شناسهٔ خبر: 29375792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

طوفان لیبرمن علیه نتانیاهو

صاحب‌خبر -



فرحناز دهقی
خبرنگار
تلاش‌های مکرر رژیم صهیونیستی برای ترک انداختن بر بدنه اتحاد و انسجام گروه‌ها و مردم فلسطین نتیجه‌ای معکوس داد و سرانجام این حماس بود که توانست این رژیم را تا آستانه سقوط به پیش ببرد. روز گذشته، در نتیجه شکست اسرائیل در نوار غزه، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی استعفای خود را اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخاباتی زود هنگام در سرزمین های اشغالی شد. پیشتر حماس نیز خواهان برکناری لیبرمن شده بود. با استعفای لیبرمن، نتانیاهو اعلام کرد خود عهده دار وزارت دفاع خواهد شد تا به این ترتیب علاوه بر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه، بهداشت و دفاع را هم بر عهده بگیرد. با این حال موضع دولتش از همیشه ضعیف‌تر شده است.
به گزارش الجزیره، لیبرمن که اعلام کرد تصمیم خود را در اعتراض به آتش بس حماس و تل آویو گرفته است، پس از نوشتن متن استعفانامه‌اش ظرف دو روز دفتر خود را ترک خواهد کرد. او که صبح چهارشنبه طی کنفرانس خبری این تصمیم خود را اعلام کرد، در توضیح آن گفت: «علیرغم تمام اختلاف نظرها، من سعی کردم عضو متعهدی برای دولت باشم و تا آنجا که می‌شود با سیاست‌های دولت خودم را تطبیق دهم... اما نتوانستم. از دیدگاه من، دو علت عمده سبب شد که نتوانم این خواسته‌ام را عملی کنم. 15 میلیون دلاری که با چمدان از قطر به نوار غزه رفت... چه بلایی سر این پول پس از عبور از مرز آمد؟ اصلاً مشخص نیست... این پول به خانواده‌هایی رسیده که در مرز با سربازان اسرائیلی مبارزه می‌کنند... به بیان دیگر، ما به دشمنان خودمان پول دادیم». اشاره لیبرمن به 15 میلیون دلاری است که قطر برای پرداخت حقوق کارکنان در غزه که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند، پرداخت کرده است. او در ادامه افزود: «دومین علت من برای کنار گذاشتن کابینه نتانیاهو این است که این دولت راضی به آتش‌بس شده است... من تمام دلایل این تصمیم را می‌فهمم اما نمی‌توانم به چشم مردم نگاه کنم... این توافق به معنای زانو زدن در برابر حماس است.» استعفای لیبرمن نشانه شکاف عمیقی است که در کابینه این رژیم وجود دارد و روز به روز شدت بیشتری می‌یابد.
پیروزی حماس، تضعیف دولت نتانیاهو
جنبش حماس در واکنش به استعفای لیبرمن، اعلام کرد این دستاورد مقاومت مردم فلسطین در نوار غزه است. سامی ابوزهری سخنگوی حماس در این باره گفت: «این استعفا بیانگر یک چیز است، اعتراف به شکست در برابر مقاومت مردم فلسطین. از خودگذشتگی مردم در نوار غزه باعث شد پایه‌های سیاست رژیم صهیونیستی سست شود». جنبش جهاد اسلامی هم استعفای وزیر جنگ اسرائیل را «پیروزی اراده مقاومت فلسطین و ایستادگی ملتش در مقابله با رژیم اشغالگر» دانست.
پیش از استعفای لیبرمن، در شورای امنیت نیز نشستی با محوریت اوضاع نوار غزه برگزار شد اما نتوانست به نتیجه مشخصی برسد. استعفای لیبرمن از مقام خود باعث خواهد شد دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بشدت ضعیف شود و حتی برگزاری انتخابات زودهنگام محتمل باشد. آکیوا الدار ستون‌نویس ارشد المانیتور در این باره می‌گوید: «استعفای لیبرمن غافلگیرکننده نبود. ارتش و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل قویاً با آتش‌بس و پایان دادن به محاصره غزه و باز کردن مسیر ورود کالا به آن موافق هستند. لیبرمن دیگر در ارتش پایگاهی ندارد... آنها دیگر فکر نمی‌کنند تنگ‌تر کردن عرصه بر حماس باعث می‌شود اوضاع اسرائیل بهتر شود... بلکه خوب می‌دانند هرچه بیشتر به نوار غزه سخت بگیرند، موقعیت خودشان در منطقه و جهان بدتر می‌شود و با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد. نتانیاهو به تازگی با سلطان قابوس دیدار کرده است و با ابوظبی دیپلماسی ورزشی خود را آغاز کرده به همین خاطر بسیار مراقب است که خطوط قرمز مشخص منطقه را رد نکند. استعفای لیبرمن بخشی از این تلاش بود.»
روز سه‌شنبه پیش از آتش‌بس میان فلسطین و رژیم اشغالگر در غزه، جنبش حماس اعلام کرد اگر نتانیاهو خواهان توقف حملات است، باید لیبرمن را برکنار کند. کابینه رژیم صهیونیستی عصر سه‌شنبه پایان درگیری با حماس را تایید کرد و گمانه‌زنی‌ها بر سر برکناری لیبرمن آغاز شد. از آنجایی که پس از شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه، موج انتقادات علیه لیبرمن به راه افتاد و توافق آتش‌بس با حماس به وجهه او در جریان‌های تندرو اسرائیل بشدت آسیب زده بود، او کمتر از 24 ساعت استعفای خود را اعلام کرد. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از نزدیکان نتانیاهو اعلام کردند، با استعفای لیبرمن، نخست‌وزیر کنست را منحل کرده و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد داد. به گزارش اسپوتنیک، اکنون نتانیاهو، با کناره‌گیری لیبرمن، از 120 کرسی پارلمان تنها 61 کرسی را تا سال آینده که انتخابات پارلمانی برگزار شود در اختیار دارد.

نظر شما