شناسهٔ خبر: 29376794 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خودکفا شدن ۷۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بیان کرد: از سال ۷۳ تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار طرح اشتغالزایی در کشور اجرا و ۷۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد خودکفا شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: حجت‌الله عبدالملکی در نشست ظهر امروز شورای اشتغال با اشاره به‌اینکه یک سوم از بیکاران کشور، جامعه هدف کمیته امداد هستند که مؤظف به ارائه خدمات به آن‌ها هستیم، گفت: در سال ۹۵، ۹۰۰ هزار نفر از مددجویان بیکار بودند که این آمار سال جاری به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر رسیده است که کمیته امداد خدمات مورد نیاز را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه سیاست این نهاد حمایتی توانمندسازی افراد از طریق ایجاد اشتغال برای کاهش تمایل آن‌ها به تحت پوشش بودن است، افزود: از سال ۷۳ تاکنون ایجاد اشتغال با جدیت در دستور کار کمیته امداد قرار گرفت.

وی عنوان کرد: از آن سال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار طرح اشتغالزایی با اعتبار ۷ هزار میلیارد تومان توسط کمیته امداد اجرا شد که از قِبل این طرح‌ها ۷۰۰ هزار خانوار خودکفا و از چرخه حمایتی خارج شدند که دستاورد مهمی برای ما به شمار می‌رود.

معاون کمیته امداد به دستاورد‌های ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های عمومی کشور، خودکفایی ۷۰۰ هزار خانوار با ارزش اقتصادی به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان از دست آورد‌های این طرح بوده است.

عبدالملکی بیان کرد: کمیته امداد قبل از اعطای تسهیلات، آموزش، مشاوره شغلی، استعداد سنجی را انجام می‌دهد تا تسهیلاتی که ارائه می‌شود دچار مشکل نشوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: از سال ۷۴ تاکنون آموزش ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر توسط کمیته امداد صورت گرفت و سال ۹۶ هم ۲۵۰ هزار نفر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه نظارت بر طرح‌ها ۳ تا ۵ سال بعد از اجرای طرح‌ها است، افزود: برای جلوگیری از انحراف در تسهیلات و ایجاد مشکل طرح‌هایی که احتمال موفق شدن آن‌ها وجود ندارد تسهیلات دریافت نمی‌کنند.

این مسؤول موفقیت کمیته امداد در زمینه اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی را مرهون همکاری بانک‌ها و ادارات دانست و عنوان کرد: عملکرد‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات روستایی عشایری ویژه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در این استان و حتی کشور ضعیف بوده است.

وی عنوان کرد: سهم امداد در تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۶ میلیارد تومان آن جذب و پرداخت شده که رقم بسیار ناچیزی است، ضمن اینکه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان طرح و پرونده اشتغال در بانک‌ها موجود و آماده پرداخت تسهیلات است.

عبدالملکی تصریح کرد: سقف تسهیلات کمیته امداد ۵۰ میلیون تومان است که توسط چهار بانک و موسسه پرداخت می‌شود، طرح‌های اشتغالزایی به دلیل نظارت مستقیم دارای کمترین انحرافات هستند.

نظر شما