شناسهٔ خبر: 29377406 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

زمان اعلام قیمت جدید خودرو‌ها مشخص شد/ ۲۰۷ صندوق دار نیامده توسط دلالان نجومی شد/ پیش بینی از تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۱۸۱ هزار واحد، افت دوباره قیمت طلای سیاه، سهام اروپا و آسیا افت کردند، بازار اوراق مسکن؛ رخوت در معاملات تسه، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی سود سهام عدالت، علی طیب نیا عضو شورای پول و اعتبار شد، افزایش تورم تولیدکننده باغداری و دامداری، تکذیب ممنوعیت خروج برخی اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران و پیشنهاد عراق برای ادامه واردات گاز ایران را در بر دارد.

صاحب‌خبر -
زمان اعلام قیمت جدید خودرو‌ها مشخص شد/ ۲۰۷ صندوق دار نیامده توسط دلالان نجومی شد/ پیش بینی از تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش « تابناک اقتصادی»؛این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۱۸۱ هزار واحد، افت دوباره قیمت طلای سیاه، سهام اروپا و آسیا افت کردند، بازار اوراق مسکن؛ رخوت در معاملات تسه، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی سود سهام عدالت، علی طیب نیا عضو شورای پول و اعتبار شد، افزایش تورم تولیدکننده باغداری و دامداری، تکذیب ممنوعیت خروج برخی اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران و پیشنهاد عراق برای ادامه واردات گاز ایران را در بر دارد.
 
شاخص کل بورس به کانال ۱۸۱ هزار واحد بازگشت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش ۱۲۱۷ واحدی معادل ۰.۶۶ درصد به رقم ۱۸۱ هزار و ۹۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۵۴ واحدی معادل ۰۶۶ درصد به رقم ۵۳ هزار و ۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۱۳۰ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۵۴۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۹۲ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۱۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۴۵۹ واحد کاهش معادل ۰.۷۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۴ هزار و ۱۴۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۹۵۳ واحد کاهش معادل ۰.۷۰ درصد به رقم ۱۳۵ هزار و ۲۴۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۱۵۳ واحد کاهش معادل ۰.۶۰ درصد همراه بود و عدد ۳۵۶ هزار و ۸۶۳ واحد را به نمایش گذاشت. همچنین نماد معاملاتی شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان با ۱۹۲ واحد کاهش، بیشترین نقش را در افت شاخص کل داشت.
 
زمان اعلام قیمت جدید خودرو‌ها مشخص شد/ ۲۰۷ صندوق دار نیامده توسط دلالان نجومی شد/ پیش بینی از تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹

افت دوباره بهای طلای سیاه/ سهام اروپا و آسیا افت کردند

سقوط شدید بهای نفت در روز سه‌شنبه و تداوم آن در روز چهارشنبه و به دنبال آن، تشدید نگرانی‌ها در مورد کند شدن اقتصاد جهان، سهام آسیا و اروپا را تحت فشار قرار داد. داده‌های تاجران اروپایی نشان داد، سهام این قاره در مقادیر پایین‌تری برای معاملات باز شد. فوتسی انگلیس ۰.۴ درصد، داکس آلمان ۰.۳ درصد و کاک فرانسه ۰.۵ درصد از ارزش خود را با آغاز معاملات روز چهارشنبه از دست دادند. قیمت‌های نفت روز سه شنبه بدترین سقوط یک روزه خود در بیش از سه سال اخیر را تجربه کردند و حدود ۷ درصد سقوط کردند. قیمت‌های نفت روز چهارشنبه هم به افت خود ادامه دادند و قیمت نفت آمریکا تا ۵۴.۷۵ دلار و برنت تا ۶۴.۶۱ دلار، پایین آمد. نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی جهان باعث شد، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی (بدون سهام ژاپن) ۰.۵ درصد افت کند. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۵۵ درصد و کامپوزیت شانگ‌های ۰.۹ درصد افت کردند. در استرالیا شاخص ای‌اس‌اکس۲۰۰ با سقوط سنگین ۱.۷۴ درصدی روبه رو شد، در حالی‌ که کوسپی کره‌جنوبی تنها ۰.۱۵ درصد افت کرد. تنها در ژاپن بازار سهام توانست بر خلاف روال افت بازار‌های جهانی عمل کند و شاخص نیکی ۰.۱۶ درصد افزایش یافت.

زمان اعلام قیمت جدید خودرو‌ها مشخص شد

محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: همانطوری که پیشتر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود، قیمت گذاری خودرو به یک شورای مشورتی محول شده، جلسه آن شنبه یا یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود. وی بیان کرد: خودروسازان قیمت تمام شده خود را بر اساس ریز اقلام و شرایط موجود اعلام نموده و پیشنهاد داده‌اند و انتظار دارند بر اساس قیمت تمام شده به اعلام قیمت‌های جدید بپردازیم که در غیر این صورت مشمول زیان خواهند شد. این مقام مسئول یادآور شد: گزارش‌هایی که به تازگی از حسابرسی شرکت‌های خودروساز منتشر شده، حاکی از زیان خودروسازان است. وی اظهار داشت: به نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تعیین قیمت خودرو‌ها بر اساس قیمت تمام شده آنها، تعهدات پیشین مشتریان، تعهدات ثابت و غیر ثابت قیمتی و همچنین برخی موارد پیش آمده با توجه به شرایط بین المللی ـ که ممکن است امکان تأمین برخی خودرو‌ها نباشد و خودرو‌های جایگزین معرفی شوند ـ مورد توجه قرار گرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن تجارت تأکید کرد: مجموع همه این موارد باید در تعیین قیمت خودرو دیده شود و به گفته وزیر تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده جمع بندی شده و از طریق شخص وزیر یا معاونان اطلاع‌رسانی شود. وی گفت: پیشنهاد‌های قیمتی خودروسازان بر اساس نوع خودرو‌ها و درصد ساخت داخلی آن‌ها متغیر است و باید تا اوایل هفته آینده صبر کنیم.

بازار اوراق مسکن؛ رخوت در معاملات تسه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) بدون تغییر محسوسی به ارزش ۵۹ هزار و ۷۹ تومان معامله شد. رکود تورمی بازار مسکن بر معاملات تسه‌ها اثر گذاشته و نوسانات آن را در بازار به حداقل رسانده است. جهش قیمت مسکن در پی اوج گیری بهای ارز طی سال گذشته، باعث کاهش حجم معاملات در بازار مسکن شده و در نتیجه آن تقاضای تسهیلات مسکن نیز رو به افول گذاشته است. در واقع علاوه بر کاهش قدرت خرید متقاضیان سطح ناچیز این تسهیلات در برابر قیمت تمام‌شده مسکن از جذابیت این اوراق برای متقاضیان کاسته است. در کنار این روند ادامه‌دار با ظهور فصل سرما به صورت سنتی تمایل برای خرید و فروش مسکن نیز کاهش می‌یابد و در کنار آن، اکثریت فعالان بازار مسکن در انتظار ثبات سیاسی در داخل کشور هستند و معاملات خود را به تعویق انداخته‌اند.

افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی سود سهام عدالت

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه مجموع سود سال مالی ۹۶ نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش خواهد یافت، گفت: تلاش می‌کنیم، دی ماه سود سهام عدالت مشمولان را واریز کنیم.  جعفر سبحانی در گفت وگو با مهر، با بیان اینکه مجموعه سود مصوب سال ۹۵ برای سهام عدالت ۳۸۰۰ میلیارد تومان بود، اظهار داشت: تاکنون ۳۳۵۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت بین بیش از ۴۰ میلیون مشمول توزیع شده است.  مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: از این میزان ۲۵۰ میلیارد تومان باقی مانده که برای ۷ میلیون نفری است که شماره شبا بانکی خود را یا ثبت نکرده اند و یا برای ثبت دیر اقدام کرده اند که البته این سود برای مشمولان سپرده گذاری خواهد شد و باطل نمی‌شود.  وی با اشاره به سود سال مالی ۹۶ سهام عدالت گفت: مجامع بیشتر شرکت‌ها برگزار شده و تنها یک شرکت هنوز سود خود را اعلام نکرده است که البته سود چندان زیادی هم ندارد.

علی طیب نیا عضو شورای پول و اعتبار شد

بنا بر پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تایید رئیس جمهور، علی طیب‌نیا به عضویت شورای پول و اعتبار درآمد.  پیش از این مسعود نیلی این سمت را بر عهده داشت که اخیرا استعفا کرده است.

پیشنهاد عراق برای ادامه واردات گاز ایران

رویترز به نقل از دو مقام عراقی خبر داد، این کشور با ایران برای مبادله اقلام غذایی عراقی در برابر تامین گاز و نیرو موافقت کرده است. منابع آگاه به رویترز گفتند: بغداد اکنون درصدد کسب موافقت آمریکا برای واردات گاز ایران است که در نیروگاه‌های این کشور استفاده می‌شود و به زمان بیشتری برای یافتن منبع جایگزین نیاز دارد.  یکی از این منابع آگاه گفت: مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای توقف واردات گاز ایران به هیچ وجه برای عراق کافی نیست تا یک منبع جایگزین پیدا کند.  وی در ادامه افزود: توقف واردات گاز ایران پس از مهلت تعیین شده، یک بحران نیروی واقعی ایجاد خواهد کرد. ما به زمان بیشتری نیاز داریم و آمریکا کاملا واقف است که ما تا چه حد به گاز ایران نیاز داریم.  به گزارش ایسنا، با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واشنگتن به عراق برای واردات گاز و برق و همچنین اقلام غذایی معافیت داد. اما آمریکا اعلام کرد این معافیت تنها ۴۵ روز است.  
 
۲۰۷ صندوق دار نیامده توسط دلالان نجومی شد

پس از اعلام قیمت قطعی پژو ۲۰۷ صندوق دار اتوماتیک و ارسال دعوتنامه‌های تحویل خرداد ۹۷، دلالان در بازار آزاد قیمت‌های نجومی را برای این خودرو مطرح کرده اند. پژو ۲۰۷ صندوق دار اتوماتیک که بهای ۱۰۴ میلیون تومان را دارد، با در نظر گرفتن تخفیف ۱۵ میلیون تومانی و سود مشارکت و تأخیر، با قیمتی حدود ۸۵ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار گرفته است. حال برخی دلالان برای این خودروی اتوماتیک و سدان، قیمتی فراتر از ۱۴۰ میلیون تومان را اعلام می‌کنند و این در حالی است که برخی دلالان به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان هم  راضی نمی‌شوند و بهای فراتر از ۱۵۰ میلیون تومان را برای آن پیش کشیده اند!  

زمان اعلام قیمت جدید خودرو‌ها مشخص شد/ ۲۰۷ صندوق دار نیامده توسط دلالان نجومی شد/ پیش بینی از تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹


در واقع، آنچه قیمت‌ها را تعیین می‌کند نه قانون عرضه و تقاضا که دلالانی هستند که با هماهنگی یکدیگر و با تعریف قیمت‌های نامتعارف، بازار را به هم می‌ریزند و برغم این که سود‌های ۸۰ - ۷۰ درصدی برای خود تعریف کرده اند، مالیاتی هم نمی‌دهد!  نکته این که وقتی قیمت‌ها این گونه تعریف و تعیین می‌شود همگی آن را ملاک قرار داده و بنابراین کسی حاضر نمی‌شود خودرو خود را کمتر از این رقم بفروشد و در نتیجه همین گونه قیمت خودرو در بازار آزاد بدون هیچ منطقی بالا می‌رود. /عصر ایران

تورم تولیدکننده باغداری و دامداری ۴۶ درصد افزایش یافت

مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت تولید کننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی (تعدیل یافته) فصل تابستان ١٣٩٧ را منتشر کرد؛ بنابراین، شاخص «زراعت و باغداری» در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٦٥.١ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥١.٤ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز معادل ٢٨.٩ درصد افزایش است. شاخص گروه «غلات» در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٢٧٨.٣ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨.٨ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با  ٤.١ درصد افزایش است. شاخص گروه «میوه‌ها و میوه‌های آجیلی» در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٨٧.٢ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٦.٦ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٤٥.٩ درصد افزایش است. شاخص گروه «سبزیجات» در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٥١٨.٧ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٣.٥ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٢٤.٩ درصد افزایش است.

تکذیب ممنوعیت خروج برخی اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، هرگونه ممنوعیت خروج برخی اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران در پی تحریم‌های ظالمانه آمریکا را تکذیب کرد.  روانبخش بهزادیان افزود: هیچ گونه ممنوعیت، محدودیت و تفکیک کالایی بین ایران و امارات صورت نگرفته و صادرات و واردات طبق روال گذشته در حال انجام است. وی اظهار داشت: اخباری مبنی بر ممنوعیت خروج برخی اقلام از بنادر امارات به مقصد ایران مربوط به پایگاه اطلاع رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیست و مسئولان گمرک این خبر را تایید نکردند. مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است، گفت: مبادلات بازرگانی بین ایران و امارات اکنون برقرار است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گزارش ایرنا، امارات متحده در هفت ماه نخست امسال سومین واردکننده کالا از ایران و دومین صادرکننده کالا به ایران بود. این کشور در هفت ماه نخست امسال چهار میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد که این رقم، ۱۷.۳ درصد از کل صادرات ایران بوده است. علاوه بر این، امارات در هفت ماه نخست امسال سه میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد که این رقم، ۱۴.۹۵ درصد از کل واردات ایران را شامل می‌شود.

رئیس جمهوری: وزارت نفت به آمریکایی‌ها فهماند نفتمان را می‌فروشیم

دکتر روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه امروز همه جهانیان فهمیدند که آمریکایی‌ها یک بار دیگر، داعیه غلطی داشته و تبلیغات غلطی را به راه انداختند و اهدافی را دنبال می‌کردند که هیچ‌وقت به آن نخواهند رسید، گفت: آن‌ها فکر می‌کردند که فروش نفت ایران را کامل قطع می‌کنند، اما خودشان در روز‌های آخر فهمیدند که این کار عملی و امکان‌پذیر نیست؛ هم به خاطر مسائل داخلی خودشان و هم قیمت نفت امکان‌پذیر نیست. رئیس جمهور افزود: بالاتر از همه آمریکایی‌ها فهمیدند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و علامت بزرگ آن را در داخل کشور وزارت نفت داد و به آمریکایی‌ها فهماند نفت‌مان را می‌فروشیم و آن‌ها هر کاری هم بکنند، آنقدر راه و مسیر برای فروش نفت داریم که تحریم آن‌ها بی‌اثر است. این کاری بسیار ارزشمند بود که انجام گرفت. /پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری

پیش بینی از تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹

اوپک در گزارش ماه نوامبر (آبان-آذر) خود، تقاضای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۸ را ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه در روز برآورد و پیش بینی کرد، این میزان در سال ۲۰۱۹ با کاهش یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز، به ۳۱ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. به گزارش ایرنا، سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ را ۹۸ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز برآورد کرد که نسبت به سال گذشته ۱.۵۴ درصد افزایش دارد. بنا به این گزارش، ۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از مقدار یاد شده توسط تولیدکنندگان غیراوپک و نفت غیرمعمول اوپک و بقیه با عرضه نفت اوپک تأمین می‌شود. این کارتل نفتی همچنین تقاضای نفت این سازمان در سه ماهه چهارم امسال را ۳۳ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز برآورد کرد که نسبت به سه ماهه سوم ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند. بر اساس گزارش ماه نوامبر اوپک و مطابق اعلام منابع ثانوی، این سازمان در ماه اکتبر (مهر-آبان) ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است که از ماه گذشته ۱۲۷ هزار بشکه بیشتر است، حال آنکه تولید نفت سنگین ایران از سه میلیون و ۴۵۲ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به سه میلیون و ۲۹۶ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر (مهر-آبان) کاهش یافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما