شناسهٔ خبر: 29377228 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پیشنهادی برای گردش ؛

آخر هفته کجا برویم ؟

تهران فقط شهر کار و استرس نیست. اگر بدانید چه جاهایی در همین شهر برای داشتن لحظه هایی دلپذیر وجود دارد که یا نمی شناسید یا به سادگی از کنار آنها عبور کرده اید. از این به بعد هر پنج شنبه مکانی را در تهران برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به شما معرفی می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، تهرانگردی را باید از قلب تهران شروع کرد. وجود مراکز مهم اداری در مرکز پایتخت مانند شهرداری تهران، ساختمان شورای شهر، پزشکی قانونی، دیوان عدالت اداری، دادگستری و سازمان بهزیستی کل کشور و از همه مهم تر بازار بزرگ تهران باعث شده مراجعه شهروندان به قلب پایتخت فقط برای موارد کاری باشد. در حالی که قدیمی ترین و  یکی از زیباترین بوستان های پایتخت در همین منطقه واقع شده که بی تردید باید در صدر لیست تهرانگردی قرار گیرد. پارک شهر را مخصوصا در این فصل زیبا تجربه کنید.

چرا باید به پارک شهر بروم؟

پارک شهر اولین بوستان عمومی شهر تهران است که در سال 1339 در مرکز پایتخت تأسیس شد. این پارک تقریبا 25 هکتار وسعت و با 8 در ورودی از شمال به خیابان شهید فیاض بخش از جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی راه دارد. اهمیت این بوستان از این نظر است که اقشار مختلف با اهداف متفاوت می توانند از امکانات آن بهره مند شوند. این بوستان مناسب برای کهنسالان، معلولان و کودکان شناخته شده است.

 نکته جالب در مورد پارک شهر اختصاص یک قانون به آن است؛ قانونی که سرآغازی برای به رسمیت شناختن پارک ها و بوستان های شهری به عنوان بخشی از اموال عمومی شهر بود. بر اساس این قانون هر نوع ساخت و ساز  هرچند دولتی در پارک شهر تهران ممنوع است.

چطوری به پارک شهر بروم؟

نشانی پارک شهر، خیابان وحدت اسلامی- خیابان بهشت است.

مترو: ایستگاه مترو امام خمینی خط 1 و 2 در ضلع شرقی و  ایستگاه مترو حسن آباد خط 2 در ضلع غربی پارک شهر قرار دارد.

اتوبوس: همه اتوبوس های به مقصد پایانه فیاض بخش و پایانه امام خمینی شما را به پارک شهر خواهند رساند.

بی‌آر‌تی‌:  می توانید با استفاده از خطوط بی آر تی خیابان ولیعصر همچون راه‌آهن - تجریش خودتان را به ایستگاه دکتر حسابی برسانید. سپس وارد خیابان امام خمینی (ره) شوید و به سمت شرق مسیرتان را ادامه دهید تا به پارک شهر برسید.

خودروی شخصی: از شمال به خیابان فیاض بخش از جنوب به خیابان بهشت از غرب به خیابان وحدت اسلامی و از شرق به خیابان خیام محدود است. پارک شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد پس برای بازدید از آن حتما این نکته را در نظر داشته باشید. 

کدام قسمت پارک شهر برای من جالب است؟

باغ پرندگان: در مرکز پارک شهر در سال 88 احداث شد. باغ پرندگان پارک شهر ۸ قفس وسیع و ۲ محوطه باز دارد و گونه‌های مختلفی را در خود جای داده است.

آکواریوم: در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته شد که پس از جنگ به آکواریوم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تغییر کاربری داد.

کتابخانه مرکزی:  از این کتابخانه به عنوان کهن ترین، بزرگ ترین و مجهزترین کتابخانه‌ عمومی استان تهران یاد می کنند. در بخش مرجع این کتابخانه کتاب های چاپ سنگی و نفیس و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال 1360 به بعد وجود دارد. یکی از ویژگی های این کتابخانه فعال بودن بخش کودک در آن است. ساعت کار کتابخانه 8 صبح تا 8 شب است.  

موزه صلح: در ضلع شمالی پارک شهر ساختمانی به نام موزه صلح تهران دیده می شود که مانند سایر موزه های صلح با هدف ترویج فرهنگ صلح  و تلاش برای نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیان بار آن بر انسان‌ها و محیط زیست تأسیس شده است. تعدادی از قربانیان سلاح های شیمیایی به عنوان راهنماهای موزه در آن فعالیت می کنند. ساعت بازدید این موزه 9 تا 13 و 14 تا 17 و در دو روز پایان هفته تعطیل است.

سایت پرنده نگری: از آنجا که پارک شهر در ایام مختلف سال میزبان 40 گونه پرنده می شود که از انواع پرندگان ساکن، مهاجران زمستانی و تابستانی و مهاجران عبوری هستند، نخستین سایت پرنده نگری تهران در سال 1393 در پارک شهر تأسیس شد. ضلع شمال شرقی پارک، در کنار دریاچه مصنوعی پرنده نگران به تماشای پرندگان می پردازند. این مجموعه به دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ مجهز است و تور پرنده نگری رایگان برگزار می کند.

زمین بازی کودکان: پارک شهر هم مانند همه بوستان ها بخشی را به کودکان اختصاص داده و با داشتن یک زمین بازی، اوقات خوشی را هم برای کودکان و هم برای تجدیدخاطره بزرگسالان فراهم می کند.

امکانات ورزشی: پارک شهر امکانات ورزشی مناسبی را در خود دارد. از جمله آنها می توان به مجموعه ورزشی در ضلع شمال غربی پارک اشاره کرد که از ویژگی های منحصر به فرد آن ارائه خدمات به نابینایان است. این پارک سالن ورزشی مخصوص بانوان نیز دارد. اگر به ورزش در فضای باز علاقه دارید، می توانید از امکانات بخش وسایل ورزشی پارک استفاده کنید. پارک شهر محل های مشخصی هم برای ورزش های گروهی در نظر گرفته است. ایستگاه اجاره دوچرخه اما همیشه تعطیل است.

دریاچه مصنوعی:  در ضلع شمال شرقی پارک یکی از دریاچه های مصنوعی زیبای پایتخت قرار دارد. هرچند که این دریاچه خاطره تلخ غرق شدن 6 دختر دانش آموز را در خود دارد، اما نمی توان از لذت گشت زنی با قایق روی دریاچه گذشت.

  چه فعالیت هایی می توانم در پارک شهر انجام دهم؟

عکاسی:  پارک شهر پر از سوژه های ناب برای عکاسان است. گل‌های لاله این پارک، در ابتدای فصل بهار و رنگ های زیبای درختان در فصل پاییز از بهترین سوژه های عکاسی هستند.

پیک نیک : وجود آلاچیق ها و امکانات مناسب همچون سرویس بهداشتی و نمازخانه فرصت مناسبی برای یک پیک نیک خانوادگی است. 

ورزش های انفرادی و دسته جمعی: امکانات ورزشی و محل های مناسب برای انجام ورزش ها به شما این امکان را می دهد تا با دوستان خود یا به تنهایی ساعاتی را به سلامت اختصاص دهید.

پیاده روی : پارک شهر گذرگاه های خوب و مناسبی برای انجام این فعالیت دارد.

این پارک برای معلولان نیز مناسب سازی شده است و در آن آبخوری، وسایل ورزشی و گذرگاه های ویژه ای برای این عزیزان وجود دارد.

کجا غذا بخورم؟

در محدوده پارک شهر می توانید رستوران هایی را پیدا کنید که هم غذای خوبی ارائه می دهند هم قدمت و سابقه آنها خود یک جاذبه گردشگری محسوب می شود.

-رستوران مسلم نبش سبزه میدان است. این رستوران میزها اجتماعی هستند و با اینکه ساعت کارش 11 تا 17:30 است اگر می خواهید غذا تمام نشود و جایی برای نشستن پیدا کنید حدود ساعت 12 آنجا باشید.

-رستوران شرف الاسلامی در نزدیکی مسجد امام بازار بزرگ تهران واقع شده و ساعت کاری آن 12 تا 16 است.

-چلوکباب رفتاری که در خیابان وحدت اسلامی است و از ساعت 11 تا 15 و 19 تا 22 خدمات ارائه می دهد.

-رستوران قدح که به حسین میخونه چی معروف است در خیابان خیام و پشت بازار فرش واقع شده و کباب های معروفی دارد. از ساعت 12 تا 17 می توانید به این رستوران مراجعه کنید.

 

 

 

نظر شما