شناسهٔ خبر: 29374521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم تصویب شد:

نام‌گذاری سالروز ورود حضرت معصومه(س) با عنوان «روز قم»

حوزه/ اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم، طی نشستی با اکثریت آرای خود ۲۳ ربیع‌الاول هم‌زمان با سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر مقدس قم را به‌عنوان «روز قم» انتخاب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، صد و هفتاد و دومین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و نهادهای حوزوی و فرهنگی و همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم و تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و سید مهدی صادقی استاندار قم در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با بیان اینکه جلوگیری از تبلیغ کالاهای خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر شرکت خارجی دارای مجوز تبلیغ در کشور است می‌تواند در این مورد از جمله استثنائات باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فضاهای تبلیغاتی استان می‌تواند در اختیار نهادهای ارزشی از جمله بنیاد شهید، سپاه و حفظ آثار قرار گیرد، مطرح کرد: می‌توان نماینده‌ای از این سه مجموعه را انتخاب کنیم تا آن فرد در کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری حضور یابد و امور مرتبط را دنبال کند.

نصرت‌الله لطفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه پراکندگی تبلیغات شهری یکی از چالش‌های جدی است، گفت: طی سال‌های اخیر از نظر نوع برخورد سلیقگی و اعتراض‌های نهادهای فرهنگی مشکلات کمتر شده است اما امیدواریم شاهد مدیریت بهتری در این راستا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت تبلیغات شهری توسط یک مجموعه اداری که در هر دوره دارای سلیقه سیاسی خاصی است می‌تواند برای آینده مشکل‌ساز شود، به همین علت می‌توان ساماندهی فضاهای تبلیغاتی در عرصه‌های فرهنگی را به مجموعه دیگری اختصاص دهیم.

لطفی اضافه کرد: نگاه دولتی به تبلیغات فرهنگی به معنای ایجاد تنش و اختلاف است چراکه مجموعه‌ها گاهی همراهی نخواهند کرد و تصمیم‌ها ابتر خواهد ماند.

حاجی‌زاده معاون امور اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قم با اشاره به اینکه رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به هیچ دستگاه مشخصی وابسته نیست، عنوان کرد: هر چند در این حوزه همه دستگاه‌ها مسئول هستند اما نیروی انتظامی اکنون درحال فعالیت در این عرصه به صورت متمرکز است و هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کند؛ اما برای تبلیغات عمومی نیازمند مشارکت دستگاه‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسئول دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه نقش نهادهای فرهنگی در کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری باید به صورت پررنگ‌تری دیده شود، عنوان کرد: شهر قم با توجه به جایگاه فرهنگی که دارد باید بخش قابل توجهی از تابلوهای تبلیغاتی خود را به حوزه‌های فرهنگی اختصاص دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: در اینکه دستگاه‌های فرهنگی هر کدام دارای یک وظایفی در ارتباط با تبلیغات محیطی هستند شکی وجود ندارد اما نمی‌توان وظایف دستگاه‌ها را با یکدیگر جابه جا کنیم و اکنون بر اساس قانون، وظیفه صدور مجوز تبلیغات شهری بر عهده شهرداری است.

وی از پراکندگی و متناسب نبودن تابلوهای تبلیغاتی با شؤن شهر مقدس قم یاد کرد و گفت: ‌اینکه 20 درصد از تابلوهای موجود به مباحث اخلاقی، دینی و اجتماعی اختصاص می‌یابد نمی‌تواند نیاز شهر را رفع کند؛ برای تحقق اهداف فرهنگی باید برخی از تابلوها را به صورت مستمر به این موضوع اختصاص دهیم.

حسن مالکی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ضوابط دستگاه‌ها در مورد تابلوهای تبلیغاتی به خوبی مشخص است، گفت: بر اساس این ضوابط دستگاه‌ها مختلف باید محتواهای تبلیغاتی را به دستگاه مشخصی ارائه دهند تا محتوا تایید شود اما موضوع صدور مجوز تبلیغات فقط بر عهده شهرداری است و بحث در این مورد معنایی ندارد.

اعضای این شورا در این نشست بر کارشناسی بیشتر مصوبات مورد نیاز برای تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری رأی دادند.

حجت‌الاسلام  فلاحی معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه تاکنون 15 عنوان مناسب برای نام‌گذاری ملی سالروز ورود کریمه اهل‌بیت(س) به قم درنظر گرفته شده، مطرح کرد: امیدواریم در آستانه ورود حضرت بتوانیم به نام‌گذاری این سالروز برسیم و تولید و تهیه آثار مناسب با شخصیت این حضرت را رقم بزنیم.

رضا سیار فرماندار قم طی سخنانی یادآور شد: قم معرف شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و شخصیت‌های مختلف این شهر است و نام این شهر می‌تواند به عنوان مناسبتی ملی با تاریخ شمسی به ثبت برسد.

همچنین، نصرت‌الله لطفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم طی سخنانی تصریح کرد: لازمه نام‌گذاری ملی برای یک روز خاص، دریافت مصوبه شورای فرهنگ عمومی و همچنین تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما تاکنون شورای عالی با نام‌گذاری شهرهای بزرگ کشور موافقت نکرده است چراکه در این صورت بسیاری از شهرهای کشور درخواست داشتن یک روز در تقویم کشور را خواهند داشت.

در این نشست با اکثر آرا عنوان «قم» برای روز 23 ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم انتخاب شد.

همچنین، احمد بیطرفان معاون هماهنگ  کننده سپاه استان قم در پایان نشست از برگزاری صبح‌گاه نیروهای مسلح و کارمندان دستگاه‌های مختلف استان با حضور هفت هزار نفر در 26 آبان‌ماه به مناسبت سالروز بیعت با امام زمان(عج) در مسجد مقدس جمکران خبر داد و افزود: 27 آبان‌‌ماه نیز یادواره شهیدان زین‌الدین، شهدا و فرماندهان شهید استان قم در مجتمع امام خمینی(ره) گلزار برگزار می‌شود.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

نظر شما