شناسهٔ خبر: 29372367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جراحی سرطان سینه با تکنیک جدید در اردبیل انجام شد

اردبیل - ایرنا - اولین بار در استان اردبیل با استفاده از تکنیک بیوپسی و شناسایی اولین غده لنفاوی (پیشاهنگ) جراحی سرطان پستان توسط دکتر ایرج فیضی فوق تخصصی جراحی توراکسدر با موفقیت انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، دکتر فیضی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این نوع عمل جراحی یک جراحی تکنیکال است که به مراتب بهتر و ارزشمندتر از روش های سنتی بوده و بسیاری از اثرات منفی عمل جراحی را بر روی بیمار حذف می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: در روش سنتی جراحی سرطان پستان، نقاط مورد جراحی بسیار وسیع بوده و در بیشتر مواقع کل غدد لنفاوی زیربغل جراحی می شد و پس از بهبودی از نظر عملکردی و زیبایی بیمار را دچار مشکلات متعدد می کرد.
او بیان کرد: در روش جدید جراحی پس از تشخیص، اولین غده پیشاهنگ که بدنبال تزریق رادیو دارو با استفاده از دستگاه گاما پروب مشخص می گردد تحت عمل جراحی قرار می گیرد.
به گفته وی ، همزمان بافت غده لنفاوی مربوطه با دستگاه فروزن سکشن برای تهیه لام پاتولوژی آماده گردیده و توسط متخصص پاتولوژی مشخص می شود که آیا دست اندازی سرطانی به غده مربوطه وجود دارد یا نه، سپس جراح از روی آن ادامه روند جراحی را تصمیم گیری می کند.
فیضی به اثرات این روش جراحی اشاره کرد و افزود: در این روش از جراحی وسیع و برداشتن کل غدد لنفاوی زیربغل که بسیار پرعارضه بوده و می تواند منجر به آسیب بافت های عروقی و اعصاب و عضلات ناحیه زیربغل گردد، در موارد نبود دست اندازی سرطان، پیشگیری بعمل می آید که در نهایت عوارض جراحی، دوره نقاهت و هزینه کرد درمانی بیمار را بصورت چشمگیری کاهش می دهد.
7110/6016

نظر شما