم زمانی جنایات آن‌ها را محکوم می‌کردند، اما در شرایط کنونی، این گروه، گزینه مناسبی برای سیاست‌های افراط‌گرایانه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید است.

گاردین در گزارش خود آورده است دولت ترامپ، گروهک مجاهدین خلق (منافقین) را در شرایط تنش‌زای حاکم میان سعودی‌ها و ایران، یک دارایی ارزشمند می‌داند و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از جمله افرادی هستند که با استفاده از این گروهک سیاست‌های ترامپ را پیش می‌برند.

این درحالی است که شب گذشته نیز وزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد در سال 2017 میلادی، یعنی یک سال پیش از ماجرای قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، مقامات اطلاعاتیِ نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، درباره امکان ترور آنچه «دشمنان ایرانی» پادشاهی سعودی خوانده شده، با تعدادی از تجار به رایزنی پرداخته‌اند.

 

کمک نقدی به کارمندان دولت

همزمان با اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران گرانی هایی به بازار کشور تحمیل شد که اقشار مختلف را تحت تاثیر قرار داد اما از آنجایی که اقشاری با درآمد ثابت همچون کارمندان دولت و یا کارگران بیش از اقشار با مشاغل آزاد در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل شدند دولت چند طرح را در دستور کار خود به منظور جبران این مشکلات قرار داد.

افزایش حقوق کارمندان دولت که از سوی معاونت امور اداری و استخدامی دولت به رسانه ها اعلام شد که تحت یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و پس از آن «فاطمه سعیدی»، نماینده مجلس نیز با تائید این خبر یادآور شد که در کمیسیون مربوط مورد بررسی قرار می گیرد اما تا کنون خبر خاص دیگری در این مورد اعلام نشده است.

به نظر می رسد با توجه به این که ۴ ماه دیگر از امسال باقی مانده دولت و مجلس در خصوص افزایش حقوق کارمندان در سال آینده به توافق برسند.

اما ارایه بسته های حمایتی کالا به اقشار آسیب پذیر نیز در این میان از سوی دولت مطرح شد و کارمندان دولت نیز جزو اقشار آسیب پذیر از طرف دولت محسوب شدند و قرار شد که دولت به آن ها نیز بسته های حمایتی ارایه دهد اما امروز وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته این کمک به صورت نقدی در اختیار کارکنان قرار می گیرد و مبلغی که اعلام کرده به نظر می رسد نتواند تاثیر خاصی در پرتر شدن سبد کالایی این خانوارها داشته باشد.

 

ناگفته های ربیعی/صراحتی که ۵ سال پنهان بود

«علی ربیعی»، وزیر کار سابق امروز در مراسم تودیع خود حضور یافت. سخنان «ربیعی» امروز به جای آن که پس زمینه اقتصادی داشته باشد پس زمینه سیاسی داشت و به احتمال زیاد در پاسخ به اظهارات نمایندگانی بود که او را استیضاح کردند و در جلسه استیضاحش نیز اتهاماتی علیه او به زبان آوردند.

«ربیعی» امروز تاکید داشت که نشان دهد رنگ و بوی مواضع سیاسی اش به جناح چپ تعلق دارد. او سخنانش را با اشاره به رئیس دولت اصلاحات (شخصی که مدت هاست رسانه اجازه انتشار عکس یا خبری از او ندارند) آغاز کرد و تاکید داشت که وی را دوست دارد.

وزیر کار سابق همچنین از علاقه اش به شهیدان بهشتی و مطهری گفت که فرزندان آن ها این روزها در صف اصلاح طلبان مواضع سیاسی اتخاذ می کنند.

«ربیعی» بار دیگر ارادت خود را به «روحانی» ابراز کرد و گفت:‌ اگر امروز باز صحنه انتخابات سال ۹۲ باشد باز به «روحانی» رای می‌دهم.

 

روند حضور زنان در ورزشگاه ادامه دار است

«شهیندخت مولاوردی» در گفتگو با خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان با اشاره به حضور زنان در فینال فوتبال آسیایی در ورزشگاه آزادی گفت: با سیاست هایی که دولت در پیش گرفته است و مطالبات روزافزونی که در این زمینه وجود دارد به نظر می رسد که بحث حضور بانوان در ورزشگاه آزادی ادامه دار داشته باشد.

دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی اظهار داشت: شیوه نامه مربوطه در این زمینه تدوین و تقریبا نهایی شده است.

 

حکم اعدام برای ۲ مفسد اقتصادی دیگر/تعلیق ۲ قاضی/توضیح درباره جاعلی که خود را داماد اژه ای معرفی می کرد

«حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ‌ی»، سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و سی و سومین نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه تعداد دیگری از کسانی که در دادگاه های ویژه محکوم شدند و غیر از ۲ نفرشان حکمشان قطعی است به اعلام اسامی این افراد پرداخت و گفت: «داریوش ابراهیمیان» فرزند علی اکبر که به اتهام فساد فی الارض به اعدام و ضبط کلیه وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان محکوم شده است. «یونس بهاالدینی» فرزند ابراهیم به همین اتهام به عنوان مفسد فی الارض به اعدام مشترکا با نفر اول بوده به ضبط وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان محکوم شده است.

 

میزان زیان کشورها از تحریم ایران

پس از اجرایی شدن فاز دوم تحریم های آمریکا علیه ایران در سال جاری از ۵ نوامبر، کشورهای بسیاری در دنیا از این تحریم ها متضرر می شوند. علاوه بر ۸ کشوری که به دلیل زیان فراوان آمریکا را متقاعد به معافیت از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران کردند کشورهای دیگری نیز شامل این ضررهای تجاری می شوند و جایگزین کردن کشور دیگری به جای ایران در تجارتشان زمان زیادی می برد.

بنابراین گزارش، اسپانیا به عنوان یکی از ۱۰ خریدار اصلی نفت ایران سالانه ۹ درصد از نفت خود را از کشورمان وارد می کرد و در سال گذشته 2 میلیون و 925 هزار تن نفت از ایران وارد کرد. حالا اسپانیا باید از خرید نفت ایران سر باز زند و در این میان جایگزین کردن کشور دیگری برای اسپانیا زمان و هزینه های فراوانی را در بردارد که از آن میان می توان به هزینه حمل و نقل و تغییر ساختار پالایشگاه ها اشاره کرد.

فرانسه کشور دیگری است که با اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران دچار ضرر و زیان می شود زیرا سالانه ۱.۵ میلیارد دلار واردات از ایران به فرانسه صورت می گرفت که با اعمال این تحریم ها دیگر بازار ۱.۵ میلیارد دلاری فرانسه از دست می رود.

 

استاندار تهران در راه تغییر/جانشین مقیمی فردا معرفی می شود

«محمد حسین مقیمی» که همزمان با دولت دوازدهم سکان استانداری تهران را بر عهده گرفت مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شده و قرار است در پایان مهلت اعلام شده از سوی دولت از سمت خود کنار رود.

بنابراین گزارش، او که از سال ۱۳۵۸ اولین سمت خود را به عنوان شهردار خمین برعهده گرفت در طول ۴۰ سال گذشته در کسوت هایی چون استانداری خوزستان، استانداری کرمانشاه، استاندار مرکزی، معاونت سیاسی وزیر کشور و قائم مقام وزیر کشور انجام وظیفه داشته و از جمله سیاستمداران بنام کشور محسوب می شود.

استانداری تهران از جمله ۱۴ استانداری است که با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان توسط وزارت کشور تا ۲۶ آبان باید استاندار جدید خود را بشناسند.

سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، زنجان،  قم، البرز، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، همدان و یزد دیگر استان هایی هستند که استاندار جدید به خود خواهند دید.

یادآور می شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (سه‌شنبه، دوم مرداد) امسال خانه ملت، با اکثریت آراء، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه مجلس را در جلسه روز ۱۷ مرداد این شورا،  تأیید کرد.

 

رشد ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصاد/صعود ۱۹ پله ای

شاخص آزادی اقتصاد یکی از اصول مهم در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورها است که به معنی باز گذاشتن راه در مقابل افراد در میادین مختلف، مالکیت، کار و تلاش، تولید و مصرف است. منظور از آزادی اقتصادی، آزادی مطلق اقتصادی است یعنی باز گذاشتن راه در مقابل افراد در میادین مختلف، مالکیت، کار و تلاش، تولید و مصرف به عبارت دیگر منظور از آزادی اقتصادی، داشتن حق اشتغال، انتخاب نوع شغل (هر کالا یا خدمتی که بخواهد تولید کند)، محل، مدت و زمان اشتغال، حق مالکیت نسبت به درآمد و دارایی، حق افزودن بر دارائی از راه مبادلات و داد و ستد بازرگانی و... حق مصرف و بهره برداری از درآمد و دارائی مطابق تمایل و اراده مالک و بالاخره حق ارث بردن و به ارث گذاردن دارائیها است.

بنابراین گزارش، حال کشورمان در جدیدترین بررسی موسسه بین‌المللی «فریزر» در شاخص آزادی اقتصادی (یی.اف.آی) با 19 پله صعود از جایگاه 149 به 130 ارتقا یافته است. سازمان برنامه و بودجه در این زمینه گزارش داده است که «موسسه بین‌المللی فریزر در گزارش سال 2018 میلادی، جایگاه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی را 130 اعلام کرد. در گزارش سال 2018 که شرایط سال 2016 را بررسی می کند، امتیاز ایران 6.03 عنوان شده است. در گزارش سال 2017 این موسسه که وضعیت سال 2015 را بررسی می‌کرد،‌ ایران از میان 159 کشور با امتیاز 5,40 در رتبه بسیار ضعیف یکصد و چهل و نهم قرار داشت.»

 

خودروی داخلی در یک قدمی گرانی

پس از اعمال تحریم های هشتم می آمریکا علیه ایران و ممنوعیت خرید و فروش قطعات و خودرو با ایران، خودروی داخلی افزایش قیمت چشمگیری به خود دید اما این افزایش قیمت تنها در بازار به چشم آمد و قیمت کارخانه گرانی خاصی به خود ندید.

این تفاوت قیمت بسیار زیاد میان کارخانه و بازار در خودروی داخلی موجب شد تا پیش فروش های اینترنتی خودروسازان داخلی نیز در این مدت با استقبال ویژه ای روبرو شود اما با اعمال دور دوم تحریم ها علیه ایران حالا خودروسازان خواستار افزایش قیمت نرخ کارخانه خودرو شده اند.

در همین خصوص، «سعید مدنی»، مشاور مدیرعامل سایپا به شرق گفته که برای خودرو‌هایی که بخش عمده قطعات آن در داخل ساخته می‌شود، با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینه‌های سربار آن، حداقل باید یک افزایش ۵۰ درصدی اعمال شود تا ساخت خودرو دارای منطق اقتصادی شود.

اما این ترفند ترامپ پاسخ نداد و در نهایت او در چهارم نوامبر که پیش از این گفته بود تاریخ آغاز فشارهای جدید بر صادرات نفت ایران خواهد بود به ۸ کشور خریدار اصلی نفت کشورمان اجازه ادامه خرید داد و طبق تحلیل کارشناسان با این اقدام ترامپ یک عقب نشینی سیاسی و اقتصادی انجام داد.

اما در این میان کشورهای عربستان و روسیه که تلاش داشتند کینه چندین ساله خود نسبت به قدرت ایران در بازار جهانی نفت را عقده گشایی کنند دست به اقداماتی زدند تا سهم ایران را در اختیار بگیرند. طبق اعلام «حسین کاظم پور اردبیلی»، نماینده ایران در اوپک این کشورها در طی یک ماه قیمت نفت را 15 دلار پایین آوردند و تنها به خاطر (خواسته) ترامپ باعث ارزان تر شدن بنزین آمریکا شدند.

او که با رویترز گفت و گو می کرد، یادآور شد: عربستان و روسیه باید تولید نفت را به میزان یک میلیون بشکه کاهش دهند./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما