شناسهٔ خبر: 29376239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

علت کارشکنی اصلاح‌طلبان در مسیر شهردار شدن هاشمی

یک روزنامه نزدیک به خانواده هاشمی و کارگزاران می‌گوید حسادت‌ها نگذاشت محسن هاشمی شهردار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آرمان با اشاره به روند انصراف دادن محسن هاشمی از نامزدی تصدی شهرداری تهران نوشت: برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند شورای شهر با توجه به میثاق‌نامه‌ای که در زمان آغاز به کار شورای شهر پنجم امضا کرده‌اند هیچ کدام از اعضای شورا نباید کاندیدای شهرداری شوند و بر این عهده پایبند باشیم اما بر همگان روشن است که محسن هاشمی در آن زمان این میثاق‌نامه را امضا نکرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر "چمران" درباره انتخاب شهردار جدید تهران

کنایه کارشناس"منو تو" به اصلاح طلبان!+فیلم


غلامعلی رجائی مشاور شهردار تهران در گفت‌وگو با «آرمان» اظهار داشت: «میثاق‌نامه از ابتدای کار هم صحیح نبوده و در عمل نشان داده که این موضوع منتج به نتیجه نمی‌شود. اگر از همان ابتدا یک فردی مانند محسن هاشمی که شناخت کاملی بر شهر تهران دارد را برای شهرداری انتخاب می‌کردند هرگز ۳ شهردار طی یک سال در شهرداری نمی‌دیدیم.»


غلامعلی رجائی با بیان این که این موضوع یک نوع تقلب سیاسی است، افزود: «میثاق‌نامه بر انتخاب شهردار تهران سایه افکنده است.» وی ادامه داد: «اگر حتی سه نفر از شورا خارج و سه اصولگرا وارد شورا می‌شدند مگر چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا به دنبال موضوعی برخلاف توسعه شهر بودند؟ این افراد هم خدمتگزار مردم بودند. رجائی افزود: «شورا نباید آوردگاه تعیین سهم احزاب در شهرداری باشد.»


آقایان نجفی و افشانی از بیرون شهرداری ورود به این حوزه داشتند، شورای شهر باید این موضوع را در نظر داشته باشد که حتی مدیر توانمند هم حداقل ۳-۶ ماه زمان می‌برد تا بر تمام مسائل کلانشهر تهران مسلط شود و این موضوع به نفع شهر، شهردار و شورای شهر نیست.» مشاور شهردار تهران افزود: «شورا می‌توانست با سعه صدری بدون تاثیرپذیری از بیرون تصمیم گرفته و حرف خود را نقض کند وی ادامه داد:

«طیفی در جریان اصلاحات نیم‌نگاهی به فتح پاستور و وعده از روحانی دارند و شاید براین اعتقاد دارند که از این شهرداری دو دولت به وجود آمده و یک نفر مانند قالیباف تا مرحله پیروزی هم نزدیک شد. بنابراین اگر فردی که مد نظرش بدنه شهرداری تهران باشد، مطلوب جناح‌های سیاسی نباشد، ناخودآگاه این تصور را ایجاد می‌کند که اگر فلان شخص بدرخشد، پاستور از دست جریان سیاسی اصلاح‌طلب خارج است و این موضوع خدمتی به شهر تهران نیست.»


همچنین اسماعیل دوستی عضو اسبق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «‌آرمان» اظهار داشت: «این میثاق نامه هیچ جایگاه ندارد. چنین موضوعی را در مجلس هم شاهد بوده‌ایم که نمایندگان قسم یاد کرده تا در سنگر مجلس از حقوق ملت دفاع کنند اما در ادامه شاهد حضور آنها در کابینه دولت و یا سفیر شدنشان بودیم.» دوستی افزود: «چه اشکالی دارد که عضوی از شورا بیرون آمده و استاندار، وزیر شود یا حتی شهردار شود؟


این موضوع بهتر و معقول‌تر از آن است تا آنکه هیچ شخصی از شورا بیرون نرود چرا که این میثاق‌نامه هیچ جایگاه و اساس منطقی ندارد.


«وی با اشاره به این که افرادی در شورای شهر وجود دارد که برای شهردار شدن مناسب هستند، گفت: «فلسفه علی‌البدل برای چیست؟ از میان ۲۱ نفر حدود ۷ نفر علی‌البدل در شورا هستند.


این افراد برای آن هستند در صورت واگذاری ماموریت جدیدی به یکی از اعضای اصلی شورا جایگزین او شوند.» دوستی تصریح کرد: «فلسفه وجود علی‌البدل با این میثاق‌نامه کاملا منتفی می‌شود و این موضوع از نظر حقوقی کاملا مشکل دارد.»


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا شورا اصرار شهردار نشدن مهندس هاشمی دارد، گفت: «در این زمینه شورا دارای دو دیدگاه است که هیچ کدام اساسی نیست. دیدگاه اول آن است که آقای چمران داخل شورا نشده و شورا از یکدست شدن خارج نشود و این موضوع بسیار بی‌معنی است.»


دومین گروهی که علاقه‌ای ندارند تا آقای هاشمی در راس شهرداری قرار گیرد نظرشان بر آن است که شاید ایشان توفیق پیدا نمی‌کند یا اگر بیاید کاندیدای ریاست جمهوری شود و این موضوع بیشترنوعی حسادت است و این هم پایه منطقی ندارد».

نظر شما