شناسهٔ خبر: 29376614 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

دلیل گرد و خاک‌های خوزستان چیست؟

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: در دهه ٩٠ عمدتا منبع گرد و خاک‌های خوزستان داخلی بوده و علت اصلی این رخداد وقوع خشکسالی است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
محمد سبزه زاری ظهر امروز شنبه در همایش و هفتمین کارگاه بین‌المللی گرد و خاک در اهواز اظهار کرد: چند سال گذشته شاهد بارش های خوبی در استان بوده ایم و تا کنون رتبه سوم کشور را از لحاظ بارش داشته ایم.

وی افزود: دو مدل گرد و خاک گریبان‌گیر استان را گرفته است که از دو کانون داخلی و خارجی وارد استان می شوند. کانون های جنوب شرق عراق بسیار فعال هستند و فاصله بسیار کمی با استان خوزستان دارند. گرد و خاک این کانون ممکن است یک هفته نیز بمانند.

سبزه زاری با اشاره به اینکه گرد و خاک های داخلی غلیظ تر هستند اما زوگذر نیز هستند، عنوان کرد: کانون های کوچکی نیز در کشور عراق پراکنده شده اند که باز هم وضعیت استان را تحت تاثیر قرار می دهند.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: مجموعه داده های آماری در ٤٠ سال اخیر نشان می دهد که مجموع بارش باران در شهر اهواز کاهش و روند دمایی نیز افزایش یافته است. جنوب شرق اهواز حدود ٧٠ درصدش زمین کشاوزی بوده که در اثر سدسازی بی رویه و خشکسالی در این زمان به کانون ریزگرد تبدیل شده است.

سبزه زاری گفت: ضریب روند سالانه تعداد روزهای گرد و خاک در استان ١. ٤٢ بوده است این ضریب به این معناست که تعداد روزهای خاکی در استان به ازای هر سال یک روز و نیم افزوده می شود. تا قبل از سال ٨٠ عمدتا منبع گرد و خاک های خارجی و از سوی کشور عراق بوده اما در دهه ٩٠ عمدتا منبع این پدیده داخلی بوده و علت اصلی این رخداد وقوع خشکسالی است.

منبع: مهر

نظر شما