شناسهٔ خبر: 29375804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وحید مظلومین و محمد سالم به دار آویخته شدند

سلطان سکه اعدام شد

صاحب‌خبر -

«یک روز مأمور زندان اومد پیشم گفت: سیگار میکشی؟ گفتم: آره من سیگاری ام، گفت: از امروز میتونی راحت سیگار بکشی، از اونجا فهمیدم حکمم قطعی شده.» حکم قطعی بود و صبح دیروز به اجرا درآمد. وحید مظلومین فرزند حبیب الله، دیپلمه و موسوم به سلطان سکه چند ساعت پیش یعنی بامداد چهارشنبه به دارآویخته شد تا وعده برخورد قاطع و بدون اغماض با اخلالگران نظام ارزی و بانکی کشور عملی شود. محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی که او نیز به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم شده بود حکم او هم  اجرا شد.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، «در این پرونده بر اساس گزارش بهمن ماه سال 96 بانک مرکزی و سپس با گزارش های وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تعدادى از عوامل مهم و مؤثر در اخلال ارزى و تلاطم بازار، از جمله دو مجرم فوق شناسایى و دستگیر شدند و گرچه متأسفانه از زمان اعلام بانک مرکزى و دستگیرى فرزند وحید مظلومین به‌نام محمدرضا مظلومین اعضاى شبکه موفق شده بودند بخشى از اسناد و مدارک جرم را معدوم یا مخفى نمایند معذلک با تحقیقات میدانى و تحقیق از جمعى از متهمین دستگیر شده مشخص شد شبکه وحید مظلومین از مؤثرترین فعالان غیر مجاز بازار ارز و سکه بوده و با استفاده از حساب هاى بانکى دیگران از چندین سال قبل تا زمان دستگیرى فعالیت گسترده غیر مجاز و در مدت زمانى فقط گردش حساب دو تن از اقوام و کارمندان نامبرده مبلــــــــــــــــــــــــــــغ 485/881/961/219/8 و
   278/447/551/250/3 ریال بوده و حسب اسناد و مدارک و تحقیقات به عمل آمده از حساب بیش از ٤٠ نفر با تبانی با بعضى از کارمندان بانک در جهت پوشش فعالیت غیر مجاز ارزی و سکه استفاده نموده‌اند.»
بر اساس این گزارش،« مظلومین با اینکه مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشته است با ایجاد یک باند سازمان یافته بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزى و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داده و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم نیز یکى از اعضای این شبکه بوده است و تراکنش مالی شخص اسماعیل قاسمى در این شبکه چهار هزار و هشتصد و سی و چهار میلیارد تومان بوده است.»
این گزارش می‌افزاید: «از جمله ویژگى فعالیت مجرمانه این گروه رد و بدل کردن غیر واقعى و صرفاً شفاهى قیمت ارز و سکه بوده است که نقش بسزایی در افزایش قیمت داشته است؛ شبکه مظلومین با خرید و فروش عمده و کلان کاغذى و معاملات فردایى بازار ارز و سکه را ملتهب نموده و از اقدامات غیر مجاز دیگر این شبکه خروج منابع مالى به‌صورت غیر قانونى از کشور بوده است.»
در این پرونده پس از اتمام تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به استناد مواد قانونى از جمله مواد ١ و ٢ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادى کشور، پرونده به شعبه دوم دادگاه ویژه ارسال و با تعیین وقت و با حضور وکلا، متهمین و نماینده دادستان رسیدگى و طى دادنامه مورخ 4/٧/97 اعضاى دستگیره شده‌ شبکه وحید مظلومین محکوم گردیدند.
وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمى به اعدام و سایرین به حبس محکوم شدند و پرونده متعاقب اعتراض وکلاى محکومین به اعدام، به دیوان عالی کشور ارسال و شعبه چهل و یک دیوان عالى با رسیدگى دادنامه صادره در مورد متهمین به اعدام را ابرام و تأیید نمود و پس از قطعیت حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمى با رعایت تشریفات قانونى سحرگاه روز چهارشنبه مورخ بیست و سه آبان نود و هفت حکم اعدام با حضور جمعى در تهران به مرحله اجرا درآمد.

آخرین گفت‌وگوی محکومان
مظلومین و قاسمی پیش از اجرای حکم‌شان در گفت‌وگوهایی که خبرگزاری میزان منتشر کرده است، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. پاسخ‌هایی که از پی آنها می‌توان به ابعاد سلطنت فراقانونی سلطان سکه پی برد.
مظلومین 56 ساله و دیپلمه که معتقد بود برای خودش اسم و رسمی دارد و کسی نیست که در صنف او را نشناسد.
او که ماهی 30 میلیارد تومان درآمد داشته، درباره یکی از دستگیری‌هایش که در سال ۹۱ اتفاق افتاده، توضیح داد: «من در آن سال معتمد بانک مرکزی برای توزیع ارز بودم. بازار نابسامان شد. آمدند من را بگیرند... فرار کردم، اما لب مرز دستگیر شدم.» اشاره‌اش به پرونده‌ای است که سخنگوی قوه قضائیه شهریورماه درباره آن گفت: «مظلومین همان کسی است که در سال ۹۱ دستگیر شد و افساد فی الارض در کیفرخواست او عنوان شده بود؛ اما آن موقع بانک مرکزی و حراست بانک مرکزی اعلام کردند که کار‌های این فرد با نظر و هماهنگی آنها بوده است؛ لذا دادگاه حکمی برای این فرد صادر نکرد.»
مظلومین در مورد نقش تعیین کننده‌اش در بازار گفته که بی اذنش حتی سکه 5 هزار تومان گران یا ارزان نمی‌شد، اما برای او 700 میلیارد تومان پولی که محمد سالم در حساب خاله مظلومین نگاه می‌داشته، «حجم پول بالایی» نبود که رسانه‌ها «بزرگش کردند».
محمد اسماعیل قاسمی 45 ساله معروف به محمد سالم که همکار اصلی مظلومین بوده و با باز کردن حساب به اسم زنان خانه‌دار، گردش مالی حسابش را پنهان می‌کرده است، در مصاحبه با میزان گفته از آنجایی که در یک صرافی خرید و فروش سکه و ارز انجام می‌داده و فعال نیز بوده است، بانک مرکزی از او به عنوان عاملیت پخش ارز مداخله‌ای در سال ۹۰-۹۱ دعوت می‌کند و این گونه او و حدود چند صراف دیگر دلار می‌فروشند و ارز برای آنها از دبی می‌آوردند و به فروش آن اقدام می‌کردند و محمد سالم این دلار‌ها را در اختیار افرادی می‌گذاشت که در سبزه میدان یا پاساژ افشار بفروشند.
مظلومین  یکی از بهترین مشتریانش بوده که گاهی هزار تا سه هزار عدد سکه از او در هفته خریداری می‌کرده است و هم او برای فرار مالیاتی کار کردن با حساب بانکی متعدد کارمندانش و حساب زنان خانه‌دار را به او پیشنهاد می‌کند.
قاسمی قیمت واقعی دلار را بیشتر از ۸ هزار تومان نمی‌داند و با پشیمانی از اقداماتش، خطاب به کسانی که می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند، توصیه می‌کند: نمی‌توانند، مگر اینکه با حرام‌خواری و رانت‌خواری همراه باشد.

نظر شما