شناسهٔ خبر: 29376783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی خبر داد:

ثبت ۵ هزار موقوفه و ۱۱ هزار رقبه در خراسان شمالی/ ۶۰ درصد موقوفات وقف روضه سیدالشهدا (ع) است

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با تشریح فعالیت‌های این نهاد، گفت: اجرای امینانه نیات واقفان، احیای موقوفات مجهول و هدایت وقف‌های جدید به سمت نیازهای روز جامعه از مهم‌ترین رویکردهای اوقاف و امور خیریه استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، آدمی از ابتدای خلقت تاکنون همواره میل به ماندگاری و جاودانگی داشته، میلی که از جانب الهی در فطرت بشری نهاده شده و همین عامل هم سبب شده تا انسان‌ها فارغ از دین و کیش، برای جاودانگی معنوی و باقی نهادن نام نیک از خود تلاش کنند.

در این راستا یکی از مواردی که توانسته تا حدی پاسخگوی این نیاز فطری نوع بشر باشد صدقه جاریه وقف است که با اشکال مختلف در گذشته‌های بسیار دور و تمدن کهن ریشه دارد و به‌نوعی پاسخگوی نیاز انسان‌ها بوده است.

جایگاه والای این آیین نیک و کهن با ظهور اسلام، رونقی دیگر یافت و با اثرپذیری از جهان‌بینی اسلامی و برخورداری از پشتوانه احکام شرعی، به صورتی استوار و جهت‌دار در زمینه­های مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به جریان خود ادامه داد. به‌گونه‌ای که امروز از این سنت حسنه به نام «صدقه جاریه» یاد می‌شود و در حکم ره‌توشه‌ای است برای آخرت.

امسال مراسم دهه وقف از بیست و هفتم صفر آغاز شده و تا هفتم ربیع‌الاول (پانزدهم تا بیست و چهارم آبان) ادامه دارد، به این مناسبت به سراغ حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی رفتیم و با او در مورد مسائل مختلف مرتبط با اوقاف استان صحبت کردیم، آنچه در پی می‌آید حاصل این گفتگو است.

60 درصد موقوفات خراسان شمالی وقف روضه سیدالشهدا (ع) است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به دامنه گسترده و کارکردهای مختلف وقف در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، گفت: در کشور بیش از ۸۰۰ نوع نیت وجود دارد که استان ۱۸۰ نیت را در دل خود جای داده است و این نیات در طول سال اجرایی می‌شود.

حجت‌الاسلام آسوده افزود: طی یک سال گذشته در استان یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان اجرای نیات در زمینه­ های مذهبی، خیریه، اجتماعی، علوم دینی، مساجد و بقاع متبرکه انجام شده است که نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو هستیم.

وی با بیان این‌که بیشترین اجرای نیات موقوفات در خراسان شمالی مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) است که ۶۰ درصد آن را شامل می‌شود، اظهار داشت: بنابراین می‌توان گفت کم‌تر کسی در استان وجود دارد که بر سر سفره وقف ننشسته باشد.

ثبت 5 هزار موقوفه و 11 هزار رقبه در خراسان شمالی

حجت‌الاسلام آسوده البته به مجموعه اقداماتی که در خصوص حرکت اوقاف به سمت نیاز روز جامعه در استان صورت گرفته شامل سلسله نشست‌های صنفی با صنوف مختلف پزشکی، بازاریان و... اشاره و تصریح کرد: با بررسی مشکلات روز جامعه استان‌ که شامل اشتغال، ازدواج، خوابگاه دانشجویی، بهداشت و درمان، مباحث علمی و پژوهشی و احداث بیمارستان‌های تخصصی به‌ویژه سرطان بود، نسبت به رفع آن‌ها گام برداشته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر این‌که همه وقف طعام نیست بلکه باید بر اساس مسائل و نیاز روز حرکت کنیم، افزود: هرچند نیازهای روز جامعه احصاء شده و با وجود آن‌که مشاوره وقف در سطح ادارات و امامزادگان برای حرکت به سمت نیازهای روز جامعه راه‌اندازی شده، اما هنوز خراسان شمالی در این زمینه ضعیف است.

حجت‌الاسلام آسوده بیان این‌که استان دارای ۵ هزار و 573 موقوفه و ۱۱ هزار و ۲۴۸ رقبه و ۶۸ امامزاده است، تصریح کرد: اداره کل اوقاف درزمینهٔ احیا، آبادانی و عمران موقوفات شامل امامزادگان، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا نیز که در قالب اجرای نیات است گام برداشته است.

مرمت هزار و 750 مترمربع از موقوفات و رقبات

وی افزود: از آنجایی که دولت نمی‌تواند درزمینهٔ احیای موقوفات به واسطه این‌که موقوفه جایگاه حقیقی دارد، ورود پیدا کند، بر همین اساس موقوفه یا بر اساس درآمد خود و یا با دعوت از سرمایه‌گذار نسبت به احیا و به‌روزرسانی گام برمی‌دارد، زیرا شرط اول نیت واقف احیای موقوفه است.

وی بازسازی و مرمت موقوفات و رقبات را در زمره اقدامات دیگر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان عنوان و تصریح کرد: از دهه وقف سال گذشته تا امسال هزار و 750 مترمربع با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بازسازی و مرمت در موقوفات و رقبات استان انجام شده و در همین راستا نیز ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات به‌منظور عمران و آبادانی مساجد، بقاع متبرکه و موقوفات ارائه شده است.

حجت‌الاسلام آسوده ادامه داد: در سال جاری نیز حدود ۳ میلیارد تومان برای تسهیلات تقاضا شده که بخشی از آن دریافت و بخشی دیگر نیز در دست اقدام است.

اخذ اسناد مالکیت 60 درصد رقبات خراسان شمالی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در ادامه تعداد کل پرونده‌های ثبت شده در سامانه حقوقی نهاد اوقاف را ۴۶۴ پرونده ذکر و تصریح کرد: از این تعداد ۳۷۶ پرونده مختومه شده و ۸۸ پرونده در جریان است.

حجت‌الاسلام آسوده همچنین اخذ سند مالکیت را از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه بیان کرد و گفت: طی یک سال اخیر برای ۷۶۲ رقبه سند مالکیت گرفته شده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تعداد کل رقبات استان ۱۱ هزار و ۲۴۸ رقبه است، می‌توان گفت ۶۰ درصد رقبات دارای سند و از این تعداد 8 هزار و 692 رقبه دارای درآمد است.

ثبت 51 وقف جدید در یک سال اخیر

حجت‌الاسلام آسوده با بیان این‌که فعالیت‌های اوقاف و امور خیریه معطوف به عمرانی و حقوقی نمی‌شود بلکه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز اقدامات گسترده‌ای انجام گرفته است، اظهار داشت: در یک سال اخیر ۵۱ وقف جدید ثبت شده است.

وی اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در قالب برپایی ایستگاه و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مرز مهران در ایام اربعین و توزیع غذای گرم را ازجمله فعالیت‌های فرهنگی این نهاد ذکر و تصریح کرد: امسال به‌طور روزانه 10 هزار غذای نذری با همکاری چند استان میان زائران حسینی اربعین توزیع شد.

خراسان شمالی تنها 58 وقف حوزوی دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در خاتمه در پاسخ به سؤالی مبنی بر شمار موقوفات حوزوی استان، اظهار کرد: در سطح خراسان شمالی درمجموع 58 موقوفه مربوط به مدارس علمیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد تنها 15 موقوفه دارای درآمد هستند و مابقی آن‌ها یا به درآمد نرسیده و یا هنوز در اختیار نهاد اوقاف قرار نگرفته‌اند، ادامه داد: پارسال درمجموع 79 میلیون تومان از محل موقوفات حوزوی حاصل شد که از این مبلغ 60 میلیون تومان برای تعمیر و مرمت مدارس علمیه و نیز اسکان و اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به طلاب هزینه شد.

حجت‌الاسلام آسوده با اذعان به اندک بودن شمار موقوفات حوزوی در خراسان شمالی، بر ضرورت ثبت تعدادی از موقوفات جدید با نیت رفع نیازها و کاستی‌های مدارس علمیه استان تأکید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما