شناسهٔ خبر: 29374629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نگاه هفته

صاحب‌خبر -
* تازه‌ترین تجاوز نظامی صهیونیست‌ها به غزه که با عملیات تروریستی همراه بود، این هفته غزه را در آستانه یک جنگ تمام‌عیار قرار داد. گروهی از نظامیان صهیونیست عملیات ربایش یکی از فرماندهان نظامی حماس را کلید زدند و به داخل غزه نفوذ کردند اما به دلیل هوشیاری نیروهای حماس،‌ این عملیات ناکام ماند و صهیونیست‌ها برای آنکه دست خالی بازنگردند، فرمانده یادشده و شش عضو دیگر حماس را به شهادت رساندند. البته خود صهیونیست‌ها هم متحمل تلفات شدند و در درگیری با حماس، یک سرهنگ ارتش این رژیم به هلاکت رسید. یک روز پس از این درگیری، حماس با ۴۰۰ موشک شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه را هدف قرار داد که به هلاکت سه صهیونیست و زخمی شدن ۸۰ تن دیگر منجر شد. در پی این حملات موشکی، اسرائیل هم از زمین و هوا غزه را هدف گرفت. اما جامعه بین‌المللی به جز آمریکا تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند. برخی اخبار هم از آتش‌بس در غزه حکایت دارد.

* جنگنده‌‌های ائتلاف آمریکا بار دیگر این هفته دهها غیرنظامی را در سوریه به خاک و خون کشیدند. در تازه‌ترین حمله این جنگنده‌ها به استان دیرالزور که با ادعای مبارزه با داعش صورت گرفت، ۶۰ غیرنظامی کشته یا مجروح شدند. این در حالی بود که دو روز قبل از این جنایت، ارتش سوریه ۱۹ زن و کودک ربوده‌ شده را از اسارت داعش آزاد کرد.این هفته همچنین روسیه بار دیگر تأکید کرد که به رغم درخواست رژیم صهیونیستی، مسکو نمی‌تواند ایران را مجبور به خروج از سوریه کند.

* دموکرات‌ها این هفته با پیروزی قاطع در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، تلاش ترامپ برای حفظ جایگاه جمهوریخواهان در این مجلس را به شکست کشاندند و ادامه ریاست جمهوری وی را با چالش جدی مواجه کردند. دموکرات‌ها با کسب ۲۲۵ کرسی در مجلس نمایندگان آمریکا در حالی که جمهوریخواهان موفق به کسب ۱۹۹ کرسی شدند، قاطعانه اکثریت این مجلس را به دست آورده و زنگ خطر استیضاح ترامپ را به صدا درآوردند.

جمهوریخواهان نیز فقط توانستند اکثریت مجلس سنای آمریکا را با کسب ۵۱ کرسی حفظ کنند. در همین حال «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا پس از پیروزی حزبش در انتخابات اعلام کرد: حتی اگر هیچ جرمی علیه ترامپ در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ اعلام نشود باز هم امکان استیضاح وی وجود دارد. همزمان با شکست جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان، ترامپ در سفر به فرانسه برای شرکت در مراسم صدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول خطاب به متحدان آمریکا هشدار داد که به دلیل حفاظت نظامی ما از کشورهای شما، یا باید به واشنگتن پول بدهید یا این که به تنهایی از خودتان محافظت کنید. ترامپ همچنین به پیشنهاد «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه درباره تشکیل ارتش اروپایی تاخت و آن را بسیار توهین‌آمیز دانست و خواستار پرداخت بودجه نظامی اروپا در ناتو شد. مکرون نیز در پاسخ به ترامپ اعلام کرد که نمی‌خواهم شاهد این مسأله باشم که کشورهای اروپایی افزایش بودجه دفاعی خود را برای خرید تسلیحات از آمریکا صرف کنند.

* ائتلاف سعودی این هفته عملیات گسترده‌ای را برای اشغال بندر استراتژیک «الحدیده» در سواحل غربی یمن آغاز کرد و مواضع ارتش و انصارالله را از زمین،‌ هوا و دریا زیر آتش گرفت.برخی منابع از ورود یگان‌هایی از نیروهای ائتلاف سعودی به مناطقی از حاشیه این شهر و تصرف چند منطقه مسکونی این بندر خبر دادند و همزمان انصارالله نیز بر زمینگیرکردن مزدوران عربستان در اطراف این شهر تأکید کرد.از طرفی، تشدید این جنایات عربستان، این هفته با واکنش‌ گروه‌های نظامی شیعی عراقی از جمله «عصائب اهل حق» از زیرمجموعه الحشد الشعبی روبه‌رو شد و آنها اعلام کردند که آماده اعزام نیرو به یمن برای محافظت از مردم در مقابل متجاوزان سعودی و در حمایت از انصارالله هستند.

* رهبران عراق این هفته در اظهاراتی جداگانه، همگی با اعمال تحریم‌های ضد ایرانی دولت آمریکا مخالفت و بر عدم همراهی بغداد با این اقدامات واشنگتن تأکید کردند. «برهم صالح» رئیس جمهوری، «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر و «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق از جمله این مقامات بودند که همواره نسبت به اقدامات یکجانبه غرب علیه کشورمان موضع گرفته‌اند. جنبش «نجبا» عراق نیز این هفته در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود رهبر فرزانه و شجاع ایران، تحریم‌های آمریکا علیه این کشور همچنان بی‌اثر خواهند ماند و واشنگتن با اقدامات خود، راه به جایی نمی‌برد.

* رهبران جهان از جمله روسیه و آمریکا این هفته در یکصدمین سالگرد پایا ن جنگ جهانی اول، در پاریس گردهم آمدند. هدف از این مراسم ادای احترام به ۱۰ میلیون سربازی بود که در جریان جنگ جهانی اول کشته شدند. اما نکته قابل توجه در این مراسم، حضور پوتین و ترامپ در کنار هم و مصافحه آن دو با یکدیگر بود.

* تداوم اقدامات ضد حقوق بشری مقامات سعودی ازجمله سرکوب فعالان سیاسی و قتل مخالفان این رژیم ازجمله «جمال خاشقجی» به همراه تشدید جنایات ریاض در یمن، این هفته اپوزیسیون و گروه‌های مختلف این کشور را به تلاش برای به قدرت‌رساندن «احمد بن عبدالعزیز» برادر «ملک‌سلمان» و عموی «بن‌سلمان» وادار کرد و خواستار به قدرت‌رسیدن وی برای یک دوره انتقالی یک‌ساله تا زمان تصمیم‌گیری ملت برای سرنوشت خود و انتخاب حاکمان این کشور شدند.

* گروه تروریستی داعش در ادامه اقدامات وحشیانه خود، این هفته با حمله انتحاری به تجمع اعتراضی شیعیان هزاره افغان در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در کابل هشت نفر را به شهادت رساند. مهاجم انتحاری داعش در حالی که شیعیان هزاره در اعتراض به حملات گسترده طالبان تجمع کرده بودند خود را منفجر کرد که بر اثر آن ۸ نفر شهید و ۲۰ تن زخمی شدند. طالبان نیز این هفته با تشدید حملات خود به مراکز امنیتی در ولایات قندوز، وردک، فراه و بغلان ۳۷ نظامی افغان را کشت. طالبان همچنین در حالی که حملات خود را به ولایات مختلف افغانستان تشدید کرده است این هفته در نشست صلح مسکو اعلام‌کرد: تا زمانی که نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج نشوند با دولت کابل برای دستیابی به صلح مذاکره نخواهد کرد.

* اظهارات «بن‌سلمان» علیه «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهوری اسبق مصر که وی را به نابود‌کردن اقتصاد و از بین‌بردن رفاه مردم مصر متهم کرده بود، این هفته خشم مردم مصر را برانگیخت و به آن واکنش نشان دادند. این اقدام «بن‌سلمان» در حالی صورت گرفت که به باور آگاهان سیاسی در راستای عادی‌سازی مناسبات و روابط ریاض با تل‌آویو و تلاشی از سوی عربستان برای واکنش به مخالفت‌های منطقه‌ای در این زمینه است. در تحولی دیگر، دادگاه مصر این هفته ۸ عضو گروه ولایت «سینا» را به اعدام محکوم کرد.

* کره شمالی این هفته نشست هسته‌ای مقامات این کشور با وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک را لغو کرد. در همین رابطه «کانگ گیون‌وا» وزیر خارجه کره‌جنوبی گفت: نشست هسته‌ای پیونگ‌یانگ ـ واشنگتن به درخواست کره‌شمالی لغو شد. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز دلیل لغو دیدار مقامات واشنگتن و پیونگ‌یانگ را عدم آمادگی کره‌شمالی برای مذاکره اعلام کرد. همزمان با لغو نشست هسته‌ای کره‌شمالی و آمریکا، مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد که حداقل ۱۳ پایگاه از ۲۰ مرکز مخفی موشکی کره‌شمالی فعال هستند.

* سخنگوی وزارت خارجه پاکستان این هفته از گسترش روابط اسلام‌آباد با ایران با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا خبرداد. «محمد فیصل» گفت: پاکستان با وجود تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران به تقویت روابط و توسعه مبادلات تجاری میان اسلام‌آباد و تهران ادامه می‌دهد. سخنگوی وزارت‌خارجه پاکستان همچنین در واکنش به انتشار شایعاتی درباره برقراری روابط اسلام‌آباد و تل‌آویو اعلام کرد که علیه تمامی عوامل شایعه پراکنی درباره این موضوع اقدام می‌کنیم.

* رئیس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر این‌که تحریم‌های واشنگتن علیه ایران اقدامی نادرست است این هفته بار دیگر اعلام کرد که کشورش به‌هیچ‌عنوان تعهدی به اجرای تحریم‌های ضد‌ایرانی آمریکا ندارد. وی گفت: از نظر ما هدف آمریکا از اعمال تحریم‌ها برهم‌زدن نظم جهانی است.

*سرویس خارجی

نظر شما